Відділення без грошей: банки відмовляються від готівки — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Відділення без грошей: банки відмовляються від готівки

Фінтех і Картки
1331
Боротьба з готівкою набирає обертів у всьому світі. Поряд із законодавчими ініціативами щодо зменшення готівкових розрахунків, великі банки поступово припиняють працювати з кешем у своїх відділеннях. Які переваги це їм дасть? І як користувачам пристосуватися до нововведень?
Минулого тижня Citibank оголосив, що частина його філій в Австралії припиняє працювати з готівкою з 24 листопада. А кілька днів тому також стало відомо, що шляхом Сітібанку пішли швейцарські Migros і Coop. Фінустанови поступово прибирають зі своїх філій операційні каси. Таким чином, зняти гроші зі свого рахунку клієнт зможе в банкоматі, а здійснити платежі — в мобільному або інтернет-банку.
За словами керівництва Citibank, такий крок став результатом поступового зниження попиту на касове обслуговування у відділеннях. Менше 4% клієнтів банку скористалися цим сервісом за останні 12 місяців. Замість цього вони активно користуються цифровим банкінгом, тому Citibank прийняв рішення інвестувати кошти в розвиток віддалених каналів обслуговування.
Так само пояснюють свою відмову від готівкових швейцарські банки. За останні п’ять років банк Migros відкрив більше десяти нових філій, і кожен з них не передбачав звичних віконець для здійснення операцій з кешем. На сьогоднішній день тільки 15 з 67 відділень банку дозволяють провести готівковий платіж через операційну касу. Замість цього Migros розвиває мережу банкоматів та консультаційні центри. Банки відзначають, що власники рахунків більше не ходять в їхні відділення і не бажають витрачати час на простоювання в чергах. Їм набагато простіше скористатися інтернет-банкінгом для сплати своїх регулярних платежів, або банкоматом — для зняття/внесення грошей на рахунок.
Війна з готівкою — глобальний тренд
Враховуючи нинішній тренд відмови від готівки в багатьох країнах, повірити в зростаючий попит на цифровий банкінг серед клієнтів не складно. У цьому русі cashless, безперечно, лідирують Скандинавські країни. У Швеції, наприклад, 900 з 1600 банківських відділень не приймають готівку. А в Ісландії навіть візки з хот-догами приймають платіжні картки.
Курс на відмову від готівкових грошей також взяла Індія. У країні оголосили про виведення з обігу паперових купюр великих номіналів — 500 і 1000 рупій. Уряд переконаний, що мобільні платежі, які користуються популярністю в цій країні, зможуть поступово замінити готівку.
В Австралії рішення Citibank відмовитися від обслуговування операцій з готівкою також підтримали на державному рівні. Уряд вважає, що найкращим майбутнім для їхніх країни є повна відмова від ходіння національної валюти в принципі. А за прогнозами учасників ринку, готівка перестане функціонувати в Австралії вже до 2022 року.
Звичайно, банки, відмовляючись від готівки, керуються прагненням задовольнити поточні потреби клієнтів. Cashless, безсумнівно, також є важливим чинником економічного зростання будь-якої країни. Але в першу чергу, банки прагнуть знизити свої витрати на обслуговування готівкових розрахунків. Обладнання банківських відділень операційними касами, зарплата персоналу, перевезення, охорона та утилізація купюр — все це потребує значних грошових вкладень від банку. А враховуючи тенденції переходу в онлайн у всьому світі і конкуренцію з FinTech-гравцями, банки все частіше приймають рішення інвестувати ці гроші у цифрові канали.
Чи готові українські банки до глобального тренду?
Навесні минулого року український ПроКредит Банк заявив про те, що більшість його відділень припиняють обслуговувати готівкові розрахунки. Представники банку заявили, що концепція переходу до безготівкового обслуговування клієнтів є частиною стратегії групи ProCredit, і навіть висловили готовність втратити незначну частину клієнтів через нововведення. Адже і справді на сьогоднішній день значна частина клієнтів банків (якщо не більшість), вважають за краще здійснювати будь-яку операцію в касі банку і потребують регулярного переведення в готівку.
За даними НБУ, основною формою розрахунків між фізособами залишається готівка
Неготовність відмовитися від обслуговування в касах банку підтвердив і резонанс, який викликала нещодавня заява Ощадбанку про введення комісії за прийом комунальних платежів в касах. Крім економічної складової, банк пояснив своє рішення прагненням поступового переведення клієнтів у цифрове середовище. При оплаті платіжок в інтернет-банкінгу, мобільному додатку або платіжному терміналі Ощадбанку комісія відсутня.
Однак Національний банк України взяв курс на cashless. Якщо на сьогоднішній день частка безготівкових розрахунків у загальному обсязі платежів в країні становить 35%, то до 2020 року вона зросте до 55%, за оцінками регулятора. Деякі експерти взагалі озвучують оптимістичний прогноз — 80% безготівкових платежів в 2020 році в Україні. Враховуючи обрану регулятором стратегію, банки поступово будуть відмовлятися від проведення операцій з готівкою у своїх відділеннях. А там, можливо, банківські відділення і зовсім стануть історією. Як будуть сприймати ці нововведення користувачі, покаже час.
Ніна Крузова
За матеріалами:
PaySpace Magazine
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас