Картковиків попередили — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Картковиків попередили

Фінтех і Картки
2232
Нацбанк заступився за користувачів платіжних карток. Ті останнім часом буквально засипали НБУ скаргами, втомившись терпіти знущання фінансистів. Банкіри, користуючись своєю безкарністю, безладно блокують карткові рахунки, необґрунтовано лімітують безготівкові платежі, завищують ціни на кредитний пластик, мінімізуючи в такий спосіб свої витрати на картковий бізнес за рахунок клієнтів. Поки відомство Володимира Стельмаха обмежилося лише наполегливим проханням до підопічних підвищити якість карткового сервісу.
У листі НБУ, розісланому тиждень тому, регулятор повідомляє про збільшення кількості скарг пересічних українців, незадоволених якістю обслуговування свого пластику.
"Аналіз таких звернень свідчить, що вони стосуються не тільки питань емісії платіжних карток і недостатньої роботи з попередження можливого здійснення шахрайських операцій з їхнім застосуванням, але і вкладних, кредитних та інших операцій роздрібного бізнесу", - відзначається в документі.
До числа неякісних роздрібних операцій фахівці відносять огульне блокування карток, що практикують чи не всі гравці карткового ринку. Приводом для закриття доступу до рахунку українця може бути що завгодно - від виїзду за кордон (або активного пересування по країні) до декількох покупок в одному магазині протягом дня. Банкірів не турбує доля власників карток, які зненацька виявляються без коштів, - як правило, перед блокуванням пластику вони навіть не зв'язуються із клієнтом, щоб упевнитися в тому, що він дійсно виявився в руках шахраїв.
Нерідко справа доходить до абсурду: щоб банк не закрив доступ до карткового рахунку, його власникові пропонують приїхати у відділення та написати заяву про те, що він має намір відправитися в поїздку (із вказівкою відвідуваних населених пунктів). Втім, обурює українців не тільки те, що їм доводиться звітувати перед фінустановами, яким вони платять за обслуговування пластику, але й те, що банкіри обмежують їхні можливості з використання власних грошей.
Наприклад, останнім часом модним стало введення лімітів на використання коштів карткових рахунків. Причому мова йде не тільки про обмеження сум зняття готівки в банкоматах, яке можна було б виправдати вимогами FATF, але й лімітування безготівкових операцій - як правило, без попереднього повідомлення банку про велику транзакцію можна за раз оплатити покупку лише вартістю 3-5 тис. грн. У деяких випадках справа зовсім доходить до відвертого обмеження в правах - власникам елітних карток (Gold, Platinum) забороняють здійснювати платежі в рамках послуг інтернет-банкінгу (розрахунки у Світовій павутині з використанням карткового рахунку).
Справжнім розчаруванням для клієнтів торік стали кредитні картки, на які масово почали переводити своїх позичальників фінустанови, що спеціалізуються на видачі позик у магазинах. Дрібнокаліберні кредити через картку, на перший погляд, виглядають досить привабливо - ставки по них коливаються в рамках 22-30% річних, а не 80-120% річних, як по експрес-кредитах у торгових центрах. Однак банки забезпечують карткові договори не раз обкатаними старими вивертами - додатковими кредитними комісіями, через які реальна ставка по розхвалених карткових позиках перевищує декларовану відразу в три-чотири рази. Крім того, фінансисти так і не змогли вилікувати стару хворобу вітчизняного карткового ринку - забезпечити українців належною інфраструктурою. Головна проблема сьогодні - це недостатня кількість POS-терміналів, що обмежує можливості з використання пластику. Не менш важливий аспект сервісу стосується підтримки в належному технічному стані встановлюваних банками апаратів (POS-терміналів і банкоматів).
"Статистика використання карток (співвідношення торговельних і готівкових трансакцій) підтверджує, що більшість звернень відбувається через те, що не працює банкомат, гроші з рахунку списані, але не видані, картка вилучена банкоматом і т.д.", - розповів Діловій столиці директор департаменту платіжних карток банку "Фінанси та Кредит" Володимир Лосєв.
Причини низької якості пластикових послуг лежать на поверхні - поставивши рекорд з числа випущених карток (на одну тільки VISA і MasterCard випущено 51,6 млн штук), фінансисти не бажають брати на себе витрати з їх якісного обслуговування. З тієї ж причини вони встановлюють немислиму кількість безглуздих обмежень і лімітів, всіма правдами та неправдами намагаючись зменшити свої виплати клієнтам, що постраждали від дій шахраїв.
"Після скандалу дворічної давнини, коли шахраї влаштували атаку спочатку на елітні картки, а потім на продукти Classic c кредитними лініями, банки серйозно переписали свої договори. У них клієнтам ставиться величезна кількість умов та описується немислиме число застережень. Все це робилося, щоб користувач пластику не міг довести фінустанові, що це не він винен у тому, що шахраї одержали доступ до його рахунку. І тепер пересічний українець виявився один на один із шахраями. Захистивши себе з усіх боків та обмеживши можливості власників з використання картки, банки виявилися в досить комфортному становищі і можуть нарощувати свій чистий прибуток. Те, що про це заговорив Нацбанк, свідчить про те, що проблема носить масовий характер", - відзначив заступник голови одного зі столичних банків.
Останнім листом регулятор закликав підопічних докорінно переглянути свої підходи до обслуговування власників пластику. У НБУ впевнені, що якщо це не буде зроблено найближчим часом, то емісія банківських карток, що збільшилася майже у два рази за 2007 р., і їхнє використання почнуть зменшуватися.
Олена Лисенко
За матеріалами:
Деловая Столица
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас