ЄС закриває соціальний рай — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

ЄС закриває соціальний рай

Особисті фінанси
1928
Євросоюз почав перейматися боротьбою з утриманцями з країн Східної Європи, які воліють жити за рахунок допомоги в Західній Європі. Згідно з рішенням Європейського суду, визначати обсяг і умови допомоги тепер буде кожна країна окремо. Однак в масштабах ЄС мігранти приносять до бюджету куди більше коштів в якості податків, ніж витрачається на допомогу окремим громадянам, відзначає ряд експертів.
Вирішуйте самі
ЄС обмежує так званий соціальний туризм – спроби уродженців небагатих країн союзу жити за рахунок допомоги, яка видається в країнах Західної Європи. На цьому тижні Європейський суд постановив, що парламенти країн ЄС мають право самостійно визначати розміри і структуру державних соціальних допомог, в тому числі тих, що видають нерезидентам.
У рішенні суду сказано, що винесений їм вердикт дозволить боротися з експлуатацією систем соціальної допомоги тим європейцям, які вважають за краще не працювати, а жити на допомогу.
Згідно з рішенням судових органів, це не суперечитиме принципу свободи переміщення в ЄС, повідомляє Financial Times. У постанові суду наголошується при цьому, що рішення відноситься до «економічно неактивних» мігрантів, які переїжджають в інші країни виключно заради соціальної допомоги, а не в пошуках роботи. Вердикт стосується тільки тих видів допомог, отримувати які може будь-який громадянин, незалежно від того, чи робив він коли-небудь внески в систему соціального страхування країни перебування.
Без навичок, освіти і знання німецької
Приводом до винесення прецедентного рішення стала справа громадянки Румунії Елізабети Дано та її сина, якій влада Німеччини відмовили в щомісячних виплатах допомоги типу Hartz IV – для осіб з низькими доходами, які не мають права на звичайну допомогу з безробіття.
Зараз розмір Hartz IV становить €391. Дано відмовили в наданні статусу безробітної та відповідній допомозі через те, що вона «не зайнята активним пошуком роботи», не має підтверджених професійних навичок, середньої або вищої освіти і не говорить німецькою.
Право громадян Союзу та членів їхніх сімей вільно пересуватися і проживати на території держав-членів регламентовано «Директивою 2004/38 / ЕС Європейського парламенту і ради від 29 квітня 2004 року». Громадяни ЄС автоматично отримують статус резидента на всій території союзу на три місяці, але соціальні виплати на цей термін їм не нараховуються. «Якщо термін складає більше трьох місяців, громадянин ЄС має право проживати на території іншої держави-члена, якщо він має достатньо коштів, щоб під час свого проживання не стати тягарем для системи соціальної допомоги приймаючої держави-члена, а також повної медичної страховки в приймаючій державі-члені. В даному випадку проживання громадянки Румунії в Німеччині суперечило цим положенням», – пояснив «Газеті.Ru» доктор юридичних наук, голова колегії адвокатів «Сазонов і партнери» Всеволод Cазонов. Для того щоб отримати страховку, Дано треба було продемонструвати наявність хоч якоїсь фінансової «подушки безпеки» і перспективи знайти роботу.
Влада Німеччини вже давно запланували серію заходів проти зловживань у сфері соціальної політики, і рішення суду, по суті, знімає останні питання на цю тему. Тепер громадяни ЄС будуть зобов’язані покинути територію ФРН, якщо вони протягом шести місяців з моменту в’їзду до Німеччини не знайшли роботу і не можуть забезпечити своє утримання з інших коштів.
Британія висилає дармоїдів
Позбутися від витрат на працездатних громадян, що живуть на допомогу, пропонували, зокрема, Данія, Ірландія та Великобританія.
Прем’єр-міністр останньої Девід Кемерон раніше неодноразово говорив про необхідність припинити «туризм за допомогою» з боку нерезидентів з незабезпечених країн Східної Європи, оскільки вони стали зловживати можливостями британської соціальної сфери та отримувати занадто багато робочих місць у Британії.
Крім того, він висловлював побоювання відносно можливості отримання двох страховок в двох різних країнах. Однак Кемерон також хотів переглянути і умови існування ЄС і наполягав на зміні національних законів про соціальну політику, що тепер малоймовірно, адже кожній державі надано право самостійно вибирати, чи позбавляти мігрантів пільг.
На підтримку даної ініціативи виступила і депутат Європейського парламенту від Ліберально-демократичної партії Великобританії Кетрін Бірдер. «Ліберальним демократам ясно, що свобода жити, працювати і вчитися на континенті не повинна означати свободу вимагати. Для запобігання туризму з метою отримання соціальних виплат та зловживання системою необхідно вжити певних заходів обережності», – наводить її слова The Guardian.
Податки та допомога
Далеко не всі солідарні в боротьбі з утриманцями. Так, єврокомісар з ринку праці Ласло Андор вважає проблему «туризму за допомогою» міфом, а політичний журналіст Норберт Маппес-Нідлек у своїй колонці пише, що обмеження свободи пересування «може стати динамітом, підкладеним під основи європейського суспільства».
Підтримують цю думку і вчені з німецького Інституту досліджень ринку праці, які вважають страх перед масовим переселенням нужденних необґрунтованим. За їх розрахунками, податкові відрахування мігрантів з ЄС в 2001-2011 роках стабільно перевищували витрати на їх допомогу. Висококваліфіковані мігранти з Євросоюзу принесли економіці Британії 20 млрд фунтів стерлінгів за 10 років, пише The Independent з посиланням на нове дослідження Університетського коледжу Лондона (UCL). Відзначається, що такі громадяни ЄС заплатили Сполученому Королівству в вигляді податків на 64% більше, ніж отримали назад у вигляді пільг. При цьому з 2000 року ймовірність отримання державних допомог та податкових знижок для приїхали в Сполучене Королівство мігрантів на 43% нижче, ніж у тих, хто народився в Британії.
У Німеччині переселенці з Болгарії та Румунії перекривають збитки за рахунок пенсійних відрахувань. Вони отримали право вільного пересування по ЄС на початку 2014 року, і вже у вересні статистичне відомство зафіксувало зростання мігрантів з Болгарії на 32 тис. В порівнянні з попереднім роком (всього в Німеччину за 9 місяців в’їхали 175 тис. болгар), а громадян Румунії приїхало більше на 82 тис. (всього 338 тис.). Зараз в Німеччині соціальну допомогу отримують 4,2 млн нерезидентів країни.
Втім, з усього населення ЄС свободою пересування користується лише незначна частина – близько 0,3%. Скільки з них є саме «соціальними туристами», офіційна статистика не знає.
Де вище страховка
Система страхових накопичень розвинена у всіх європейських країнах, вона гарантує громадянам ЄС забезпечену старість та отримання підтримки в разі захворювання та інших важких життєвих ситуацій. Греція, Італія та Іспанія витрачають на соціальні виплати менше 1% свого ВНП. Німеччина і Нідерланди – від 1,5 до 2%. Інші країни Європи витрачають на соціальну підтримку населення більше 2%. Більшість країн Євросоюзу надають підтримку нужденним у вигляді оплати житла.
У Німеччині визначенням розмірів регулярної допомоги займається служба соціального забезпечення. В структуру регулярної виплати включаються витрати на прожиток, оплату комунальних послуг і ведення домашнього господарства, придбання одягу, засобів особистої гігієни та оплату особистих потреб, актуальну допомогу дітям і підліткам з урахуванням вікових особливостей. Але для отримання будь-якої соціальної виплати необхідно надати велику кількість супровідних документів, а найменша невідповідність приписам служби соціальної допомоги тягне припинення виплат.
Державна соціальна допомога безробітним у Франції підрозділяється на два види: допомога безробітним, які мають страховий стаж, і «допомога солідарності» (Allocationd’insertion), яка виплачується при відсутності страхового стажу. У першому випадку об’єктом соціальної підтримки є люди, які на момент звернення мають мінімальний страховий стаж (120 днів) за останні 18 місяців і не звільнені за власним бажанням. На другий вид виплат можуть розраховувати іноземні громадяни в статусі біженця і мають тимчасове соціальне житло у Франції, випущені з місць позбавлення волі протягом двох або більше місяців (за винятком засуджених за сутенерство та операції з наркотиками), а також наймані працівники – жертви нещасних випадків на виробництві або професійних захворювань.
У Сполученому Королівстві термін перебування мігранта на території країни, після якого він має право на допомогу, становить два роки. «Дітям мігрантів з ЄС виплачується допомога, навіть якщо вони живуть за межами королівства, – розповів «Газеті.Ru» керуючий партнер адвокатського бюро «Васильєв і партнери» Дмитро Васильєв. – Британські піддані також можуть вимагати допомогу від іншої країни, в тому числі на зимове опалення, навіть якщо живуть в теплому кліматі. Крім того, для отримання допомоги у Великобританії необхідно отримати номер в Національній страховій системі. Система не допускає отримання двох номерів і тим самим усуває можливість отримання допомоги двічі. Спроба отримання двох виплат може бути розцінена як злочин при доведеності умислу».
Однак звання справжньої «держави-добробуту» заслужила Данія. Весь час знаходження в єврозоні вона була країною з найменшим відношенням кількості бідних громадян до загальної кількості населення.
При цьому з 2002 року кількість безробітних в Данії збільшилася в півтора рази, і зараз вона знаходиться на сьомому місці за цим показником, поступившись свої позиції Ісландії, Нідерландам, Австрії, Франції, Фінляндії та Норвегії. Субсидії на оплату житла в Данії найвищі в ЄС, також в цій країні безкоштовні медична допомога та освіта.
Іделія Айзятулова
За матеріалами:
Газета.Ru
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас