Суди намагаються вижити — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Суди намагаються вижити

Казна та Політика
871
Пленум Верховного суду просить КС визнати неконституційними низку положень нових антикорупційних законів і закону про впровадження системи електронного документообігу (ЕДО) в адмінсудах. Ці акти набувають чинності з 1 січня 2010 р. і, на думку представників судового корпусу, загрожують зупинити роботу судів. ВСУ сподівається, що КС встигне винести ухвалу до новорічних свят.
Антикорупційний пакет законів і закон №1475-VI, що передбачає кримінальну відповідальність за втручання в роботу систем ЕДО, містять низку ризиків для судової системи. Їх озвучили судді ВС Михайло Гриців і Віктор Маринченко. "Не всі положення законів узгоджуються з чинним законодавством, вони викликають різне трактування і можуть не відповідати Конституції і законам", - підкреслив Гриців. Він озвучив основні претензії суддів ВС, які належить проаналізувати КС:
1) закони вже були опубліковані, але вводяться в дію з 1 січня 2010 р. Така схема набуття чинності законів не передбачена Конституцією;
2) судді не зможуть займатися викладацькою діяльністю в робочий час, що негативно позначиться на роботі Академії суддів. В той же час Конституція дозволяє суддям займатися викладацькою діяльністю навіть на платній основі;
3) у законах не містяться принципи відправлення правосуддя і процесуальні положення у справах, пов'язаних з відповідальністю юридичних осіб за корупційні дії.
"Розмова не про те, аби антикорупційні закони не діяли, - суд повинен застосовувати лише закони, які відповідають Конституції", - резюмував Михайло Гриців.
Але головні проблеми, які непокоять суддів, залишилися за рамками конституційного представлення. Раніше "ЭИ" повідомляли, що оновлене антикорупційне законодавство забороняє судам приймати благодійну та іншу допомогу від фіз- і юросіб. Як наслідок, близько однієї п'ятої всіх судів зіткнеться з проблемою оренди приміщень в цих осіб, за яку не стягується ринкова ціна. Більш того, немає гарантій, що держава зможе забезпечити оренду за ринковими цінами в 2010 р. З іншого боку, якщо суддя або співробітник принесе до суду папір, марки, конверти, картриджі, це може розцінюватись як корупційна дія . В той же час, за даними Вищого адмінсуду країни, 40-50% майна адміністративних судів - власність суддів або співробітників.
Віктор Маринченко підкреслив: сама ідея впровадження ЕДО в адмінсудах не викликає сумнівів в конституційності. Але, за його словами, новий закон робить неможливим здійснення правосуддя цими судами, а їх робота може бути заблокована. "По-перше, в системі ЕДО неможливо одночасно реалізувати принципи вірогідності і черговості при розподілі справ між суддями. По-друге, порядок функціонування систем ЕДО встановлюватиметься Державною судовою адміністрацією (ДСА). А це може розцінюватися як втручання в роботу судової гілки влади і здійснення правосуддя", - сказав Маринченко. За його словами, за втручання в роботу системи ЕДО встановлена кримінальна відповідальність, що також викликає низку принципових запитань. Суддя нагадав, що 666 місцевих судів загальної юрисдикції розглядають окремі категорії справ як адмінсуди. В зв'язку з цим виникає питання: чи не повинні і ці суди оснащуватися системами ЕДО?
Позицію ініціаторів, розробників і прибічники цих законів проілюстрував той факт, що на засіданні пленуму ВСУ були відсутні представники Мін'юсту і парламенту. Більш того, міністр юстиції Микола Оніщук офіційно повідомив, що в пленуму немає підстав направляти до КС подання про неконституційність положень антикорупційного законодавства.
Останнім часом представники судової системи часто говорять про зупинку роботи судів, якщо виникнуть проблеми з виконанням згаданих законів, а також якщо не буде коштів для здійснення правосуддя. Готовність зупинити розподіл справ між суддями висловив і глава Київського ААС Анатолій Денисов, суд якого є базовим в рамках президентської виборчої кампанії (у Київському ААС до цих пір немає системи ЕДО, як і в багатьох інших адмінсудах).
Джерела в КС говорять, що теоретично цей суд сповна може винести ухвалу щодо подання ВСУ до Нового року. "Тим більше що в КС багато колишніх суддів, для яких близькі проблеми судової системи", - резюмував один із впливових юристів.
11 червня 2009 р. парламент прийняв нове антикорупційне законодавство: закони про внесення змін до деяких законодавчих актів про відповідальність за корупційні правопорушення, про основи запобігання і протидії корупції і про відповідальність юросіб за корупційні правопорушення.
5 червня 2009 р. ухвалений закон про автоматизований документообіг в адмінсудах (№1475- VI). У законі йде мова про впровадження системи ЕДО для фіксації всіх судових і процесуальних рішень, всієї кореспонденції і тому подібне. Система передбачає автоматизований розподіл справ між суддями, що скасовує головний маніпуляційний інструмент голів судів - ручний розподіл справ.
За матеріалами:
Экономические Известия
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас