Синиця в руках. У кризу авіакомпанії намагаються заробляти на чартерах — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Синиця в руках. У кризу авіакомпанії намагаються заробляти на чартерах

Фондовий ринок
643
Зниження пасажиропотоку змушує авіакомпанії хапатися за будь-яку соломинку для збереження свого бізнесу. Після вимушеного відходу з ринку внутрішніх регулярних авіаперевезень «ЮТейр-Україна» зробила акцент на наданні чартерних послуг, розповідає заступник комерційного директора авіакомпанії Володимир Катерний. «Щоб зберегти позиції на ринку, підтримувати сертифікат експлуатанта, забезпечити фінансовий оборот компанії, ми сконцентрували наші технічні ресурси на чартерну модель роботи», – додає він. Катерний пояснює, що попит на чартерні перевезення в Туреччину, Іспанію і Єгипет у авіакомпанії цього року зріс.
Крім «ЮТейр-Україна», яка співпрацює з туроператором Anex Tour (він в свою чергу ділиться своїми кріслами з TUI Ukraine і Coral Travel), ринок чартерних перевезень активно стала освоювати нова авіакомпанія Yanair. Прес-служба аеропорту «Жуляни» повідомляє, що цього літа авіа-перевізник має намір виконувати чартерні рейси в Тіват (Чорногорія), Анталія (Туреччина), Бургас (Болгарія).
Конкуренція посилюється
Основними гравцями на ринку чартерних авіаперевезень є дві авіакомпанії – «Міжнародні авіалінії України» (МАУ) і Windrose. Ці послуги надають і «Авіалінії Харкова». Також є кілька авіаперевізників з невеликою кількістю літаків, які обслуговують дрібних і середніх туроператорів, наприклад Dart, зазначив заступник комерційного директора з продукту туристичного оператора News Travel Вадим Чертков.
p =.
Серйозну конкуренцію чартерам надають псевдолоукостери (перевозять велику частку туристів від туроператорів), як то flydubai, Vueling і т. д., говорить директор консалтингової компанії Friendly Avia Support Олександр Ланецький. Ця тенденція разом з падінням платоспроможності привела до обвалу попиту на чартерні перевезення. За даними Державної авіаційної служби, за січень-червень 2014 послугами українських авіакомпаній скористалися 815,8 тис. осіб, що на 21,1% менше, ніж за аналогічний період минулого року.
p =. ! http://www.capital.ua/uploads/assets/images/2014/07/1 (1). jpg!
Через ситуацію в країні довелося скоротити обсяги перевезень по ряду чартерних напрямів, особливо це стосується східних регіональних програм до Греції, Туніс, Чорногорію, Іспанію, Кіпр, жалкує корпоративний прес-секретар МАУ Євгенія Сацька. За її даними, з Києва також довелося скоротити кількість частот, а деякі заплановані програми з серії новіших, не зовсім традиційних, таких як Кос, Корфу (Греція), Агадір (Марокко), змушені були скасувати з ініціативи туроператорів із за недостатнього попиту і загальної важку ситуацію в країні.
Посилення конкуренції призвело до падіння тарифів. За словами Черткова, на початку нинішнього року на 5-7% просіли ціни у МАУ, а потім і в інших гравців. У 2014 р. авіакомпанії знизили ціни на чартери приблизно на €10 на кожному квитку, додає комерційний директор туроператора «Наталі Турс» Іванна Чучман. «В основному квитки на чартери з польотом до п’яти годин коштують $200-450», – зазначає вона.
Переваги чартеру
Динаміка перевезення пасажирів регулярними рейсами, навпаки, показує зростання: за січень-червень послугами авіакомпаній скористалися 1,8 млн осіб, що на 6,3% більше ніж за відповідний період минулого року. Однак ці показники не відлякують авіаперевізників від ринку чартерів.
Статистика некоректно відображає динаміку попиту на ринку, пояснюють опитані експерти. Нагадаємо, на початку минулого року припинила польоти компанія «АероСвіт», на той час лідер авіаринку, що призвело до падіння авіаперевезень. Тому при порівнянні з першими місяцями 2014 був зафіксований 30%-е зростання пасажиропотоку. Але попит почав скорочуватися вже в лютому із за політичної та економічної криз. Вже за підсумками червня 2014 падіння відносно аналогічного періоду минулого року показали обидва сегмента – на регулярних рейсах перевезено 362 тис. пасажирів (-12,9%), а на чартерних – 229,8 тис. (-37,2%).
Основна причина любові авіакомпаній до чартерних перевезень – це гарантований заробіток. Гравці отримують від туроператорів, як правило, передоплату за рейс. Водночас регулярні перевезення пов’язані з ризиком не одержати гроші за квиток на регулярний рейс, проданий незалежним агентом. Як раніше писав «Капітал», консолідатор авіаквитків Travel Distribution Servicеs відмовляється погашати свої борги перед авіакомпаніями на оцінну суму в 170 млн грн. «Чартери – це гарантований заробіток на відміну від регулярних рейсів. Крім того, ризики за продаж крісел перекладаються на туроператора», – каже Ланецький.
При виконанні регулярних рейсів авіакомпанії самостійно займаються продажем квитків і ніколи не знають, скільки квитків і за якими цінами будуть реалізовані. Водночас чартерна програма дозволяє авіакомпанії краще спланувати свою роботу – як правило, авіаперевізники вже в березні знають, куди і коли вони будуть виконувати чартери на літній сезон.
Далі – більше
«ЮТейр-Україна» спробує цього року вичавити максимум з чартерного ринку, що дозволить зберегти авіакомпанію, впевнений Ланецький. Нагадаємо, авіакомпанія, раніше активно розвивала внутрішні перевезення, була змушена в 2014 р. призупинити польоти в Луганськ, Одесу, Львів і Харків із за зниження попиту, а в Донецьк – із за закриття місцевого аеропорту. Якщо туристичний потік буде рости, вона піде на розширення парку літаків для чартерних перевезень. «Не виключено, що наступного літньому сезоні ми як мінімум модернізуємо свій парк літаків для чартерних програм, як максимум – додамо у флот два далекомагістральних літака Boeing 767», – прогнозує катерній.
«ЮТейр-Україна» – не єдина, хто планує посилити свої позиції на цьому ринку. Авіакомпанія «Авіалінії Харкова» має намір восени поповнити свій парк двома літаками сімейства Boeing 737 нового покоління. «Завдяки такому поповненню ми зможемо збільшити частоту виконання діючих рейсів і організувати нові маршрути, в тому числі в рамках реалізації чартерної програми для туроператорів», – вказується в письмовій відповіді прес-служби групи DCH (авіакомпанія входить до складу цієї групи). Гравцям на руку може зіграти відкладений попит, що сформувався за рахунок українців, що відмовляються від зарубіжних курортів в цьому році. У цьому випадку конкуренція зменшиться, і авіакомпаніям не доведеться знижувати ціни на чартери і далі.
  • Авіакомпанії диктують туроператорам умови *
Альберт Ованесов, спеціаліст відділу розвитку партнерської мережі туроператора Tui / Turtess
Для авіакомпаній продаж чартерних рейсів туроператорам – це гарантована прибуток, оскільки туроператор бере на себе всю відповідальність за продаж квитків. Прибуток нехай і не завжди великий, як на регулярних напрямках, але гарантований. Однак, зважаючи на відсутність особливої конкуренції в українському небі, авіакомпанії диктують операторам ті умови, які вигідні, в першу чергу, їм. Чого не скажеш про регулярні рейси, які потрібно виконувати незалежно від завантаження борту.
Диктування умов проявляється у вартості квитка, у зміні часу вильоту. Менеджерам турагентств складно пояснити раптові переноси часу вильоту туристам, які планують свою відпустку та вважають кожну годину свого відпочинку. У таких випадках початок відпочинку для туристів, на їхню думку, зіпсовано.
Крім того, не завжди авіакомпанії надають безкоштовне харчування на борту – є прецеденти, коли з за фінансових проблем з кейтеринговими компаніями авіаперевізники виконують рейси взагалі без харчування.
Ще один фактор, з яким доводиться рахуватися авіакомпаніям, це зміна тарифів на пасажирські такси. Хоча це ініціюють аеропорти – вони підвищують тарифи для авіакомпаній, але, в кінцевому підсумку, за це доводиться платити туроператорам. І з усім цим доводиться миритися, оскільки особливої альтернативи немає. Адже в тій же Росії авіакомпаній, які надають чартерні послуги, близько 20, що призводить до реальної конкуренції між ними за клієнтів-туроператорів. Це на будь-якому ринку призводить до зменшення ціни.
Чартерний ринок дуже небезпечний
Сергій Підгородецький, генеральний директор авіакомпанії Atlasjet Ukraine
Найбільший ризик при плануванні та виконанні чартерних програм для авіакомпаній – це платоспроможність туроператорів. Щоб убезпечити себе від непередбачуваності замовників, гравці вимагають передоплати за перший і крайній рейси планованої чартерної програми. Але це вимушені заходи. Чартерна програма – це не один або два рейси, це узгоджений перелік авіарейсів за напрямками на весь сезон з конкретними датами і аеропортами вильоту/прильоту. Відповідно, авіакомпанія завчасно планує наліт повітряних суден, екіпажі та витрати, пов’язані із забезпеченням програми. При складанні програми з одним туроператором перевізник ігнорує пропозиції інших гравців. Якщо авіакомпанія зіткнеться з неблагонадійним туроператором на старті або в ході виконання програми, вона понесе прямі збитки від незавантаженості своїх транспортних засобів, так як відхилені раніше пропозиції інших туроператорів вже не актуальні. Тому чартерний ринок дуже складний і небезпечний.
Як правило, в історії організації чартерних програм підводять туроператори. На моїй пам’яті багато авіакомпаній України намагалися відсудити гроші у туроператорів, які відмінили виконання чартерних програм, зокрема, у Karya Tour. Але в наших умовах компенсувати втрати, понесені авіакомпанією, навіть за наявності судового рішення практично нереально, тому гравці намагаються їх мінімізувати спочатку. Наприклад, щоб убезпечити себе від дострокового розриву договірних зобов’язань з виконання запланованої чартерної програми, в договорах прописуються штрафні санкції.
  • У Росії регулярні рейси перемагають чартери в боротьбі за туриста *
Олег Пантелєєв, керівник аналітичної служби галузевого агентства «Авіапорт» (Росія)
У РФ дуже велика частка перевезень по популярних туристичних напрямках припадає на регулярні рейси. Наприклад, є регулярні рейси в курортні міста Туреччини, причому не тільки з Москви. Разом з тим чартери популярні для пляжних і гірськолижних напрямків з яскраво вираженою сезонністю.
Зараз кілька авіакомпаній майже повністю спеціалізуються на туристичних чартерних рейсах: Nordwind Airlines, I Fly, «Когалимавіа» (ТМ MetroJet), «Абакан-Авіа» (ТМ Royal Flight). Вони обслуговують регіональні рейси великих туроператорів. Приміром, минулого року в географії польотів Nordwind Airlines було близько 20 регіональних аеропортів Росії. Крім того, авіакомпанії, які входять в топ-5 російського авіаринку, здійснюють чартери, в тому числі з регіонів.
Є сильні позиції у деяких перевізників на окремих напрямках. Приміром, «Трансаеро» є лідером на ряді напрямків у Південно-Східній Азії і на Карибах. Але це пов’язано з тим, що ця авіакомпанія володіє найбільшим у Східній Європі флотом далекомагістральних літаків, і це дозволяє широко охопити подібні напрямки. Крім того, попит на такі маршрути недостатньо високий для ефективної роботи відразу декількох авіакомпаній.
На деяких напрямах польоти здійснюють не більше двох перевізників, і тільки з Москви. На ту ж Кубу, крім «Трансаеро», виконує прямі регулярні рейси ще тільки «Аерофлот». Адже ці напрями досить дорогі для відпочинку російських туристів і мало завантажені.
Перевізник може не здійснювати чартери, поки не отримає оплати
Андрій Гук, старший юрист юрфірми Marchenko Danevych
Для авіакомпаній при виконанні чартерних рейсів практично відсутні фінансові ризики, оскільки замовник-туроператор наперед оплачує політ.
Помилковою є думка про те, що якщо турист уклав договір з турагентством і оплатив всю вартість туру, авіакомпанія не має права відмовити пасажиру в перевезенні. Перевізник може не здійснювати чартери, поки не отримає від туроператора (Не турагентства або пасажира) повної оплати за рейс. При цьому пасажир, у разі скасування чи перенесення строків відпочинку, не має права повертати квиток авіакомпанії або змінювати дати польоту. Правда, для пасажира теж є плюс – квитки на чартери завжди дешевші, ніж на регулярні рейси.
У разі банкрутства туроператора авіакомпанія виконує тільки ті рейси, який були наперед оплачені. Як правило, наперед оплачується, крім рейсу на курорт, і політ назад. Тому при банкрутстві туроператора авіакомпанії радять відпочивальникам, у яких ще не підійшов кінець туру, летіти назад на більш ранньому сплаченому рейсі, а потім вже в Україні отримувати відшкодування за зірваний відпочинок або від страхової компанії, або від туроператора. В іншому випадку туристу доведеться самостійно організовувати свій виліт назад.
Регулярні рейси для авіакомпаній більш ризиковані в тій частині, що якщо туроператор виписав броню на рейс і вона підтверджена авіаперевізником, то авіакомпанія повинна перевезти туриста. У разі раптового банкрутства туроператора авіакомпанія може і не отримати за ці квитки свої кошти. Платежі від туроператора в авіакомпанію зазвичай проводяться протягом тижня з моменту покупки, а рейс може виконуватися раніше.
Дмитро Уляницький
За матеріалами:
Вєсті Економіка
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас