763
Собі у збиток: для вітчизняних гірничодобувних підприємств настали нелегкі часи
— Фондовий ринок
Світові ціни на залізну руду у квітні цього року досягли десятирічного мінімуму – $47 за тонну концентрату із 62-відсотковим вмістом заліза. У результаті такі гірничодобувні компанії, як Atlas Iron Ltd., African Minerals Ltd., London Mining Plc., були змушені повністю чи частково призупинити видобуток.
У другому півріччі, як очікують аналітики банку UBS Group AG, залізорудні котирування знизяться до $45 за тонну. За прогнозами Сема Волша, генерального директора гірничорудної компанії Rio Tinto (№2 на світовому ринку), зупиняться ще декілька підприємств загальною добувною потужністю 165 млн т на рік. У зоні ризику – і всі українські гірничорудні компанії, оскільки собівартість їхнього виробництва та постачання на світовий ринок перевищує світові ціни, які складаються сьогодні.
Витратний бізнес
Крім того, зростає собівартість видобутку руди і в Україні: з 1 квітня 2014-го по 1 квітня 2015-го плата за надра збільшилася в 3,5–4 рази в доларах США, або більш ніж усемеро в національній валюті. Про це у відкритому листі президентові та прем’єр-міністру України написали 13 керівників металургійних і гірничорудних підприємств і асоціацій. У підсумку рентна плата за видобуток 1 т залізорудного концентрату перевищила $3. Найбільша гірничодобувна компанія «Метінвест» заявила, що собівартість залізорудної сировини, виробленої її гірничо-збагачувальними комбінатами (Інгулецьким, Північним і Центральним ГЗК), та її доставка покупцеві вже перевищили нинішню ціну на зовнішніх ринках.
Криза зростання
У середньому собівартість видобутку руди в Україні коливається в діапазоні $22–30 за тонну. Дмитро Шевчик, комерційний директор Південного ГЗК (комбінатом порівну володіють «Метінвест» і «Євраз». – Forbes), зазначає: «Собівартість видобутку нашого підприємства – $22–24 за тонну».
Доставка тонни руди до чорноморських портів залізницею коштує Південному ГЗК $5–6, таку ж суму становлять і портові витрати. Доставка в Китай (куди комбінат відправляє 80–90% експортованої сировини) – це ще $15/1 т. У результаті повна вартість виробництва і поставок руди Південного ГЗК у Піднебесну досягає $47–51 за тонну. «Нині ми балансуємо на точці беззбитковості», – нарікає Шевчик.
Трохи впевненіше почуваються ГЗК компанії Ferrexpo (Полтавський і Єристівський), яким удалося знизити собівартість видобутку руди і виробництва котунів із неї на 23% порівняно з 2013-м. Це дало групі можливість закінчити минулий рік із прибутком у розмірі $183,8 млн, проте порівняно з 2013-м цей показник знизився майже на третину.
«Метінвест» заявляє, що у змозі лише утримувати собівартість на одному рівні.
«Метінвест» заявляє, що у змозі лише утримувати собівартість на одному рівні.
Глобальний фактор
Водночас світові лідери гірничорудного ринку і далі ведуть гру на виживання конкурентів. «Головні постачальники (світова четвірка. – Forbes) – BHP Billiton, Vale, Rio Tinto, FMG – поки що не заявляли про зниження обсягів видобутку, тим самим вони тримають ринок у напруженні», – зазначає Олександр Славинський, експерт агентства «Держзовнішінформ» із сировинних ринків.
Протягом найближчих двох-трьох років ринок все ще буде перенасиченим і напруженим. За даними ДП «Укрпромзовнішекспертиза», за 2014-й світова четвірка підвищила видобуток руди на 17% (трохи більш ніж 1 млрд т), нинішнього року очікується ще 8-відсотковий приріст (до 1,088 млрд т), інші компанії вироблять 1,055 млрд т. Але, за прогнозами аналітиків, переплавлено буде лише три чверті видобутої руди.
Найбільший сталевар планети – Китай – планує імпортувати цього року 949 млн т руди здебільшого з Бразилії та Австралії (звідки Vale і Rio Tinto). Торік частка цих країн у поставках руди в Піднебесну становила 59% і 18% відповідно. Частка України на ринку Китаю – лише 2%, і цього року світова четвірка може суттєво зменшити її. 2014-го вона вже витіснила з китайського ринку постачальників з Індонезії, Мексики, Росії, Канади, Індії, В’єтнаму, Венесуели, Малайзії, Ірану, Перу, а також низку місцевих гравців.
Кому потрібна українська руда
Річ у тім, що собівартість видобутку глобальних компаній надзвичайно низька, а логістика ефективніша порівняно з регіональними (зокрема й українськими) добувачами. Наприклад, витрати компанії Rio Tinto (найефективніший виробник у світовій гірничодобувній промисловості) на видобуток 1 т залізної руди в I кварталі 2015 року досягли $17 (2014-го вони становили $20). І компанія не має наміру зупинятися на цьому. «Нам потрібно ще багато зробити, щоб зберегти дистанцію між нами і виробниками з високою собівартістю видобутку», – заявив Волш в інтерв’ю Bloomberg. BHP Billiton планує знизити витрати до $16 на тонну.
За такої собівартості націнка у Rio Tinto, BHP Billiton і Vale досягає 100%, стверджує Дмитро Желтяков, аналітик ДП «Укрпромзовнішекспертиза». За оцінками агентства «Держзовнішінформ», 2015 року на експорт піде 47–51 млн т української руди на загальну суму $2,1–2,3 млрд. При цьому у другому півріччі постачальники, найімовірніше, покажуть збитки.
Але українські добувачі готові торгувати навіть у збиток.
Планів щодо експортних поставок поки що ніхто суттєво не коригує, розраховуючи, що за підсумками року зможуть вийти в нуль, а наступного року – почати знову заробляти. Комбінати «Метінвесту» за I квартал 2015-го збільшили обсяги експорту руди на 24%, до 5,7 млн т. ПГЗК цього року має намір наростити видобуток на 2,5%, до 11,2 млн т, із них 9,5 млн т відправлять на експорт.
Планів щодо експортних поставок поки що ніхто суттєво не коригує, розраховуючи, що за підсумками року зможуть вийти в нуль, а наступного року – почати знову заробляти. Комбінати «Метінвесту» за I квартал 2015-го збільшили обсяги експорту руди на 24%, до 5,7 млн т. ПГЗК цього року має намір наростити видобуток на 2,5%, до 11,2 млн т, із них 9,5 млн т відправлять на експорт.
Тетяна Іванова
За матеріалами: Forbes.ua
Поділитися новиною
Також за темою
Банки декількох країн посилили контроль щодо клієнтів, пов’язаних із росією
Fitch підвищило рейтинг України після реструктуризації боргу
Інвесткомпаніям змінюють правила: що планує регулятор ринку капіталу
Ще 23 АЗС Коломойського переходять під контроль нового власник
НКЦПФР включила до списку сумнівних інвестиційних проєктів ще два кейси
Укрзалізниця повідомила, які потяги затримуються через аварію під Коростенем (список)
