0 800 307 555
0 800 307 555

"Автоцивілка" дорожчає

3408
Із 30 серпня страхові компанії зможуть помітно збільшити побори з водіїв. Минулого тижня Держфінпослуг затвердила нові правила розрахунку вартості "автоцивілки", придбання якої обов'язкове для всіх власників автомобілів (відсутність поліса карається штрафом ДАІ в 425-850 грн.).
На перший погляд, вони виглядають досить лояльно: за ними базовий платіж з ОСАЦВ знижується з 291 грн. до 180 грн. Проте цими ж правилами затверджуються нові коригуючі коефіцієнти, які дають можливість страховикам найближчим часом накрутити розцінки на поліси "автоцивілки" відразу на 50-60%.
Бідні заплатять за багатих
Згідно з розпорядженням Держфінпослуг "Про деякі питання здійснення обов'язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів "базовий платіж з ОСАЦВ знижено з 291 грн. до 180 грн. Правда, водіям радіти не варто. За рахунок одночасного різкого підвищення коригувальних коефіцієнтів підсумкова вартість договорів може збільшитися на 50-60%. Необхідність подорожчання "автоцивілки" страховики аргументують різким зростанням розміру середнього збитку. У першому півріччі 2010 р. цей показник досяг 8,42 тис. грн. в порівнянні з 7,96 тис. грн. в січні-червні 2009 р. і 6,94 тис. грн. за підсумками шести місяців 2008 р.
"За підсумками шести місяців 2010 р. обсяг виплат з обов'язкового страхування відповідальності автовласників виріс на 39%, а зібраних премій - лише на 17%", - повідомив президент Моторного (транспортного) страхового бюро України (МТСБУ) Володимир Романишин. За його словами, застосування нового значення базового платежу і коректуючих коефіцієнтів дозволить збільшити премії з "автоцивілки" на 50-55%.
Знову затверджений механізм розрахунку вартості договорів базується на дотаційному методі. Наприклад, жителі великих міст будуть купувати поліси за заниженою вартістю, тоді як водії, які експлуатують авто в невеликих населених пунктах, - переплачувати за "автоцивілку".
"У Києві поліс буде в 3,2 рази дорожчим, ніж в невеликих містах. Хоча насправді різниця в ціні повинна бути приблизно в шість разів", - сказала член президії МТСБУ Олена Машаро. Незважаючи на те, що страховики домагалися більш значного подорожчання "автоцивілки" (за початковими розрахунками базовий платіж повинен був збільшитися до 389 грн.), вони переконані, що зможуть успішно працювати з новими тарифами.
"Затверджений постановою розмір базового платежу - компроміс, результат домовленостей між МТСБУ і регулятором. 180 грн. - це мінімальне значення, тоді як колишній тариф (291 грн.) був середньозваженими. Тобто була змінена сама ідеологія розрахунку базового платежу, відповідно , змінилася й ідеологія розрахунку коефіцієнтів ", - пояснює Машаро.
Приміром, якщо при тарифі в 291 грн. підвищувальний коефіцієнт для жителів столиці становив 1,5-1,8 (а максимальна вартість поліса досягала 523 грн.), то при нинішньому мінімальному платежі в 180 грн. він був піднятий до 3,2-4,8 (а максимальна ціна поліса може збільшуватися до 864 грн.). Коефіцієнти для транспортних засобів, зареєстрованих в містах-мільйонниках, зросли з 1,2-1,5 до 2,3-3,5 (тобто максимальний платіж підвищиться з 436,5 грн. до 630 грн.), в містах з населенням менше 100 тис. осіб - з 0,5-0,8 до 1-1,6 і т. ін.
Документ також вводить новий коефіцієнт, який буде застосовуватися для авто, зареєстрованих у містах - супутниках столиці (Бориспіль, Боярка, Бровари, Васильків, Вишневе, Вишгород, Ірпінь) і складе 1,2-2,5. Надбавки до тарифу, що застосовуються в залежності від стажу водія, збільшать з 1,2-1,5 до 1,35-1,76. Коефіцієнти, що встановлюються в залежності від сфери використання транспортного засобу, стануть враховувати не тільки належність залізного коня фізичній або юридичній особі, а й використання машини в якості таксі: якщо авто задіюється для пасажирських перевезень, коефіцієнт підвищення може скласти до 1,4.
Причому якщо раніше вартість страховки не могла перевищувати трьох базових платежів для того чи іншого типу транспортного засобу (окремо розраховується для легкових авто з різними обсягами двигуна, автобусів, причепів і т. д.), то зараз максимальна ціна договору не лімітована.
Страховикам доведеться відповідати
Натомість на зростання платежів СК доведеться взяти на себе підвищені зобов'язання. Згідно з розпорядженням Держфінпослуг ліміт відповідальності з матеріального збитку буде збільшений з 25,5 тис. грн. на одного потерпілого до 50 тис. грн. Страхова сума за шкоду життю і здоров'ю потерпілих зросте з 51 тис. до 100 тис. грн. на людину. Змінено й ліцензійні умови надання "автоцивілки", відповідний документ набув чинності наприкінці минулого тижня. "Першочергові його завдання: скоротити терміни проведення виплат, поліпшити якість послуг СК і посилити платоспроможність компаній", - підкреслила президент Ліги страхових організацій України Наталя Гудима.
Зокрема, протягом року з моменту ухвалення змін до ліцензійних умов всі СК - члени Моторного бюро повинні будуть забезпечити перевищення фактичного запасу платоспроможності (нетто-активів) над нормативним на 25%, але не менш ніж на 1 млн євро. Ті, хто має ліцензію на проведення обов'язкового страхування автовідповідальності, будуть зобов'язані мати представників у всіх містах з населенням понад 200 тис. осіб, а також забезпечити цілодобовий прийом повідомлень від учасників ДТП з допомогою безкоштовної багатоканальної телефонної лінії. Передбачається, що це дозволить компаніям максимально оперативно врегулювати страхові події, не розтягуючи процедуру виплат на довгі місяці.
Зміни до ліцензійних умов також передбачають довгий перелік умов, за яких страховик може втратити право займатися "автоцивілкою". Підставою для цього може стати порушення компанією норм платоспроможності, продаж полісів за завищеною або заниженою ціною, несвоєчасне внесення внесків до фондів МТСБУ і т. д. За оцінками страховиків, близько чверті СК - членів Моторного бюро, зараз не відповідають вимогам ліцензійних умов.
"У компаній буде час до початку наступного року, щоб привести свою діяльність у відповідність із документом. В іншому випадку вони втратять ліцензії", - відзначають в МТСБУ.
Ретельніше контролювати діяльність страховиків дозволить ще один документ, зареєстрований Мін'юстом минулого тижня: Положення про єдину централізовану базу даних за "автоцивілкою". У ній буде оперативно акумулюватися вся інформація про кількість договорів обов'язкового страхування відповідальності, укладених тим чи іншим страховиком, страхових випадках, заявлених і врегульованих збитків і т. д.
"Крім того, база даних дозволить повною мірою використовувати передбачену законом про "автоцивілку" систему бонус-малус", - вважає президент Української федерації страхування Олександр Завада. Зокрема, до сьогоднішнього дня недбайливі водії, які хронічно ставали винуватцями аварій, легко могли уникнути підвищення тарифу, просто змінивши СК. Тепер вся інформація про ДТП за їх участю буде накопичуватися в базі даних. Так що навіть при покупці поліса в новій компанії їм доведеться розщедритися, виклавши за нього подвійну ціну (максимальний коефіцієнт за аварійне кермування становить 2,45).
Одночасно СК зобов'яжуть заохочувати акуратних автолюбителів: якщо ті не потраплять в аварію протягом одного-двох років, то зможуть претендувати на знижку за "автоцивілкою" на 5-10%, а якщо ж ні разу за п'ять років - до 50% . За словами директора з питань здійснення обов'язкового страхування в Україні МТСБУ Івана Гуминського, зараз в базі даних зібрана інформація про 80% полісів, проданих в 2009-2010 рр.., І страхових випадки, що сталися в цей період.
Євгенія Андреєва
За матеріалами:
Деловая Столица
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас