Для українського туризму настав найгірший момент за останні 24 роки — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Для українського туризму настав найгірший момент за останні 24 роки

Особисті фінанси
4984
Світовий туризм за останні півроку показав зростання майже на 5%. Такі дані оприлюднили у Всесвітній туристичній організації. Проте, Україна в цій позитивній статистиці не бере участь – для наших турфірм починаючи з літа перспективи не покращились.
Туристична галузь зараз нікому не потрібна
Культурна та туристична сфери під час політичних криз та війни страждають у першу чергу, тому потребують руки допомоги як ніколи раніше. “Компанії, які мали змогу – переформатувались. Які не змогли – закрились”, – розповідає директор Навчально-консультаційного центру по туризму Яніна Гаврилова.
“У тургалузі є кадри, люди, яких потрібно задіювати. Наприклад, що стосується екскурсоводів – є професіонали, які в цьому сезоні практично без роботи. Це дуже сумна ситуація – вони не будуть так сидіти склавши руки, перейдуть в інші сфери. І що залишиться потім? Коли ми увійдемо у пост-воєнний період ця ситуація з кадрами буде дуже похмурою. Звісно, хтось залишиться і вистоїть, але багато хто перекваліфікується”, – прогнозує вона.
Туристична галузь зараз нікому не потрібна, переконаний президент Асоціації лідерів туристичного бізнесу України Олександр Новіковський. “Державне агентство з туризму та курортів розформували. Частину його повноважень передали в Мінекономіки. Але взагалі чітких механізмів немає, відсутнє бачення для чого це, куди… Ми переживаємо складні часи, так само, як і держава. Туристична галузь зараз в одній із найгірших ситуацій за останні 24 роки з моменту існування незалежної держави”. – підсумував Новіковський.
Разом із агентством з туризму Кабмін пустив під ніж іще 29 державних контролюючих органів – аби “скоротити витрати на утримання чиновницького апарату, зменшити корупційний чинник і тиск на бізнес, підвищити ефективність системи державного контролю”.
Міжнародні компанії скорочують співпрацю з Україною
Робота з міжнародними компаніями звелась до мінімуму, розповіла Яніна Гаврилова. “Цього року вперше наш туристичний форум проігнорували іноземні кампанії. Ізраїль, Грузію, Туреччину представляли практично по одній компанії. А раніше вони оформляли великі площі та стенди, розробляли програми для залучення українських туристів. Якщо такі темпи спаду активності збережуться, то взагалі важко прогнозувати, що буде через рік”, – каже експерт.
“Міжнародні компанії дійсно скоротили співпрацю з Україною. Є чартерні ланцюги, які скорочуються. Коли компанія несе збитки, яким чином вона може їх покривати? Вона зменшує свої обсяги та ризики, зменшується й обсяг ринку”, – додав Олександр Новіковський.
В США, Молдові, Словаччині, Нідерландах та Білорусі не рекомендують своїм громадянам їхати в україну, зокрема – в східні регіони.
Святе місце пустим не буває
Однак, люди не можуть жити постійно в напрузі та в потоці негативу. Тому короткі подорожі всередині країни стали новим трендом кінця літа-початку осені. “Особливо помітний підйом внутрішнього туризму із середини літа. Цей період завжди сприяє подорожам, внутрішнім переміщенням. Особливо популярними стали короткі подорожі по Україні. Така ситуація збереглась і зараз. Набрали популярності й місцеві екскурсії, при чому в усіх містах. Окремо можна виділити Київ”, – зазначила Яніна Гаврилова.
Регіони, які найбільше відчули напливи українських туристів – Херсонська та Одеська області. “Хоча, змінилась складова туристів: Херсонська область раніше приймала багато гостей з Білорусі. В цьому сезоні було мало білоруських груп – люди бояться їхати, оскільки бачать новини дещо викривленим. Про російський ринок взагалі не може бути мови – це однозначне “ні”. Хоча в 2011-2013 роках у нас був дуже великий підйом по співпраці з російським ринком. Звісно, усі ці схеми роботи поламались. Люди їздять – до родичів, у справах, – але не туристи”, – додала експерт.
Восени більшість людей починали планувати зимовий відпочинок. Проте попит на раннє бронювання в цьому році незначний. “Усе ж зараз українці активно цікавляться Карпатами, західними регіонами України. Або нетрадиційними для наших туристів напрямками – гірськими районами Туреччини, Грузії. Ринок зараз абсолютно по-іншому реагує, ніж у попередні роки”.
Жодної офіціної інформації по внутрішньому туризму немає, тому сказати точно, наскільки великими є зміни на внутрішньому ринку неможливо.
Влітку туристична сфера в Україні залишалась в періоді очікування, аналізує голова Української асоціації активного та екологічного туризму Сергій Підмогильний. “Після травня-червня почалося певне пожвавлення. Зараз сезон закінчився і люди в туризмі пристосувалися певним чином – знизили ціни, пристосували програми. Це допомогло деякою мірою втримати ситуацію. Певна активність в межах України буде залишатися і надалі. Але дещо зміниться структура: ті, хто подорожували в середньому класі змістяться в економ. Хто подорожували у бізнесі – змістяться до більш дешевого рівня”, – розповів експерт.
Хочеш щось зробити добре – зроби сам
Не дивлячись на таку складну ситуацію, усе ж учасники ринку не опускають руки. “В туристичній сфері багато компаній почали займатися громадською діяльністю – створювати цікаві маршрути по Україні, просувати їх та популяризувати. Грузинські колеги запрошували нас приїхати до них, повчитись із їх досвіду по стратегіях з розвитку туризму. Вони усе це робили дуже швидко – і відновлення інфраструктури, і стратегії. Зовсім не так, як ми, розкачуємось зі сторони в сторону. Якщо немає чіткої програми – немає і фінансування”, – розповіла директор Навчально-консультаційного центру по туризму.
Зараз центр планує із Міністерством культури розробляти нові програми на основі ідеї “українець-переможець”, націлені на молодь та школярів. Вони будуть із патріотичним акцентом. Усі ці напрацювання, технологічні карти та маршрути будуть безкоштовно передані фірмам для користування. У планах також і приєднатися до Європейської асоціації екскурсоводів.
“У них дуже хороший етичний кодекс гідів. Головне завдання – донести інформацію, але яскраво, емоційно, красиво, зі своїм стилем. Але без нав’язування якись релігійних чи інших власних переконань”, – розповіла Гаврилова. Інша біда з українськими екскурсоводами – відсутність перепідготовки та підвищення кваліфікації. “В Україні ця система порушена. Будь-яка людина може оголосити себе екскурсоводом і піти працювати. І від цього етапу нам пора відходити”, – підсумувала експерт.
Туризм є чарівною паличкою, яка може допомогти витягнути економіку країни з кризи, переконаний Сергій Підмогильний. “Учасники ринку зараз багато говорять про те, що потрібно піднімати внутрішній туризм. Розвиток туристичного ринку потягне за собою усі інші – будівництво, обслуговування, харчування, аграрний ринок. Поки що ж влада показує, що вона до кінця цього не розуміє. Туризм навпаки понизили у пріоритетах. Розформоване Держагентство по туризму. При тому, що туризм є гнучким щодо кризових явищ, приклади в багатьох країнах є, що туризм допомагає витягувати економіку. І це треба було б робити в Україні. Але ми змушені зараз доносити владі, чиновникам на місцях важливість цього. В цій ситуації ті, хто працюють на ринку, об’єднуються, створюють власні ініціативи в різних регіонах”, – зазначив Підмогильний.
Гуртом і батька легше бити. Якщо навіть турфірми, головне завдання яких – заробляти гроші, беруться на безкоштовних засадах щось робити для просування України на ринку, тоді ще рано ставити на цій сфері хрест.
За матеріалами:
Finance.ua
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас