Як Італії врятуватися від кризи — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Як Італії врятуватися від кризи

Казна та Політика
1269
Днями рейтингове агентство S&P знизило кредитний рейтинг Італії. Як стверджує кореспондент журналу Fortune Сайрус Санат, це показало неефективність драконівських заходів зі зниження витрат в країні з ослабленою економікою.
Зниження витрат на державні послуги поряд з підвищенням податків зменшує темпи економічного зростання, а це означає, що країни єврозони, обтяжені боргами, як Італія, ризикують прийти до боргової кризи. Такий стан справ змушує країни-боржники все глибше занурюватися в трясовину боргів, створюючи залежність від допомоги з боку, і в підсумку оголошувати дефолт. А ринкова волатильність, викликана зниженням рейтингів, викличе нові коливання в найближчі кілька тижнів, що змусить багатьох інвесторів зачаїтися.
S&P знизило довго- і короткостроковий суверенні боргові рейтинги Італії на один пункт до позначки "A/A-1". При цьому ще в літні місяці, коли розгорнулася європейська боргова криза, агентство виставило Італії "негативний" прогноз.
Обсяг італійського боргового ринку становить 1,9 трлн євро, і це один з найбільших подібних ринків у світі (а донедавна він був ще й одним з найбільш ліквідних). Рейтингове агентство обґрунтувало зниження рейтингу Італії тим, що план зі скорочення державних витрат, який був прийнятий керівництвом країни минулого тижня, загрожує зашкодити економіці країни. На думку агентства, план призведе до "зниження зовнішнього попиту" на італійську продукцію, що, в свою чергу, загрожує сповільненням економічного зростання, внаслідок чого Італії не вдасться досягти поставлених фіскальних цілей і виконати бюджет-2013.
Проте Італія ухвалила план зниження держвидатків не з власної волі - на його прийнятті дуже наполягав Європейський центробанк (ЄЦБ). Ще на початку літа "вірус євро" змусив інвесторів триматися подалі від італійських розпродажів бондів, що викликало зростання прибутковості за держоблігаціями країни. У свою чергу це збільшило вартість фондування в Італії і навіть створило ризик аукціонів по ф'ючерсах, що не відбулися. Італія мусить впоратися з величезною боргової масою, щоб залишатися платоспроможною, і аукціони, що не відбулися, були б для неї катастрофічними.
Щоб знизити можливість подібних ризиків, ЄЦБ почав скуповувати італійські бонди на вторинному ринку, поповнюючи відтік приватних інвесторів. Та єврорегулятор виконав всі ці кроки на тій умові, що Італія зробить певні фіскальні заходи для того щоб привести свої фінанси в порядок. Ті ж самі вимоги ЄЦБ пред'являв минулого року і Греції, коли борговий ринок країни стагнував, а регулятор і Міжнародний валютний фонд (МВФ) змушені були зайнятися порятунком Греції.
Ключ до вирішення проблем - економічне зростання
На перший погляд може здатися, що політика скорочення держвидатків - хороше рішення для Італії, чий держборг становить 10% від ВВП країни. Проте витрати можна скорочувати по-різному. В даному випадку, замість того щоб зробити структурні зміни в економічному плані, італійський уряд просто підвищив податки і скоротив кількість робочих місць.
Як свідчать розрахунки компанії UBS, близько двох третин запланованого в документі про зниження держвидатків припливу коштів у 55 млрд євро прийдуть саме від підвищення податків. На економічне зростання це надасть більше гнітючий ефект, ніж зниження держвидатків. Більше того, скорочення останніх позбавить тисячі італійців їхніх робочих місць, а зростання безробіття веде до сповільнення економічного зростання.
Італія просто не зможе вибратися з економічної "ями" шляхом зниження видатків і підвищення податкового тягаря. Для цього їй доведеться почати зростати, хоча на сьогодні це і здається надзвичайно складним як для неї, так і для інших європейських країн. Наочний тому приклад - події в Греції протягом останніх півтора років. Там серйозне скорочення держвидатків і підвищення податків, запропоноване Греції ЄЦБ і МВФ, в результаті підвищило рівень безробіття і зробило руйнівний вплив на економіку країни. ВВП Греції впав на 6% в 2010 році і на 7,3% станом на II квартал 2011-го.
Однак для того щоб отримати нову фінансову допомогу, питання про надання якої обговорюється в даний час, Греції доводиться ще більше скорочувати бюджетні витрати і кількість робочих місць з тим, щоб виконати податкові приписи ЄЦБ і МВФ. Надалі все це загрожує ще сильніше знизити показники економічного зростання країни, спровокувати недоотримання прибутків і потенційно призвести до того, що Греції будуть потрібні нові фінансові вливання. Настільки стрімке падіння Греції в боргову яму може призвести до дефолту країни.
Звичайно, в Італії все не так погано, як у Греції, і для того щоб, подібно до своєї сусідки, загрузнути в боргах, Італії знадобиться більше часу. Щоб уникнути подібного фіналу, Італія повинна внести структурні зміни в свою економічну політику, починаючи з трудового законодавства, згідно з яким процеси найму та звільнення співробітників на сьогодні надто ускладнені.
Крім того, економічне зростання Італії можна стимулювати, знизивши частку держави в найбільших корпораціях країни, тим самим стимулюючи увагу до них іноземних інвесторів. Крім того, Італії варто було б диверсифікувати економіку в бік сервісної сфери, а не промвиробництва. Подібний крок, зроблений Сполученими Штатами 30 років тому, хоч і був болісним, але простимулював збільшення видатків на розвиток технологій та інші економічні рушії зростання, властиві XXI сторіччю.
S&P чітко просигналізувало Італії, що економічне зростання країни - ключ до її економічного виживання. І інші країни - як у єврозоні, так і за її межами - також повинні прислухатися до цього послання, щоб уникнути зниження своїх рейтингів у найближчому майбутньому.
Наталія Черкашина
За матеріалами:
Банки.ру
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас