Чому Україна обмежила ввезення білоруських товарів — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Чому Україна обмежила ввезення білоруських товарів

Аграрний ринок
1590
Україна закриває свій ринок для найбільш ходових товарів з Білорусі. Рішенням Міжвідомчої комісії з міжнародної торгівлі (МКМТ) мита на імпорт ряду товарів з Білорусі збільшуються до загороджувального рівня: до 55,29% на більшість видів кондитерських виробів, молочної продукції, електричних ламп розжарювання, азотних добрив та холодильного обладнання білоруського походження. Раніше імпортні збори на цю групу товарів знаходилися в діапазоні 1-15%. На білоруське пиво, гумові покришки та запчастини до холодильників встановлено мито в розмірі 60,05% митної вартості товарів проти діяли раніше ставок у межах 10%.
Відповідні рішення комісії були опубліковані в «Урядовому кур’єрі» 16 липня і набирають чинності через 10 днів. Термін дії – до 2017 року.
Багаторазове збільшення мит – крок у відповідь української сторони на введення загороджувальних заходів Білоруссю щодо українських товарів. З 1 травня Білорусь на шестимісячний термін ввела режим разового ліцензування імпорту пива і кондитерських виробів за меж Митного союзу. Імпортери цих товарів зобов’язані укладати з державним підприємством «Белгоспищепром» контракти на поставки кожної партії продукції, погоджуючись при цьому на мінімальний рівень цін, встановлений білоруським концерном.
«За умовами контракту з «Белгоспіщепрома» визначаються не тільки мінімальні ціни, але й обсяги поставок. Ціни на пиво в пластикових пляшках збільшилися на 52%. Що стосується обсягів поставок, то в порівнянні з 2013 роком (травень-жовтень) вони скоротилися на 57%, і в два рази нижче від запланованих на 2014 рік », – констатує начальник відділу корпоративних комунікацій компанії« Оболонь »Оксана Пирожок.
Настільки ж відчутної шкоди завдали ці заходи і кондитерам. «Встановлений білорусами механізм ліцензування нашої продукції – інструмент виборчий. При його використанні вони можуть вибрати будь-яке важливе для нас найменування з нашого асортименту і встановити дуже високу ціну на нього. «Белгоспищепром» управляє білоруськими фабриками – нашими основними конкурентами на білоруському ринку », – пояснює президент асоціації« Укркондпром »Олександр Балдинюк. За його словами, на найбільш популярні в Білорусі українські товарні позиції «Белгоспищепром» пропонує підвищити ціну на 50-500% від її вартості, що робить експорт в цю країну практично неможливим. «З 1 червня, тобто з моменту дії порядку ліцензування імпорту кондитерських виробів, наш кондитерський експорт в Білорусь повністю заблокований», – підкреслює він.
Відповідні заходи України в Білорусі оцінюють як надмірні. «Ми не можемо погодитися з його [рішення про підвищення мит] мотивацією, так як Білорусь не робила будь-яких рішень щодо саме України. Тим більше, не згодні з тим, що наші кроки трактуються як «недружні», – йдеться в заяві прес-служби Міністерства закордонних справ Білорусі. Білоруські чиновники звертають увагу, що введені з 1 травня правила роботи стосуються не тільки України.
Взаємні наслідки
Нові ставки мит, введені українською стороною, є загороджувальними. Але значимість різних груп товарів, на які вони були введені, на українському ринку різна.
Євген Філонов, генеральний директор «Агроцентр Єврохім-Україна», зазначає, що в останні роки з Білорусі поставлялося від 100 до 120 тис. тонн продукції при загальному імпорті добрив близько 900 тис. тонн. «Вважайте, дев’ята частина припадала на продукт з Білорусі», – констатує він. Мито в 55% він оцінює як загороджувальне: «Це все. Кінець поставок. Українські споживачі не будуть брати за такими цінами ». За його словами, знайти заміну українським аграріям буде складно – білоруський продукт містив від 3 до 7% засвоювання сірки, російські і більшість українських аналогів такими характеристиками не володіють. Унаслідок специфічності цього продукту українські виробники навряд чи зможуть скористатися відходом конкурентів. «Я вважаю, що замінити їх українським виробництвом неможливо. «Сумихімпром» стільки не зробить, скільки необхідно, і в такому асортименті», – запевняє Філонов.
Відносно кондитерських виробів ефект для внутрішнього ринку буде менш відчутний: Білорусь постачає в Україну кондитерської продукції приблизно на $ 3 млн при обсязі ринку кондитерських виробів в Україні в більш ніж $ 1 млрд. «Білоруським виробникам, товари яких стали об’єктом застосування мит, буде складно працювати на українському ринку, – вважає Балдинюк. – Були обрані саме ті товарні позиції, обмеження імпорту за якими не принесе ніякої шкоди нашій економіці, і насамперед, споживачеві. По всіх товарних лініях, поставки яких будуть обмежені з РБ, на внутрішньому ринку існує надлишкова пропозиція ».
Частка білоруського пива на українському ринку також незначна: згідно з оцінками Ігоря Товкача, виконавчого директора асоціації «Укрпиво»​​, менше 1% від усього пивного імпорту в Україну (4,7 млн дал за підсумками 2013 року).
З імпортом білоруських молочних продуктів давно боролися українські виробники, оскільки обсяг поставок показував стійке зростання. Держцінінспекція та Спілка молочних підприємств ще восени минулого року просили вжити заходів з обмеження імпорту білоруської молочки. Володимир Ромашкевич, заступник генерального директора білоруського об’єднання виробників м’ясо-молочної продукції «Мясомолпрод», сказав Forbes, що рішення, чи є введена мито загороджувальної, прийматимуть українські контрагенти. «Мито не поширюється на ціну нашої відвантаження. Міняти ціну у зв’язку з тим, що Україна ввела мито, ми не будемо », – наполягає він.
Помітними були білоруси на ринку електротоварів. За оцінками компанії Philips, імпорт білоруських ламп розжарювання в 2013 році становив 24,5 млн штук, або близько 19% від загального споживання в 130 млн штук. «Мито в 55,29% митної вартості товару є загороджувальної для білоруських постачальників ламп розжарювання, так як в цьому випадку вартість продукту наблизиться до вартості продуктів А-брендів (Philips, Osram, GE) в даній категорії на полиці, при цьому споживчу перевагу буде на користь європейських компаній », – упевнена глава сектора« Світлові рішення »компанії Philips в Україні Лена Нікіточкіна.
За її словами, відхід з ринку білоруського продукту напевно призведе до зростання збуту української продукції – українські та білоруські лампи розжарювання «грають» в одному ціновому сегменті.
  • Захід впливу *
Українські виробники сподіваються: новий режим поставок зробить білорусів більш поступливими. «Ми розраховуємо на сприяння Міністерства економіки, у розпорядженні якого є інструменти для захисту інтересів українських виробників на зовнішніх ринках, у тому числі на білоруському», – говорить Оксана Пирожок.
Олександр Балдинюк підкреслює: Україна входить до числа найбільш важливих торгових партнерів Білорусі. «По багатьох позиціях білоруського експорту наш ринок займає позиції в діапазоні від другого до четвертого місця. Іншими словами, Україна є традиційним ринком збуту білоруських товарів, – нагадує він. – А виробничі потужності Білорусі в багатьох галузях набагато перевищують потреби їх внутрішнього ринку ». За його словами, знайти заміну українському ринку білоруським кондитерам буде складно.
Як зазначає Олександр Жолудь, економіст Міжнародного центру перспективних досліджень, Білорусь входить до десятки торговельних партнерів України, але не займає верхніх рядків у рейтингу: «Ці обсяги точно не порівнянні з торгівлею з Росією чи з ЄС». У 2013 році експорт з України в Білорусь склав $ 1,98 млрд, імпорт – $ 3,60 млрд. «Обмеження, введені Україною, будуть аргументом у переговорах про допуск наших товарів на білоруський ринок», – припускає він. У білоруському МЗС упевнені, що за решту дев’ять днів до вступу рішення про підвищення мит чинності сторони зможуть залагодити розбіжності «в режимі безпосереднього діалогу».
Богдан Хлімоненко, Анна Ковальчук
За матеріалами:
Forbes.ua
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас