Чому не всі водії зможуть отримати виплату з "автоцивілки" у свого страховика — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Чому не всі водії зможуть отримати виплату з "автоцивілки" у свого страховика

Особисті фінанси
1067
З 1 квітня 25-30% водіїв авто, які постраждали в ДТП, зможуть отримати компенсацію у того страховика, у якого купили поліс “автоцивілки”, а не в компанії винуватця аварії. І це не першоквітневий жарт. “Пілотний проект по прямому врегулювання в системі ОСАЦВ стартує з 1 квітня 2016 року”, – повідомив гендиректор Моторного (транспортного) страхового бюро України Володимир Шевченко. Якщо врахувати, що щорічно по обов’язковому страхуванню автоцивільної відповідальності врегулюється близько 100 тисяч справ, то нововведення може торкнутися в цьому році близько 30 тисяч водіїв.
Пряме врегулювання передбачає, що страхова компанія буде платити “своєму” водієві, а не потерпілому в ДТП, як це відбувається сьогодні за законом про ОСАЦВ.
Потрібно відзначити, хоча офіційно пряме врегулювання з ОСАЦВ вступить в силу з 1 квітня, реально система почне працювати – ближче до 1 травня, так договір між страховиками повинен схвалити Антимонопольний комітет України.
Договір дорожче грошей
Зміни, що передбачають введення в Україні обов’язкового прямого врегулювання з “автоцивілки”, вже підготовлені і знаходяться в парламенті у вигляді нового проекту закону “Про ОСАЦВ” №3670. Але страховики не стали чекати прийняття цього документа, а вирішили запустити пряме врегулювання самі, домовившись про добровільні взаємні розрахунки.
Система буде виглядати так: страховик сплачує компенсацію своєму клієнтові, не залежно від того – винен той в аварії чи ні. Якщо клієнт – потерпілий у ДТП, то рахунок за ремонт його авто страховик потім виставить компанії того, хто винен в аварії. Але клієнт свою виплату отримає відразу.
Щоб страховики не влаштовували між собою “розборок” – хто, кому і скільки винен, всі взаєморозрахунки з виплат будуть проходити через уповноважений банк, в якому всі вони відкриють рахунки. Цей банк вже вибрали – Укрссіббанк. На його рахунку кожен страховик розмістить внесок в розмірі 50% середньомісячної суми виплат по ОСАЦВ.
Регулювати і контролювати процес буде Моторно-транспортне страхове бюро України (МТСБУ). “Процес компенсацій буде адмініструвати МТСБУ як кліринговий оператор. Тобто страховики матимуть справу не один з одним, а тільки з бюро. Все, що їм необхідно буде робити – це своєчасно погашати свої зобов’язання в рамках клірингових взаєморозрахунків з МТСБУ”, – пояснює віце-президент СК “АХА Страхування” Максим Межебицький. За його словами, проект прискорить процес виплати вдвічі. Тобто, якщо в 2015 році, за даними МТСБУ, середній термін врегулювання збитку по ОСАЦВ (від подачі заяви до виплати) становив більше 3 місяців, то за прямим врегулювання він не буде перевищувати 1,5 місяця.
Для тих, хто в проекті
На жаль, з 1 квітня отримати виплату від своєї компанії зможуть далеко не всі водії. “З огляду на статистику аварій і кількість учасників проекту, на “прямі” виплати по ОСАЦВ можуть розраховувати лише 25-30% водіїв, які мають право на виплати”, – вважає голова комісії зі страхування Українського товариства фінансових аналітиків В’ячеслав Черняховський.
Справа в тому, що платити своїм клієнтам з “автоцивілки” страхові компанії готові тільки в разі, якщо в ДТП постраждав транспорт, а не люди. При цьому в аварії має бути два учасники, у кожного з яких є страховка компанії, яка бере участь в проекті прямого врегулювання.
Але поки що в цьому проекті бере участь тільки третина продавців “автоцивілки”. За даними МТСБУ, з 59 страховиків договір підписали лише 17 компаній. Хоча серед них – найбільші продавці ОСАЦВ, такі, як “АХА Страхування”, “Арсенал Страхування”, “Аска”, “Аско-Донбас Північний”, “Оранта”, “Універсальна”, “Уніка”, PZU в Україні, – загальна частка продажів яких становить 65%.
Решта страховики вирішили почекати. “Ми не є основними гравцями цього ринку. Тому вирішили почекати, поки лідери запустять проект, і подивитися, як він буде працювати”, – зізнається голова правління компанії” Альфа Страхування “Яцек Мейзнер.
У такій ситуації, за словами В’ячеслава Черняховського, важливою буде роль call center страхових компаній. “Тільки уявіть собі: сталася ДТП, водії розгублені і засмучені. Звідки їм знати – бере участь їх страховик в проекті за прямим врегулювання чи ні?” Розповісти про це водієві повинні в call center, вважає Черняховський.
Великі ризики
Ще одна перешкода для отримання прямої виплати від свого страховика з 1 квітня – сума збитку. Вона не повинна перевищувати 100 тис. грн, вирішили страховики.
Тому проект передбачає поділ виплат по ОСАЦВ на три групи. Перша – сума виплати до 50 тис. грн. Друга – від 50 до 100 тис. грн. І третя – все, що вище 100 тис. грн. Якщо по першим двом групам страховики згодні на взаєморозрахунки, то виплачувати по третій групі безпосередньо клієнту ніхто не хоче. Тому робити це буде тільки страховик винуватця ДТП, як передбачено в законі. “Це дозволить гарантувати виконання компанією зобов’язань перед страховиками-партнерами, і виявляти компанії, що мають проблеми з платоспроможністю”, – пояснили в МТСБУ.
Насправді, страховики, ймовірно, вирішили не повторювати сумний досвід ряду сусідніх країн. Учасники подібного проекту в РФ, наприклад, охоче виплачували невеликі суми компенсації “своїм” водіям, але роками футболили людей один одному, якщо мова йшла про великі збитки по ОСАЦВ. “На жаль, не виключено, що деякі учасники нашого проекту захочуть зробити так само, адже якщо вони сьогодні погано платять потерпілим і колегам (по регресу), то з чого раптом почнуть добре платити з 1 квітня?”, – Дивується голова наглядової ради компанії “Саламандра-Україна” Юрій Явтушенко.
У МТСБУ вважають, що недобросовісних страховиків налякає перспектива виключення з системи прямого врегулювання: за словами Максима Межебицький, якщо якась компанія несвоєчасно погасить заборгованість по виплаті, то її спочатку оштрафують, а при повторному порушення – виключать з проекту.
Виплата по-старому
Водії, які не готові до нововведення з 1 квітня, можуть не переживати: новий проект по “автоцивілці” не забороняє постраждалим в аварії отримувати виплату за колишньою схемою – в компанії винуватця ДТП. Адже проект за прямим врегулювання – добровільний, і закон про ОСАЦВ, де передбачений нинішній механізм отримання виплат, скасувати не може.
Тому у водіїв з’явиться вибір, до кого звертатися за виплатою: до “своєї” або “чужий” компанії. Головне – вважає голова правління організації “Український страховий омбудсмен” Юрій Чуніхін, – щоб страховики не відмовлялися платити. “Якщо політика керівництва компанія направлена в сторону “не платити”, то пряме врегулювання тут не допоможе, і водіям доведеться звертатися до страхових компаній винуватців ДТП. розпочнеться плутанина, в тому числі і зі скаргами клієнтів”, – прогнозує Чуніхін.
У МТСБУ цей ризик передбачили. Прес-служба бюро повідомила “Сегодня”, що спільно з Нацкомфінпослуг розробляють регламент розгляду скарг клієнтів на дії страховиків в рамках проекту прямого врегулювання.
За словами члена Нацкомфінпослуг Дениса Яструба, до початку квітня цей регламент буде готовий. “Але, якщо ми побачимо збільшення кількості скарг від потерпілих в зв’язку з впровадженням цього проекту, будемо вимагати від бюро переглянути механізм виплат або навіть призупинити проект”, – пообіцяв Денис Ястреб.
Честь мундира
Затримка з виплатами по “автоцивілці” може нашкодити страховикам не тільки в зв’язку з діями регулятора. Сьогодні ОСАГО є основним (локомотивних) видом роздрібного страхування в Україні, тоді як ще років п’ять тому їм було автострахування – КАСКО. Але в зв’язку з девальвацією, зростанням вартості автостраховок і падінням продажів нових авто, кількість укладених договорів КАСКО в 2015 році знизилися на 50% в порівнянні з 2013-м, а обсяги премій – на 30%. “Це найбільше падіння українського ринку автострахування з початку тисячоліття”, – зазначає президент Української федерації убезпечення Андрій Перетяжко. Частково винні в падінні попиту на КАСКО і самі страховики. Одна з причин – “гри” з виплатами для того, щоб на них заощадити.
Ринок ОСАГО поки що стабільно зростає: обсяги премій в 2015 році збільшилися на 20% у порівнянні з 2014 роком і майже на третину, якщо порівнювати – з 2013-м. Хоча кількість проданих полісів трохи знизилося: в минулому році застрахувалося майже на 9% менше клієнтів, ніж роком раніше. Це не можна назвати падінням тисячоліття, але якщо продавці ОСАГО введуть новий масштабний проект прямого врегулювання, в рамках якого будуть ставитися до виплат по старому недбало, то “автоцивілку” може очікувати така ж сумна доля, як і КАСКО.
Тетяна Павлюченко
За матеріалами:
Сьогодні
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас