Держава абстрагується — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Держава абстрагується

Казна та Політика
503
Кабінет міністрів України пропонує створити спеціалізовану юридичну службу для ведення реєстру акціонерних товариств, державна частка в яких перевищує 50%. Учасників ринку ця ініціатива не вражає.
За словами віце-прем'єра Сергія Тігіпка, за останні роки в Україні за різними фіктивними схемами з держвласності виведено близько 270 підприємств. "Щоб перелік цих підприємств не збільшувався, буде створений окремий орган. Це стосуватиметься близько 500 держпідприємств, які контролюватимуться державною установою, а не комерційними структурами, які можуть собі дозволяти якісь проблемні рішення", - підкреслив віце-прем'єр.
На думку старшого юриста адвокатської компанії Arzinger Євгенії Новічкової, ініціатива направлена на захист державної власності від різних махінацій і рейдерських схем. "Всім зрозуміло, що такі схеми не обходяться без участі певних "суб'єктів владних повноважень", відповідальність яких також пропонується підсилити", - відзначає вона. При цьому, на думку експерта, створення окремого органу швидше позитивно позначиться на розвитку державних підприємств.
"По суті, пропонується створення державного реєстратора, який, вочевидь, вестиме реєстри всіх емітентів з державним контрольним пакетом. Адже саме порушення в роботі реєстраторів призводили до найгучніших корпоративних конфліктів, - погоджується директор аналітичної групи Da Vinci AG Анатолій Баронін.- Проте є два нюанси. По-перше, яким чином будуть врегульовані питання взаємодії даної служби і ФДМ, аби не створювати правових конфліктів. По-друге, як забезпечити захист держчастки в акціонерних товариствах, де вона складає менше 50%. Адже саме компанії з блокуючим пакетом акцій (25%+1) в державній власності є найпривабливішими для рейдерських атак".
В той же час, на переконання екс-глави Правекс-банку Наталії Зубрицької, хоча за держвласністю абсолютно однозначно потрібно налагодити суворий контроль, він повинен здійснюватися не лише у вигляді обліку власності. "Роздувати штат державних установ не можна. У всьому світі штат держслужбовців скорочують з метою скорочення витрат бюджету, і немає сумнівів, що вести реєстр акціонерних товариств, державна частка в яких перевищує 50%, цілком може один з наявних держорганів", - стверджує вона.
Учасники ринку також не бачать необхідності в створенні нової держструктури. "Є альтернативні підходи. Добре б, наприклад, провести дематеріалізацію акцій, що всіх належать державі, і зберігати їх у ВДЦП, - пропонує генеральний директор ГК "Тект" Олексій Сухоруков.- А в якості хранителя глобальних сертифікатів вибрати шляхом тендеру спеціалізовану компанію, що користується бездоганною репутацією на ринку".
Втім, уряд навряд чи змінить точку зору на питання посилення держконтролю за держвласністю. Зокрема, все ще не вирішено питання з правомірністю вимог Мінпромполітики про переведення державних підприємств на обслуговування в державні банки до 30 квітня 2010 р. (наказ №160).
Як повідомили в Українському кредитно-банківському союзі, який вже звертався в АМКУ з проханням терміново вжити заходів для припинення антиконкурентних дій органів влади, один з банків-членів УКБС 20 квітня подав до Окружного адміністративного суду Києва позов про визнання протиправним цього наказу Мінпромполітики.
"Міністерство дискримінує суб'єктів господарювання, незаконно обмежує їхні права і принцип свободи договору, а також перевищує повноваження, оскільки фактично йдеться про спробу створення прецеденту монопольного права обслуговування держпідприємств", - заявила гендиректор УКБС Галина Оліфер. У АМКУ повідомили, що комітет ще до звернення УКБС висунув Мінпромполітики вимога "законодавчим чином відреагувати" на виявлене порушення, але жодної відповіді поки не отримав.
Проте учасники ринку вважають ідею Мінпромполітики поганим сигналом. "По-перше, це можливість зібрати гроші на подальшу покупку державних цінних паперів з метою поповнення бюджету. По-друге, опосередковано таке рішення говорить про те, що Кабмін в особі Мінпромполітики не упевнений в професіоналізмі Національного банку, тобто в тому, що НБУ вчасно і якісно контролює банківську систему. Тому в нього немає упевненості в збереженні державних грошей у банківській системі країни, окрім підконтрольних державі держбанків", - говорить Зубрицька
Також це істотно підірве можливості комерційних банків у кредитуванні економіки. "Фактично це черговий штучний відтік коштів із значного сегменту банківського ринку. І він гратиме на дестабілізацію ситуації на ринку, - вважає Баронін.- Річ у тім, що після появи наказу Мінпромполітики №160 з'явився ризик передгляду зобов'язань по кредитах, узятих державними компаніями в комерційних банках". На думку експерта, подібне рішення уряду навряд чи сприятиме зростанню інвестиційної привабливості України, оскільки значна частина коштів, які мають бути виведені в держбанки, сьогодні перебуває на рахунках фінустанов з іноземним капіталом. "Рішення, швидше за все, виллється в підвищення ставки кредитування низки банків", - прогнозує він.
За матеріалами:
Экономические Известия
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас