Небо «відкриють». Чи стане дешевше літати? — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Небо «відкриють». Чи стане дешевше літати?

Світ
1102
Україна планує підписати угоду про «Єдиний авіаційний простір з Євросоюзом» до 5 червня 2014 року. Якщо її підпишуть, то вона реально почне діяти не раніше березня наступного року. За цей час Україна повинна ратифікувати документ у парламенті і почати приводити процедури українського законодавства у відповідність до європейських норм. Проте, застерігають експерти, «відкрите небо» аж ніяк не гарантує вітчизняним споживачам автоматичного зниження вартості квитків на авіаперельоти. І ось чому.
Нагадаємо, що в межах «відкритого неба» передбачається поступова лібералізація українського і європейського ринків авіаперельотів. Це означає, що після ратифікації документа будь-який авіаперевізник ЄС і України зможе виконувати необмежену кількість рейсів між будь-якими містами ЄС і України. Буде знято обмеження на кількість маршрутів, рейсів і авіакомпаній, які можуть виконувати польоти. Угода щодо авіаперевізників стосується не лише лібералізації ринку, а й питань гарантування безпеки польотів, керування авіарухом, захисту прав пасажирів, екології і конкуренції. Кожна зі сторін також зможе легально оформляти контроль над авіаперевізником іншої сторони, що неможливо нині.
«Існує думка, що з підписанням і набуттям чинності Угоди одразу ж подешевшають квитки. Проте законів економіки ніхто не скасовував, і навряд чи це можливо. Будь-який тариф розраховується з урахуванням витрат, які мають перевізники», — пояснив директор департаменту аеропортів і перевезень Державної авіаційної служби України Сергій Коршук. А найбільша частка — це витрати на пальне. І від цього нікуди не подітися.
А ось начальник відділу секторальної співпраці департаменту ЄС МЗС України Назар Бобицький вважає, що споживачі отримають свій куш, хоч і не одразу. «В усіх авіаперевізників будуть однакові умови для роботи. Тобто компаніям буде простіше прогнозувати свою діяльність, вони заощаджуватимуть на адміністративних витратах. Якщо в компанії з’явиться «жирок», то рано чи пізно буде певне зниження цін, а також — поліпшення якості послуг», що надаються, — зазначає він.
Поки що рано вести мову про якесь зниження ціни, зазначає генеральний директор аеропорту «Бориспіль» Сергій Гомболевський, оскільки для цього потрібно виконати низку умов. Зокрема, на його думку, на це впливає зростання пасажиропотоку. «Ну, «відкриємо» ми небо, а пасажири не матимуть можливості літати. За умови відсутності візових обмежень з’являться нові пасажири і, можливо, на ринок прийдуть лоукости», — деталізував свою думку Сергій Гомболевський. Аби на українському ринку з’явилося більше бюджетних авіакомпаній, за його словами, крім безвізового режиму потрібно запропонувати компроміс щодо ціни обслуговування в аеропортах і підписати договір про те, що не обмежуватимуть їх польотів в будь-якому напрямі. При цьому він зазначив, що «Бориспіль» зараз теж думає над тим, як заманити бюджетні авіалінії до себе. Адже з трьох діючих терміналів повноцінно (і то не на всі 100%) працює лише «Д». Як повідомив «День» після прес-конференції генеральний директор аеропорту «Бориспіль», він зараз саме працює над тим, аби законсервований термінал «Ф» перетворити на базу для лоукостів, і розробляє для галузевого міністерства напрацювання, як залучити туди такі компанії. Один з інструментів — зниження зборів обслуговування в аеропорту. Він пояснив, що сьогодні витрати (оплата збору аеропорту) для лоукосту на одного пасажира становить 8—9 доларів, а компанії, що обслуговуються в «Борисполі», платять близько 25 доларів. «Отже, треба знижувати для них, аби залучити», — резюмував він наостанок.
За словами голови Державної авіаційної служби України Дениса Антонюка, сьогодні потрібно боротися за внутрішній ринок авіаперевезень і поки що не поспішати здавати його іноземним компаніям. Адже за перші два місяці 2014 року динаміка польотів усередині України продемонструвала зниження на 5%, а за підсумками березня, квітня і травня буде ще більше, наголосив він.
КОМЕНТАР
Олексій ЯКОВЕЦЬ, генеральний директор компанії «Майстер-Авіа» (керує міжнародним аеропортом «Київ» (Жуляни)
Вартість квитків. У будь-якому разі вартість авіаквитків буде прив’язана до долара. Хочемо ми цього чи ні. Тому що у вартості льотної години закладено паливну складову більш ніж 40%, а пальне у нас міцно прив’язане до вартості нафтопродуктів, які, у свою чергу, прив’язані до світової валюти. Говорити про те, що вартість авіаперевезень знизиться, не варто. Єдина можливість знизити ціну — зменшити рентабельність авіакомпанії. За рахунок конкуренції компанії пропонуватимуть найбільш вигідні тарифи для пасажирів.
Загалом підписання цієї угоди позитивно позначиться на роботі аеропорту «Київ». Як засвідчила практика довгих років роботи, якщо аеропорт працює з авіакомпанією-нерезидентом України, то ця компанія і розраховується вчасно, немає жодних проблем з організацією роботи і підписанням договору. Як тільки українська компанія — так проблеми: борги за пальне, за обслуговування аеропорту, за бортове харчування тощо. На жаль, українські авіакомпанії не можуть конкурувати з потужними іноземними, вони не можуть собі дозволити ні нових літаків, ні лізингу — дається взнаки загальний рівень життя.
Я не знаю, скільки може зайти авіакомпаній в аеропорт після запуску «Відкритого неба». Але якщо навіть узяти одну лоукост-авіакомпанію, скажімо, Ray Air чи Ezy Jet, то цього цілком досить, щоб перевезти 14—15 млн українців і по Україні і за кордон. Що ж до традиційних лоукост-компаній, вони як були представлені у нас на ринку, так і будуть представлені.
Наталія Білоусова
За матеріалами:
День
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас