Авіаквитки по 5 євро: куди українці полетять дешево цього літа
Українські і зарубіжні авіакомпанії — на низькому старті. Адже починається літній сезон, який традиційно є для них найбільш хлібним. Перевізники розширюють географію польотів і сподіваються на зростання пасажиропотоку. Але чи стане авіаційне літо-2017 в нашій країні по-справжньому спекотним — поки питання.
Нинішнє українське літо в планах авіакомпаній і аеропортів виглядає досить багатообіцяючим. Про появу нових і розширення вже існуючих маршрутів рапортують як зарубіжні, так і вітчизняні авіаперевізники. Рейси планують запускати не тільки з Києва, але і з регіонів, при цьому новинки анонсовані і для сезонних чартерних напрямків, і для регулярних.
Втім, є думка, що реальних передумов до зростання українського ринку авіаперевезень практично немає.
Генеральний директор авіакомпанії «Атласджет Україна» Ярослав Красножон пояснює, що українські перевізники розширюють маршрутну мережу в основному за старими напрямами, польоти за якими були припинені на піку подій 2013-2014 років.
А багато авіакомпаній просто збільшують частоту рейсів на вже освоєних напрямках. Але особливої погоди на ринку це все одно не зробить.
«Українська Bravo Airways торік перевезла кілька десятків тисяч пасажирів. Порівняно з 5 млн. пасажирів, яких перевезла «МАУ», це — крапля в морі. Українська YanAir в нинішньому році з літа запускає нові рейсів до Тель-Авів, Тбілісі та Батумі. Якщо пощастить, перевезуть теж пару десятків тисяч пасажирів. Ці цифри настільки незначні в загальному обсязі перевезень, що просто губляться», — пояснює глава Friendly Avia Support Олександр Ланецький.
Незважаючи на удавану різноманітність заявлених іноземними перевізниками планів, про створення в Україні «дочки» в жодному з випадків мова не йде. Як і про польоти в нашу країну нових великих зарубіжних авіаперевізників.
Появи реальних нових маршрутів і операторів можна очікувати лише після набуття чинності безвізового режиму з ЄС. Швидше за все, після цього про 5-6 нових маршрутів заявлять в Wizz Air. Це можуть бути рейси на польсько-німецьких маршрутах компанії з, наприклад, Одеси чи Харкова. Причому нові маршрути від угорців можуть з’явитися навіть цього літа.
«Можливо, що рейси з Львова в Барселону додасть після скасування віз іспанський бюджетний перевізник Vueling», — додає Ланецький.
«Також цього літа в Україну зміг би почати літати іспанський лоукостер Volotea. Авіакомпанія має у своєму розпорядженні вільні потужності на італійському напрямку, а їх додаткова реєстрація в Італії тільки б сприяла польотам в Україну», — додає Ланецький.
Однозначно позитивних прогнозів на літо-2017 експерти не дають.
«Порівняно з торішнім літом, спекотні місяці нинішнього можуть виявитися не такими вже й спекотними в плані обсягу перевезень, — припускає екс-заступник міністра інфраструктури і транспортний експерт Олександр Кава.
На його думку, цього року для українців вже не буде ультрадешевих, як торік, турів у Туреччину.
Як відомо, минулого року авіасполучення між Росією і Туреччиною було припинено, і російські туристи не могли їздити на популярні турецькі курорти. У відповідь уряд Туреччини почав щедро дотувати свій туристичний бізнес, що дозволило пропонувати тури за дуже низькими цінами, щоб ті забезпечили країні потрібний обсяг туристів з інших держав, зокрема, з України.
«Зараз заборону знято, а значить турецькі курорти більше не будуть демпінгувати. Відповідно, ціни на тури для відпочиваючих з України до Туреччини зростуть», — вважає Олександр Кава.
І додає, що вартість авіаперевезень може «підрости» на маршруті з України в Єгипет — якщо Росія відновить в найближчому майбутньому перерване авіасполучення і з цією країною.
На думку Ярослава Красножона, після введення безвізу українці можуть частково переорієнтуватися на літній відпочинок у Європі. Тому традиційні напрямки на Анталію, Даламан, Ларнаку, а також Туніс може чекати деякий спад попиту.
Експерт вважає, що цього літа взагалі не варто очікувати повторення торішнього рекорду зростання пасажиропотоку на чартерних рейсах. Адже в минулому сезоні просто реалізувався відкладений попит, що сформувався в кризові 2014-2015 роки.
«Через невпевненість в завтрашньому дні багато українців під час кризи відклали поїздки аж до 2016 року», — пояснив він. Але, за підсумками нинішнього року, на зростання пасажиропотоку експерт все ж розраховує.
«Якщо ґрунтуватися на тому, що 1% зростання ВВП дає приблизно 4% зростання пасажиропотоку, і не відбудеться ніяких суттєвих негативних змін, можна розраховувати на зростання на 5-7%», — припускає Красножон.
Не настільки оптимістичний прогноз у Олександра Кави. На його думку, громадяни України в цілому не стали більше літати, а зростання ринку в минулому році відбулося в основному за рахунок транзитних пасажирів, які перевозяться МАУ.
В цьому році авіакомпанія також робить ставку на транзит. Тому, обсяг міжнародних польотів українських громадян, за підсумками 2017 року, залишиться колишнім. Навіть незважаючи на безвізовий режим. Адже враховуючи загальне зниження доходів громадян України, багато з тих співвітчизників, які ще в 2013 році могли собі дозволити поїздки по Європі, в 2017 вже не можуть про це і мріяти.
Україна буде стимулювати лоукости
«Скасування віз не спрацює для більшості громадян. Летабельність наших співвітчизників збільшиться лише із зростанням їхнього добробуту», — впевнений Кава. На даний момент достатніми для закордонного відпочинку коштами може похвалитися не більше 4-5% населення України.
Крім того, в Україні не так багато власників біометричних паспортів, які є обов’язковою умовою для виїзду в ЄС без віз.
«Втім, якщо якийсь сплеск і буде, то, швидше за все, попервах. Позначиться відкладений попит на Європу — в першу чергу за рахунок тих, кому раніше відмовляли в отриманні Шенгенської візи», — вважає глава Friendly Avia Support. Але і такі громадяни навряд чи будуть літати часто, адже відпочинок в Європі недешевий.
Істотним чинником, який гальмує зростання попиту, є досить невеликий середній заробіток українців.
«Наприклад, сім’я з трьох осіб у Європі витратить щонайменше €350 на тиждень на готель, плюс витрати на проїзд або переліт — близько €50 на людину в разі придбання квитків на лоукости при ранньому бронюванні. Додатково треба €50 на людину на день на дозвілля/харчування (крім того, це є вимога для безвізового в’їзду в європейську країну). Разом, ми отримуємо суму в €1550, а це 30,5 тис. грн. При середній заробітній платі в країні в 6700 грн. це дуже дорого. Тому приріст на вже діючих європейських напрямках хоч і буде, але обсяги залишаться невеликі», — вважає Ярослав Красножон.
Найзапекліші скептики вважають, що безвізовий режим приведе хіба що до збільшення нелегальної міграції робочої сили за кордон. Але ця категорія пасажирів їздить, як правило, автобусами, а не літаками. Заробляючи в Європі 1 тис. євро на місяць, мало хто з них готовий витрачатися на авіаквитки.
Втім, наприклад, в Молдові введення безвізового режиму привело до зростання пасажиропотоку на 20%.
Білетна формула
Вартість квитків на європейські напрями буде залежати не тільки від самого маршруту, але і цінової політики, якої дотримуватимуться оператори. На особливо масових маршрутах не виключені цінові війни.
Наприклад, якщо на маршруті Вільнюс – Київ з литовської сторони літає Wizz Air, а з української – МАУ, то найчастіше остання пропонує нижчу ніж у лоукостера ціну. Якщо ж мова йде про, припустімо, маршрут Амстердам – Київ, на якому з голландської сторони літає KLM — недешевий перевізник, то МАУ також буде тримати там високу ціну незалежно від об’єктивних на те передумов.
В цілому ж, через сьогоднішню загальноєвропейську тенденцію до падіння середньої ціни квитка і нарощування лоукостерами свого флоту, останні, а особливо — EasyJet, Wizz Air, Ryanair, Norwegian Air всі посилюють конкуренцію між собою і б’ють по мережевих перевізниках.
Як українські аеропорти домовляються з лоукостерами
В Україні зниження вартості перевезень додатково продиктоване падінням платоспроможності українців. Авіакомпанії змушені опускати ціни, оскільки літаки заробляють, лише коли знаходяться у повітрі, а без пасажирів там, ясна річ, робити нічого.
Ярослав Красножон додає, що практично весь потенціал зниження цін наші перевізники вже використали. «Якщо не буде значних курсових коливань, ціни будуть залишатися приблизно на тому ж рівні, що і зараз», — вважає експерт.
Водночас, на думку Олександра Кави, вже у вересні, після старту польотів в Україну ірландського лоукостера Ryanair, все може змінитися.
МАУ і Ryanair: гра на випередження
Запустити з України в країни Східної та Північної Європи по 15 авіарейсів на тиждень Ryanair збиралася з жовтня-листопада 2017 року. З Києва 3 рейси — в голландський Ейндховен, 5 і 3 відповідно — в англійські Лондон і Манчестер, і 4 — до шведів, у Стокгольм. Зі Львова Ryanair мав намір літати і до Німеччини — Берлін та Меммінген, у Польщу — у Вроцлав і Краків, а також в Угорщину в Будапешт.
Пізніше було вирішено рейси до Великобританії, а також зі Львова до Берліна запустити раніше — у вересні.
Але і це не врятувало Ryanair від конкуренції з МАУ. 28 квітня Державіаслужба схвалила українському перевізнику отримання прав на експлуатацію повітряних ліній по маршрутах Київ-Манчестер і Київ-Ейндховен. Також МАУ дозволили змінити аеропорт в Стокгольмі: головний аеропорт столиці Швеції — «Арланда» на другий в місті за величиною — «Скавста», куди збирався літати і Ryanаir.
Польоти по цих напрямах МАУ вже запустила 1 травня. На умовах анонімності один з учасників ринку повідомив, що за наявною у нього інформацією, МАУ зараз намагається реалізувати 500 квитків на цих напрямках по 5 євро. В авіакомпанії змушені знижувати ціни і готуються до агресивної цінової війни — промо-тарифи Ryanair пропонують квитки від 25 євро в один кінець.
Навіщо МАУ знадобилися ці маршрути? По-перше, говорять про знижки, які аеропорти дають авіаперевізнику на певний період за нові маршрути. Першими вставши на рейси Київ-Манчестер і Київ-Ейндховен, український авіаперевізник перекрив для Ryanair можливості їх отримання.
По-друге, вибрані МАУ аеропорти обходяться дешевше від тих, куди український перевізник літав раніше в Англії, Нідерландах і Швеції. Більше того, пішовши з «Арланда» в «Скавста», МАУ і пішли з чужого хаба, куди вони, по суті, підвозили пасажирів авіакомпанії Scandinavian Airlines.
Зміст і кост на лоукост
Втім, шанси у Ryanаir роздобути українського пасажира як і раніше великі. Адже в Західній і Центральній Європі цей перевізник вже не поміщається. Щорічно компанія збільшує свій флот на 40-50 бортів і перевозить 12-15 млн. пасажирів. При тому, що не менш бурхливо ростуть і інші лоукости — наприклад, Wizz Air і Norwegian Air.
А з урахуванням стагнації загальноєвропейського ринку, максимальне зростання якого не перевищує на сьогоднішній день 5-6%, бюджетним перевізникам в Європі стає все тісніше. Вони змушені змінювати стратегію розвитку. Ryanair — за рахунок виходу в Східну Європу.
«Ryanаir побачила, наскільки успішним на ринку Східної Європи стала Wizz Air, як ця авіакомпанія навчилася там заробляти. І задумалися про можливості розвитку в цьому регіоні. Для Ryanаir важлива частка ринку, а в країнах Східної Європи є перспективи її наростити. Проігнорувати таку можливість було б помилкою», — розповідає Кава.
Олена Ковтун
За матеріалами: УБР
Поділитися новиною