Кого боїться Марк Цукерберг — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Кого боїться Марк Цукерберг

3184
Вихід Facebook на біржу очікувався з нетерпінням - не тільки через перспективи, що відкриваються широкому колу інвесторів, заробити на успіху одного з лідерів світової інтернет-індустрії, а й через можливість дізнатися подробиці бізнесу компанії, яка, користуючись непублічним статусом, досі не балувала ринок відкритістю.
Форма S-1, яку зобов'язані надавати до Комісії з цінних паперів і бірж США (SEC) компанії, що бажають отримати лістинг на американських біржах, була опублікована Facebook в середу. Цей документ дозволив наблизитися до розуміння бізнесу компанії, яку чекає найбільше IPO в інтернет-індустрії.
Вчитися монетизації
Розміщення Fаcebook очікується в травні, компанія ще не оголосила, на якому майданчику будуть торгуватися її акції - NYSE чи NASDAQ. Провідними організаторами угоди виступлять Morgan Stanley, JPMorgan і Goldman Sachs, співорганізаторами - Bank of America-Merrill Lynch, Barclays Capital, Allen & Company.
IPO супроводжує небувалий ажіотаж, очікується, що компанія буде оцінена в $75-100 млрд, а обсяг залучення може досягти $10 млрд. До теперішнього часу пальму першості у високотехнологічних розміщеннях утримує Google, який в 2004 році продав акції на $1,67 млрд при оцінці компанії в $23 млрд.
При величезних масштабах бізнесу фінансова модель Facebook викликає низку запитань. За даними eMarketer, на Facebook припадає 28% розміщень онлайн-реклами в США, однак частка соцмережі у витратах рекламодавців на онлайн-рекламу становить лише 16,3%.
З моменту заснування Facebook Марк Цукерберг ставив на перше місце інтереси користувачів, а вже потім - рекламодавців, пише Wall Street Journal.
"Багато хто з наших рекламодавців витрачає лише відносно невелику частину своїх бюджетів в Facebook", - зазначає компанія в проспекті, додаючи, що деякі рекламні продукти Facebook розцінюються ними як експериментальні і такі, що не довели свою ефективність.
Чистий прибуток Facebook склав в минулому році $1 млрд, збільшившись, у порівнянні з попереднім роком, на 65%, при виручці $3,71 млрд. Майже 85% доходів, які за рік виросли на 88%, було отримано від реклами, решта - за рахунок ігор та інших виплат. Рекламні доходи зросли на 69%, до $3,15 млрд. Показники компанії виявилися нижчими, ніж очікувала більшість аналітиків, які очікували виручку $4-4,5 млрд.
Компанія витратила торік на розробки і дослідження $114 млн проти $9 млн роком раніше. Число співробітників Facebook зросло до 3200 з 2170 роком раніше.
Станом на кінець минулого року у Facebook було 845 млн користувачів, які хоча б раз на місяць чинили дії зі свого облікового запису. Це на 39% більше від показника 2010 року - 608 млн. Кількість щодня активних користувачів виросла на 48%, до 483 млн. Користувачі Facebook утворюють понад 100 млрд дружніх зв'язків і щодня генерують в середньому 2,7 млрд "лайків" і коментарів.
У листі інвесторам 27-річний глава Facebook зазначив, що бачить своє завдання в тому, щоб зробити світ більш відкритим і взаємозалежним, а не просто в створенні бізнесу: "Скажу простіше: ми не створюємо сервіси, щоб заробляти, ми заробляємо, щоб створювати більш хороші сервіси".
Це твердження видається справедливим - як зазначає Financial Times, соцмережа знаходиться лише на початку шляху до монетизації своєї величезної аудиторії. Facebook отримує з кожного користувача $5,1 виручки, тоді як у Google цей показник становить $27.
Facebook також назвав серед ризиків для свого бізнесу швидке зростання кількості користувачів, що використовують для доступу в соцмережу мобільні пристрої. У грудні минулого року таких користувачів було 425 млн і їх кількість продовжує зростати. Зараз Facebook майже не демонструє цим користувачам рекламу і не навчився на них заробляти, йдеться в документі.
"Якщо зі мною щось трапиться", або страховка від росіян
"У світі понад 2 млрд інтернет-користувачів. Наша мета - підключити їх усіх", - заявляє Facebook. Росія разом з Японією і Південною Кореєю входять в число найбільш перспективних ринків для Facebook, так як зараз проникнення соціальної мережі в цих країнах в рази менше, ніж у США і Великобританії.
У Росії, Японії і Південній Кореї проникнення складає менше 15% від загального числа інтернет-користувачів. У США і Великобританії цей показник досяг близько 60%, в деяких країнах, таких як Чилі, Туреччина і Венесуела, перевищує 80%, а в Індії, Бразилії та Німеччині - 20-30%. У Китаї Facebook заборонений, проте в майбутньому компанія розраховує вийти і на цей ринок.
Серед своїх основних конкурентів Facebook називає як глобальні компанії (Google, Microsoft, Twitter), так і локальні сервіси з сильними позиціями на місцевих ринках - "Вконтакте" (Росія), Cyworld (Корея), Mixi (Японія), Orkut ( належить Google, Бразилія та Індія).
Цікаво, що другу за розміром російську соцмережу "Однокласники" Facebook ні разу не удостоїв згадкою в проспекті.
Російський інтерес Facebook аж ніяк не вичерпується багатообіцяючими перспективами роботи - великі пакети акцій компанії належать структурам з російським капіталом.
Фонди DST, створені Юрієм Мільнером, Алішером Усмановим і їх партнерами, володіють 5,5% голосуючих акцій Facebook. Mail.ru Group Ltd., серед співвласників якої ті ж Усманов і Мільнер, володіє 2,3% голосуючих акцій Facebook. Частки Mail.ru і DST за спеціальною угодою акціонерів вважаються не афілійованими між собою.
Facebook поки не оголосив параметри IPO і не повідомив, скільки акцій буде розміщено. Представники DST і Mail.ru відмовилися коментувати плани своїх компаній щодо участі в IPO. Виходячи з максимальної на даний момент оцінки Facebook в $100 млрд, вартість частки DST може скласти до $5,5 млрд, Mail.ru - $2,3 млрд.
Акції Mail.ru і DST Global, крім тих, які можуть бути розміщені в рамках IPO, підпадають під lock-up - половину пакета заборонено продавати протягом 6 місяців з цього моменту, ще 25% - протягом 1 року, решту 25% - 1,5 року.
Mail.ru і DST входять в число інвесторів, права яких щодо участі в управлінні Facebook обмежені. Компанії уклали угоду, за якою право голосувати їх акціями отримав Цукерберг. Угода також забороняє Mail.ru і DST купувати активи Facebook, висувати кандидатів до ради директорів, формувати групи з іншими акціонерами.
Всього засновник соцмережі безпосередньо володіє 28,2% голосуючих акцій, голосує 56,9%-им пакетом.
Право голосу Цукербергу делегували більшість великих акціонерів, у тому числі фонд Accel Partners (володіє 11,4% голосів), Дастін Московіц (7,6%), гонконгський мільярдер Лі Ка-Шинг, фонд Elevation Partners, заснований лідером рок-групи U2 Боно.
У випадку з російськими інвесторами засновник Facebook не обмежився правом голосувати їх акціях. З Mail.ru і DST укладено додаткову угоду, яка передбачає, що в разі смерті Цукерберга або втрати ним працездатності акції типу "В", що належать цим компаніям, автоматично конвертуються в папери класу "А". Останні, на відміну від акцій "В" надають один голос, а не 10. В цьому випадку голосуюча частка DST склала б лише близько 0,4%.
За матеріалами:
Інтерфакс-Україна
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас