Руслан Демчак: кроки, що можуть допомогти відновити довіру до фінансового сектору


Руслан Демчак: кроки, що можуть допомогти відновити довіру до фінансового сектору

Довіра до фінансового сектору та фінансова інтегрованість населення сьогодні все ще залишають бажати кращого.

Об’єктивно всі розуміють причини, експерти пропонують іноді вкрай радикальні пропозиції, однак питання все ще пробуксовує.

На жаль, немає унікальної «пілюлі» аби вилікувати фінансовий сектор за одне приймання ліків. «Хвороба недовіри» до фінансового ринку і власне до банківського, потребує комплексної терапії.

Зокрема в законотворчому полі. Адже це єдина можливість встановити правила гри для всіх установ та прискорити реформування системи захисту прав споживачів фінансових послуг.

Вже прийнято Закон №1734-VIII про споживче кредитування, який набрав чинності у червні цього року. Документ встановив нові стандарти розкриття інформації банками, передбачає конкретні санкції за порушення прав споживачів та кардинально змінює відносини між споживачами та фінансовими установами.

Ще чекає на прийняття законопроект №2456-д щодо удосконалення захисту прав споживачів, який прийнято в першому читанні.

Законопроектом пропонується зафіксувати повноваження державних органів щодо захисту споживачів фінансових послуг, встановити конкретні фінансові санкції та адміністративну відповідальність фінансових установ за порушення прав споживачів.

Документ встановлює однакові вимоги до реклами послуг, розкриття інформації банками та небанківськими фінансовими установами та уповноважує регуляторів ринків визначати мінімальний обсяг інформації, яка повинна надаватися споживачеві за кожним видом фінансової діяльності.

Крім того, такий важливий для ринку законопроект «Про установу фінансового омбудсмена» * тільки напрацьовується експертним колом. Адже питання створення інституту фінансового омбудсмена – це не лише вимога часу, а європейська практика.

Новий законопроект «Про установу фінансового омбудсмена» передбачає імплементацію принципів, передбачених Директивами ЄС, що в свою чергу є гарантією інтеграції до міжнародних мереж фінансового омбудсмена.

Згідно Директиви ЄС, серед основних принципів діяльності омбудсмена передбачаються:

  • Стислі терміни розгляду справи (до 90 днів);
  • Відсутність потреби споживачу фінпослуг мати адвоката або представника для власного захисту;
  • Послуги фінансового омбудсмена для споживача є безкоштовними;
  • Фінансування установи здійснюється за рахунок внесків учасників фінринку;
  • 90% спорів вирішуються на етапі медіації;
  • Рішення фінансового омбудсмена є обов’язковими для фінансових установ. Не виконане добровільно рішення підлягає примусовому виконанню (виконавчий документ видається на підставі рішення суду);
  • Максимальне обмеження по сумі спору (не більше 100 мінімальних заробітних плат);
  • Прозорий механізм призначення фінансового омбудсмена (наглядовою радою, яка включає делегованих представників регуляторів, ринку та споживачів);
  • Регулярна публічна звітність.

Система захисту прав споживачів фінансових послуг через фінансового омбудсмена вже працює в більш ніж сорока розвинених країнах по всьому світу.

Досвід інших країн показує, що його формат роботи може бути у вигляді єдиного органу для всієї системи (Австралія, Нідерланди, Вірменія), як окремого органу для одного або більше сегментів (Польща, Швейцарія) або у якості складової частини регулятора (Іспанія, Мальта).

Додатковим кроком буде створення Національним банком України структури управління із відповідними фахівцями по захисту прав споживачів.

І наостанок. Питання відновлення довіри до фінансового сектору – це спільна робота не тільки Уряду, регуляторів фінансового сектору, Парламенту, громадських організацій, але й самих споживачів.

Як мінімум у напрямку підвищення власної фінансової грамотності та відстоюванні своїх інтересів.

За даними досліджень USAID, 80% споживачів фінансових послуг не бажають ні до кого звертатись, аби вирішити поточні фінансові питання, 30% споживачів взагалі відмовляються від послуг у разі виникнення проблем. На жаль, така пасивна позиція не вирішить та не змінить систему.

Руслан Демчак, народний депутат, заступник голови Комітету ВР з питань фінансової політики та банківської діяльності.

[*] В матеріалі використані дані Проектів USAID «Трансформація фінансового сектору», «Справедливе правосуддя», Звіт за результатами дослідження з питань споживчого кредитування в Україні.

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

  • !

    Колонка відображає виключно точку зору автора, та може не збігатися з думкою редакції. Публікація колонок здійснються згідно Правил, а Finance.ua виконує лише роль носія. Копіювати ці авторські матеріали можна лише за наявності посилання на автора та Finance.ua.

Дивись також
Весь ринок:Казна та Політика
Все, що ми знаємо про:Верховна Рада
Архiви:2018 2017 2016 2015
В Контексті Finance.ua