Майбутнє португальської економіки в тумані — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Майбутнє португальської економіки в тумані

Казна та Політика
727
78 мільярдів, спрямованих Європейським фондом фінансової стабільності на порятунок Португалії, може в підсумку і не вистачити. На думку деяких економістів, без списання частини боргів країна з кризи не вибереться.
Перспективи розвитку економічної ситуації в Португалії оцінюються дуже різноманітно. Кредитори, фінансові аналітики, вчені-економісти, глава мінфіну країни і не в останню чергу рядові португальці - у всіх є власне уявлення про шляхи вирішення нинішніх проблем. І в кожного припасені свої аргументи.
Гігантський держборг, серйозний бюджетний дефіцит, дуже незначне в останні роки економічне зростання і низька продуктивність праці змусили Лісабон сховатися під "фінансовою парасолькою" Євросоюзу. "Протягом більш ніж десяти років існував макроекономічний дисбаланс, а інфраструктура все сильніше застарівала", - визнає міністр фінансів Португалії Вітор Гаспар. Не прагнучи прикрасити становище, він намагається сьогодні поліпшити імідж країни і повернути довіру фінансових ринків.
На правильному шляху
Навесні 2011 року Португалія отримала від Європейського фонду фінансової стабільності (EFSF) згоду на виділення їй кредитів в розмірі 78 мільярдів євро. Зробивши ставку на жорстку антикризову програму, Лісабон вибрав правильний шлях, впевнений Гаспар. Ця програма передбачає стимулювання економічного зростання і зайнятості, відновлення конкурентоспроможності країни, а також значне зниження бюджетних витрат.
Для португальців реформи обернуться підвищенням податків при одночасному зниженні реальної заробітної плати. Скорочення не обійдуть стороною і соціальну сферу. Не дивно, що в країні зростає невдоволення. Глава португальського Мінфіну, однак, переконаний, що уряду вдасться в підсумку заручитися підтримкою населення. Адже без реформ країну чекає банкрутство. Отримані кредити захистили Португалію від ризиків, пов'язаних з перепадами настроїв на фінансових ринках, каже Вітор Гаспар. У нинішній ситуації головне - виграти час. "Він необхідний для відновлення довіри, щоб вже протягом 2013 року ми змогли повернутися на ринок капіталу", - пояснює міністр.
Прогнози "трійки"
Так звана "трійка", до якої входять представники Єврокомісії, Європейського центрального банку (ЄЦБ) і Міжнародного валютного фонду (МВФ), досить позитивно оцінює хід реформ в Португалії. Завдяки антикризовій програмі країна домоглася навіть невеликого економічного зростання. Правда, держборг поки продовжує зростати.
Проте фінансовий аналітик німецького банку Helaba Ульріх Ратфельдер (Ulrich Rathfelder) вважає, що Португалія може вибратися з кризи. "Португальці вже отримували в 1984 році допомогу в рамках програми МВФ. Для країни це був не найкращий час, проте в підсумку наслідком вжитих заходів став профіцит бюджету", - нагадує аналітик. У той же час він не вірить в те, що Лісабону вдасться повернутися на світовий ринок запозичень найближчим часом. "Виходячи з нинішніх позицій, орієнтуватися на 2013 рік рано", - вважає Ратфельдер.
Тягар боргів
Німецький Інститут світової економіки (IfW) при Університеті Кіля дає більш похмурі прогнози. Економісти Давид Бенцек (David Bencek) і Хеннінг Клодт (Henning Klodt) провели спеціальні розрахунки, назвавши їх "борговим барометром". За допомогою цього "барометра" вони вимірюють здатність держав ЄС обслуговувати свої борги. Згідно з показниками "приладу", Португалія знаходиться не в такій катастрофічній ситуації як Греція. Однак обидва економіста впевнені, що без списання кредиторами частини боргів Лісабону не обійтися. "Для країни, якій загрожує банкрутство, таке списання є меншим злом", - упевнений Бенцек.
На думку економістів з IfW, причиною кризи в Португалії стали проблеми з продуктивністю праці, якістю своєї продукції, а також величезна податкова заборгованість, що накопичилася. За словами Ульріха Ратфельдера, ставку необхідно зробити на укрупнення виробництва і підвищення його ефективності. Хороші шанси на успіх, прогнозує аналітик, є у вже досить успішних португальських компаній, що випускають автокомпоненти, а також у підприємств зі сфери IT.
Беатрікс Бойтнер, В'ячеслав Юрін
За матеріалами:
Deutsche Welle
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас