В Україні замислили масштабне оновлення доріг: до яких дійде черга цього року?


В Україні замислили масштабне оновлення доріг: до яких дійде черга цього року?

Українців попросять ще трохи потерпіти погані дороги. Новий керівник «Укравтодору» Славомір Новак сповнений амбітних планів. Озброївшись даними про те, що кожен євро, вкладений в дорожній сектор, дає в результаті 2,5 євро зростання ВВП, він вже почав думати, як домогтися зростанню вітчизняного внутрішнього валового продукту в кілька разів.

За словами Новака, спорудження доріг залежить від трьох основних факторів: фінансування, планування та регуляторної діяльності держави в дорожній сфері. Для довгострокового фінансування вже створено Дорожній фонд, проте за оцінками експертів, суттєвого результату по накопиченню фінансових надходжень можна очікувати не раніше 2018 року, а запрацює в повну силу він не раніше 2020 року.

Тому фінансувати дороги будуть за так званим маршрутному принципом. Тобто, нове будівництво та реконструкція будуть проводитися за рахунок концесійних проектів та коштів міжнародних фінансових організацій, а поточний ремонт та утримання за рахунок держбюджету.

Що відремонтують у цьому році

«У цьому році гроші будуть тільки на ремонт доріг. У наступному році є надія отримати гроші від міжнародних донорів для будівництва нових доріг. Нарешті, третє джерело – приватні гроші інвесторів, які можуть бути залучені на умовах державно-приватного партнерства», – розповів Славомір Новак.

За даними «Укравтодору», протяжність автомобільних доріг загального користування в Україні складає 169,7 тис. км, з них державного значення – 49,8 тис. км. Кількість мостів – 16,2 тис.

Асфальтобетонних доріг в Україні всього 35,2%, на органічно-мінеральні суміші припадає 42%, цементобетонні – 1,3%, а інші категорії доріг, у тому числі ґрунтові – 21,5%.

При цьому дороги першої категорії складають лише 1,6%, другий – 7,7%, третьої – 16,3%. Найчисленніша, четверта категорія – 63,7% (двосмугові дороги, розраховані на не дуже інтенсивний рух зі швидкістю до 80 км/год).

За даними радника «Укравтодору» Олександра Кави, 97% всіх доріг потребує капітального ремонту. Серед шляхів державного значення не відповідають вимогам щодо міцності 39%, а по рівності – 51%. Понад 9,6 тис. мостів не відповідають технічним параметрам і фактичному навантаженню, з них більше 1,9 тис. потребують термінового ремонту.

Якщо у 2011 році було відремонтовано 2009 км автодоріг та побудовано близько 100 км, то в наступні роки ці показники тільки падали. Так, з 2013 доріг не будували взагалі, а тільки ремонтували. У 2014-2015 роках – відремонтували всього 102 км і 313 км відповідно. У минулому році ситуація покращилася – відкрили рух по 878 км доріг.

За словами міністра інфраструктури України Володимира Омеляна, у планах на 2017 рік значиться ремонт понад двох тисяч кілометрів доріг.

Однак, поки на розвиток доріг з фактично виділених на 2017 рік 18 млрд грн, власне на ремонт є лише 5,3 млрд грн. Решта коштів, за словами голови «Укравтодору», пішли на погашення кредитів і старих боргів. Ще 2 млрд грн підуть на ямковий ремонт, а 1,5 млрд грн – на експлуатацію і безпеку.

Решти 5,3 млрд грн вистачить на поточний ремонт 727 км доріг. І тільки додаткове виділення грошей може забезпечити ремонт понад 2 тис. км, про які говорить міністр.

Наприклад, близько 5 млрд грн необхідно тільки на відновлення доріг за маршрутом Львів – Тернопіль – Вінниця – Умань – Біла Церква. Зокрема, траси Н-02 Львів – Тернопіль, М-12 – Стрий – Знам’янка (Тернопіль – Умань), М-05 Київ – Одеса (Біла Церква – Умань).

Як повідомляла раніше директор ДП «Укрдорінвест» Олена Криворучко, капітальний ремонт кілометра української дороги коштує приблизно в 20 млн грн, тоді як вартість середнього ремонту кілометра дороги всього 10 млн грн. Щоб відновити всі дороги державного значення, необхідно близько 500 млрд грн. Для порівняння: вся видаткова частина бюджету на 2017 рік становить близько 790 млрд грн.

Уряд запланував додаткові асигнування на ремонт доріг у 2017 році в розмірі 15-17 млрд грн. Частину грошей дасть митний експеримент, який в цьому році охоплює всю країну (напрямок частини надпланових митних надходжень на будівництво та ремонт місцевих доріг). Приблизно 15 млрд грн повинен дати репрофайлінг ОВДП (реструктуризації паперів з продовженням терміну їх обігу), що належать НБУ.

Додаткові гроші підуть, зокрема, на ремонт міжнародних коридорів, завершення робіт на об’їзних шляхах біля населених пунктів, продовження робіт на автошляхах, розпочатих раніше і т. п.

Плани на п’ятирічку

Поки «Укравтодор» відповідає за всю мережу доріг, але з наступного року в рамках процесу децентралізації на ньому залишиться тільки близько 50 тис. км магістралей державного значення. Інші передадуть на баланс місцевої влади, які вже самі будуть вирішувати, яку дорогу і коли ремонтувати.

«Наприклад, у Польщі аналогічна Укравтодору компанія відповідає за 3 тис. км. доріг при загальній протяжності в 19 тис. км», – розповів Славомір Новак.

В «Укравтодорі» говорять про необхідність реалізації п’ятирічного плану стратегічного розвитку дорожньої мережі на 2018-2023 роки. Зокрема, є ідея побудувати дорогу Львів-Краковець. Нагадаємо, в 2015 році Мінінфраструтури ініціювало будівництво цієї дороги на умовах концесії, але конкурс з пошуку концесіонера так і не відбувся.

У міністерстві і «Укравтодорі» також бачать великий потенціал в створенні швидкісного автомобільного сполучення між польськими портами Гданськ і Гдиня з портами Великої Одеси і Миколаєва. Це транснаціональний коридор, протяжністю понад 2 тис. км між Балтійським і Чорним морем.

«Go Highway – новий стратегічний коридор, в рамках транс’європейської системи між Балтійським і Чорним морями, між Гданськом і Одесою. Я вважаю, що це значний потенціал для розвитку української економіки», – розповів Славомір Новак.

Поки ж основна увага буде приділена ремонту автодороги М-02 Тернопіль – Львів і М-19 від межі Тернопільської та Рівненської областей до цих обласних центрів. За словами Славоміра Новака, Тернопіль стане ключовим пунктом у міжнародному проекті Go Highway. Ця дорога пройде з заходу на схід і саме в цьому обласному центрі буде відгалуження магістралі на Івано-Франківськ, Чернівці та Рівне.

Частиною цього проекту є спорудження північного об’їзду Львова. Ця дорога з’єднає міжнародну трасу М-06/Е-40 Київ – Львів – Чоп з трьома міжнародними дорогами, що ведуть на польський кордон: М-09/Е-372, М-10, М-11/Е40. Цей проект буде реалізовуватися за рахунок кредитів від міжнародних фінансових організацій.

Це буде 22 км чотирисмугового автобану з дозволеною швидкістю руху 130 км/год і чотири дворівневі розв’язки.

Голова агентства також повідомив про плани почати переговори з Європейським Союзом, щоб залучити до участі європейських партнерів. Також очікується підтримка з боку Світового Банку.

Однак, якщо переговори з міжнародними організаціями ведуться вже зараз, то здача доріг у концесію, швидше за все, буде можлива тільки після прийняття відповідного закону замість діючих нормативів. За словами міністра інфраструктури України Володимира Омеляна, для цього за участю європейських партнерів зараз розробляється проект принципово нового закону про концесії.

Костянтин Симоненко

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

Дивись також
Сервіс підбору кредитів
  • Надішліть заявку
  • Дізнайтесь про рішення банку
  • Підтвердіть заявку та отримайте гроші
грн
Замовити кредит онлайн
В Контексті Finance.ua