"Нобеля" з економіки присудили за аналіз поведінки споживачів — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

"Нобеля" з економіки присудили за аналіз поведінки споживачів

Світ
734
Фахівці з поведінкової економіки в останні півтора десятиліття не раз ставали нобелівськими лауреатами. Це відображає зростаюче серед фахівців розуміння того факту, що люди не завжди діють раціонально, тому теорії раціонального вибору та ефективного ринку, що панували серед економістів протягом десятиліть, потребують серйозного коригування.
У 2017 р. Нобелівську премію з економіки також присуджено за вивчення економічної поведінки і за розуміння того, яку роль психологія відіграє в економіці. Лауреатом став американець Річард Талер. Йому 72 роки, він професор, фахівець з поведінкової економіки Booth School of Business при Чиказькому університеті. Талер був радником президента США Барака Обами, а також знявся у фільмі «Гра на пониження» про іпотечну кризу 2007-2008 рр.
Талер «включив психологічно реалістичні припущення в аналіз прийняття економічних рішень», – йдеться в заяві Нобелівського комітету Шведської академії наук, він «дав нам нове розуміння того, як людська психологія впливає на прийняття рішень». Сам Талер заявив: «найважливіший урок [моїх досліджень] полягає в тому, що економічні агенти – люди і економічні моделі повинні це враховувати».
Талер розробив теорію «розумових рахунків», що пояснює, як люди приймають фінансові рішення, створюючи в своєму розумі кілька окремих рахунків і орієнтуючись на окремі наслідки, а не на сукупний ефект. Його дослідження такого поняття, як «справедливість», показали, як занепокоєння споживачів може змусити компанії утриматися від підвищення цін у періоди високого попиту, але не під час зростання витрат, справили значний вплив на економічну науку, вказав Нобелівський комітет.
Компанії давно навчилися заробляти на ірраціональності споживачів. Одна і та ж пляшка мінеральної води в дорогому готелі коштує більше, ніж в пляжному кафе, тому що це відповідає уявленню людей про справедливе ціноутворення. А багато покупців віддають перевагу знижкам над постійно низькими цінами, тому що покупка з дисконтом задовольняє бажання придбати товар дешевше, яке лежить в основі людських почуттів.
Талер показав, як люди піддаються миттєвим спокусам, що пояснює нездатність багатьох займатися фінансовим плануванням і заощаджувати на старість.
Талер також вважає: поведінка інвесторів визначається «імовірно незначними чинниками, пов’язаними з емоціями та настроєм, набагато частіше, ніж це хотілося б визнати. Наприклад, на готовність до ризику може вплинути те, як саме описана інвестиція, голодний чи ситий інвестор в момент прийняття рішення, яка погода на вулиці, виграла чи програла його улюблена команда. Всі ці фактори можуть впливати на прийняття рішення, навіть якщо людина цього не усвідомлює.
Як приклад Талер наводив історію з виробником комп’ютерного мережевого обладнання 3Com. У 1997 р. 3Com придбала Palm, яка виробляла кишенькові персональні комп’ютери Palm Pilot. Під час технобума Palm Pilot користувалася неймовірною популярністю (у чомусь порівнянною з любов’ю до iPhone в наші дні), а ринкова капіталізація таких компаній, як Palm, перевищувала всі розумні оцінки. Але оптимізм інвесторів не перекинувся на саму 3Com, коли вона стала власником 100% акцій Palm, яка була меншою за її капіталізацію. Коли 3Com у 2000 р. розмістила частину акцій Palm на біржі, вони злетіли в ціні, і вже через кілька днів Palm коштувала дорожче за материнську компанію, яка раніше володіла її контрольним пакетом. Жодна теорія раціональної поведінки економічних агентів і ефективних ринків не може пояснити такого, вказував Талер.
На основі своїх напрацювань він запропонував стратегію «лібертаріанського патерналізму». Вона спрямована на те, щоб підштовхнути людину до оптимального вибору, продиктованого розумом, а не почуттями або миттєвими спокусами.
У 2005 р. Талер отримав премію Самуельсона. Над теорією фінансової та економічної поведінки він працював разом з іншим нобелівським лауреатом – економістом і психологом Даніелем Канеманом. Одна з основних його робіт в тій сфері, за яку він отримав Нобелівську премію, – книга Nudge («Поштовх»), написана у співавторстві з Кессом Санстейном.
За матеріалами:
Відомості
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас