Ралі на заправках — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Ралі на заправках

Енергетика
2018
Бензин та дизельне пальне в Україні безупинно дорожчають. Лідером виступають АЗС групи «Приват» (мережі під брендами ANP, «Авіас», «Укрнафта» тощо). Ціни на їхніх заправках всього за три дні синхронно зросли на 30 копійок, повідомляє група «А-95». Із 13 до 16 серпня бензин подорожчав на 90 копійок за літр. Такі самі зміни відбуваються й в інших великих мережах. В «Укр-Петроля» ціна на всі види пального підвищилася на 15 копійок за літр. Подорожчало пальне на АЗС «Параллель», «Татнефть», «Маркет», «Надежда», ZOG, «БРСМ-Нафта» тощо. Всього з початку минулого тижня, зазначають в «А-95», середні по країні ціни на всі марки бензинів зросли на 78 копійок за літр, а дизельне пальне — на 77 копійок.
Серпень цього року став тривожним для автомобілістів ще й тому, що білоруський експортер нафтопродуктів — ЗАТ «Білоруська нафтова компанія» скоротила свої постачання до України. Привід пристойний і навіть, як стверджують у «БНК-Украина», передбачений контрактом — очікуваний плановий ремонт білоруських нафтопереробних підприємств.
Представник білоруської компанії пояснював, що контрагентам було направлено листи про зниження в серпні обсягів відвантаження, проте не зміг вказати, на скільки будуть зменшені постачання нафтопродуктів. «Щойно ремонти НПЗ завершаться, вони будуть відновлені до планового рівня», — обнадіяв він і повідомив, що в цілому протягом року компанія розраховує постачити до України бензину й дизпалива приблизно стільки ж, скільки й минулого року. В концерні «Белнефтехим» агентству Інтерфакс повідомили, що планові капітальні ремонти ВАТ «Нафтан» і ВАТ «Мозирський НПЗ» проводитимуться з середини серпня до третьої декади жовтня.
Часткова втрата білоруського бензину для українського ринку не може не відчуватися. За даними «А-95», у січні—червні 2014 року імпорт бензинів до України скоротився на 21% — до 899 тисяч тонн. Причому в червні скорочення становило 42% у порівнянні з червнем минулого року. Водночас частка білоруського бензину в структурі українського імпорту збільшилася з 48% до 55%. Імпорт дизпального до України в першому півріччі скоротився на 19% проти аналогічного періоду 2013 року, а в червні — на 21%. Щоправда, постачання білоруської солярки зросло на 13%, а їхня частка в імпорті збільшилася з 46% до 64%.
Як бачимо, на допомогу Україні прийшов її новий друг — президент Білорусі Олександр Лукашенко. У телефонній розмові з Президентом України Петром Порошенком він пообіцяв, що республіка забезпечить постачання нашій країні пального в період збиральної кампанії.
Утім, вирішального значення для споживача ця допомога не мала. Ціни на автопальне, як бачимо, продовжують зростати. І основна причина цього — девальвація гривні. Водночас через девальвацію та зростання цін істотно впав (на думку експертів, на 20%) попит на бензин. Багатьом автомобілістам не залишається нічого іншого, як перейти з високоякісного палива на фальсифікат. Зростання попиту на нього не могло не спричинити зростання пропозиції як на ринку кримінального фальсифікату, так званої бодяги, так і на ринку бензинових сумішей.
Президент Асоціації «Об’єднання операторів ринку нафтопродуктів України» Леонід Косянчук зазначає: «Продають, не сплачуючи податків, тому продають дешевше. Лідер у цьому — «БРСМ-Нафта», яку пов’язують з попереднім міністром енергетики Ставицьким. Міністра вже немає, а його справа процвітає. Тотального контролю держави також немає. Департамент технічного регулювання Мінекономіки, на який покладено ці функції, по-перше, я так відчуваю, не має відповідного фінансування для перевірок; по-друге, напевно, й фахівців таких не має». За часів президентства Януковича кількість заправок «БРСМ-Нафта» в країні збільшилася у 27 разів — з 20 до 140. Експерти стверджують, що до звичайного бензину там додають хімічні сполуки, які дозволяють здешевити його. Чи не шкодять вони до того ж ще й здоров’ю людей?
Через несплату акцизів від реалізації такого пального бюджет країни недоотримав 7,3 мільярда гривень, підрахували експерти. Вони вважають, що на кожному літрі бензину сумнівної якості власник отримує до 3 гривень прибутку. «Цього вистачає не лише для того, щоб поповнювати оборотні кошти, — говорить Сергій Куюн, директор ВАТ «Консалтингова група А-95», — а й для того, щоб корумпувати силові структури, дати пільгу клієнтові, щоб він продовжував заправлятися таким пальним». «Як можна серйозно ставитися до цього так званого альтернативного пального, якщо на багатьох виробництвах немає навіть лабораторій з перевірки якості таких сумішей?» — запитує Куюн й радить не купувати пальне на сумнівних АЗС.
Тим часом Антимонопольний комітет України бачить проблему з іншого боку. Він вважає, що у високих цінах на бензин винні заправки. Відповідну заяву зробив державний представник АМКУ Михайло Русинський. За його словами, штрафні санкції від АМКУ загрожують мережам «Лукойл Україна», «Окко-нафтопродукт», «WOG Рітейл», «Альянс Холдинг» та «Золотий Екватор», оскільки вони мають ознаки монопольного становища на більш ніж 180 регіональних ринках роздрібної реалізації світлих нафтопродуктів. Порушникам, за словами Русинського, загрожують штрафи у розмірі 10% від доходу за минулий рік. 12 суб’єктів господарювання, як зазначив представник АМКУ, отримали обов’язкові до розгляду рекомендації.
Що попереду чекає на ринок автомобільного пального України? Найбільший вплив на нього, як і раніше, матиме курс гривні. Якщо він й надалі падатиме, то, як упевнені експерти, продовжить своє зростання й ціна нафти. Однак, на їхню думку, існує ще один ризик. Як відомо, Україна зробила принципово можливою зупинку транзиту російської нафти (14 мільйонів тонн), що йде нашою територією до країн Євросоюзу, звідки ми імпортуємо майже половину необхідних нафтопродуктів. Експерти вважають, що в цьому випадку європейські нафтопереробники, зокрема Чехія, Словаччина та Угорщина, можуть зіткнутися з додатковими витратами у зв’язку зі змінами в логістиці постачань. Чи позначиться це на цінах для України?
P.S. Як зупинити зростання цін на бензин? В цьому нашій країні вирішила допомогти Білорусь. У серпні вона забезпечить транзит в Україну близько 15 тисяч тонн голландського бензину. Як повідомив посол Білорусії в Україні Валентин Величко, в Амстердамі його країна закупила нафтопродукти, які будуть доставлені в порт Вентспілс (Латвія), а звідти цистернами в Україну. «Ми розуміємо, наскільки це важливо, як це сьогодні необхідно», — сказав посол.
Віталій Княжанський
За матеріалами:
День
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас