Зигзаги невдачі: чому провалилися поїзди Hyundai — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Зигзаги невдачі: чому провалилися поїзди Hyundai

Казна та Політика
2164
Генпрокуратура взялася за «Укрзалізницю». 26 березня відносно держкомпанії «УЗШК» («Українська залізнична швидкісна компанія»), що входить до структури держадміністрації, відкрито кримінальне провадження за фактом експлуатації поїздів Hyundai з несправностями і без ліцензії. Кримінальну справу порушено за статтею 276, ч. 1 Кримінального кодексу «Порушення правил безпеки руху або експлуатації залізничного, водного чи повітряного транспорту».
Про це повідомила прес-служба прокуратури. На запит Forbes у відомстві пояснили, що за зверненням та за участю «Укртрансінспекції» була проведена перевірка дотримання правил технічної експлуатації імпортних поїздів. Результати дали достатньо підстав для порушення справи.
Боротьба з поломками
На початку лютого всі 10 швидкісних потягів корейського виробництва були зняті з рейсів через виявлення серйозних технічних несправностей. Тоді «Укрзалізниця» повідомила, що несправність виявлена в одному з потягів під час чергового техогляду. Але її «серйозність і турбота про безпеку пасажирів» змусили держкомпанію прийняти рішення про зняття з експлуатації всіх десяти потягів.
У Генпрокуратурі ж стверджують, що протягом січня-лютого цього року рухомий склад курсував на маршрутах, в той час як серйозні поломки до цього часу вже були виявлені. Це випливає з актів технічного стану електропоїздів, кажуть у відомстві.
Була допущена «експлуатація з вимкненим тяговим двигуном, з люфтом малої шестерні редуктора, з витіканням масла редуктора в районі малої шестерні 4-ї колісної пари». Хоча експлуатація техніки з такими несправностями суворо заборонена: це небезпечно для пасажирів, стверджують слідчі.
Крім того, за їх даними, протягом майже року «УЗШК» надавала послуги з перевезення пасажирів поїздами Hyundai без ліцензії. Експлуатація їх почалася в травні 2012-го, а ліцензія була отримана тільки в квітні 2013-го, йдеться в матеріалах справи.
В «Укрзалізниці» заперечують обидва звинувачення. Кожен поїзд перед відправленням в рейс проходив обов’язковий огляд і допускався на маршрут на підставі акту з підписами представників УЗШК і Hyundai Rotem, кажуть у прес-службі адміністрації. «Ігнорування цієї процедури виключено», – заявив представник «Укрзалізниці».
Також у прес-службі запевнили, що УЗШК має ліцензію на перевезення пасажирів поїздами Hyundai, хоча ухилилися від відповіді на запитання про те, з якого часу діє ця ліцензія.
Фахівці здивовані і звинуваченням, і відповіддю. «Ця діяльність не ліцензується, а допуск до неї відбувається на підставі низки нормативних актів – закону про залізничний транспорт, статуту «Укрзалізниці», наказів Мінінфраструктури та інших. Один з необхідних документів – атестат відповідності техніки, який видається за підсумками сертифікації», – говорить один з експертів з сертифікації залізничної продукції.
За даними джерела Forbes в «Укрзалізниці», такий атестат у корейських поїздів є. Але він був отриманий іще до проведення випробувань – для того, щоб завезти техніку за правилами митниці. «Всі поспішали, тому йшли на такі кроки, які в принципі неприпустимі», – підкреслює співрозмовник Forbes. Стояло завдання поставити техніку до початку футбольного чемпіонату Євро-2012, а всіма приготуваннями керував особисто віце-прем’єр і міністр інфраструктури Борис Колесніков.
Ще один спірний момент з юридичної точки зору – дослідна експлуатація поїздів з пасажирами. У такому форматі залізниця випробовувала поїзди в період з травня по серпень 2012 року, коли вони вже курсували на маршрутах за звичайним графіком. МВК (Міжвідомча комісія з приймання виробу) тільки в серпні постановила прийняти поїзда до постійної експлуатації. За нормативами це означає, що нова техніка схвалена і може запускатися в серійне виробництво і постійну експлуатацію з пасажирами. «Але навіть це рішення, вважаю, було передчасним: до поїздів було дуже багато зауважень», – пояснює учасник МВК.
Поки що ж в «Укрзалізниці» не можуть сказати, коли відновиться експлуатація корейського рухомого складу, і чи відновиться взагалі. На сьогодні проходить технічна діагностика і проводяться консультації з корейськими фахівцями, сказали в прес-службі. «Прийнято рішення про необхідність модернізації потягів, в результаті якої буде переглянуто конструкційне рішення поїздів. Зараз виконується експертна оцінка ТЕО», – говорить представник «Укрзалізниці».
Раніше заступник гендиректора «Укрзалізниці» Микола Сергієнко говорив про те, що діагностика та обстеження поїздів триватиме близько півтора місяців, після чого вони можуть відновити роботу. Але зараз в «УЗШК» не виключають, що рухомий склад вибув з ладу як мінімум на 5-6 місяців. А може, і ще більше. За словами представника МВК, після проведення модернізації весь цикл випробувань повинен бути проведений знову. Це триває як мінімум рік.
У представництві Hyundai Rotem на запит Forbes відповіли, що причини поломки остаточно будуть визначені на початку травня, тоді ж може відновитися експлуатація поїздів на деяких напрямках.
«Роботи з модернізації будуть розпочаті 1 квітня», – додали в компанії з посиланням на голову представництва Юн Сук Чоя. Також він запевнив, що відповідно до договору, «Укрзалізниці» буде виплачена компенсація.
Це перший випадок настільки серйозної поломки корейської техніки, коли була відсторонена від експлуатації вся партія поїздів. Але технічні несправності траплялися і раніше. Пік їх частоти припав на першу зиму експлуатації. Тоді лише за 20 днів грудня 2012 року відбулося 14 поломок. За участю корейських та українських фахівців були виявлені причини несправностей, які усувалися в оперативному режимі.
Тінь корупції
І без того непросту долю корейського контракту може затьмарити ще одна проблема – початок розслідування корупційної складової поставок. Минулого тижня громадська організація «Міжнародний комітет захисту прав людини» оприлюднила публічний лист на ім’я перших осіб країни з вимогою розслідувати факт закупівлі корейських поїздів.
За даними комітету, вона здійснювалась з порушенням законодавства і за корупційною схемою. У листі, адресованому в.о. президента України Олександру Турчинову, прем’єр-міністру Арсенію Яценюку, міністру інфраструктури Максиму Бурбаку, а також у слідчі і правоохоронні органи, копію якого має Forbes, стверджується, що контракт укладався при лобіюванні російської компанії «Ес.Ей.Консалт» за комісійні 15% від суми угоди.
«В результаті покупка поїздів коштувала державі близько $1 млрд», – йдеться в листі. Комісар комітету Микола Самбожук, який підписав його, пояснив Forbes, що в цій сумі порахована вартість модернізації інфраструктури, необхідної для запуску швидкісних поїздів, а також будівництво для їх обслуговування двох сервісних депо. Всього ж за контрактом за постачання 10 поїздів Україна заплатила $307 млн.
«Місяць тому до нас звернулася російська компанія, яка вела угоду, оскільки вона не отримала обіцяних комісійних. У неї були документи, які підтверджують, що угода укладалася з порушенням українського законодавства», – розповів Самбожук. На підтвердження він надав копії листування між Hyundai Corporation і «Ес.Ей.Консалт» на тему українського контракту. Підтвердити справжність листів в обох компаніях не вдалося: до керівництва «Ес.Ей.Консалт» протягом тижня не було доступу на робочому місці, а в представництві Hyundai це запитання залишили без коментарів. У Генпрокуратурі, яка також отримала копію листа громадської організації, коротко повідомили, що вивчають факти і готують відповідь.
ЗМІ не раз писали про те, що вартість поїздів, ймовірно, була завищена. Проте ніяких підстав до цього не було: рухомий склад, електропоїзди HRCS2, розроблявся спеціально для України. Раніше цю модель Hyundai нікому не поставляла. Але можна проводити аналогії на підставі інших контрактів. Наприклад, нещодавно Hyundai Rotem уклала контракт з найбільшою залізничною компанією Кореї Korail на поставку 10 поїздів за $302 млн. До того ж клас рухомого складу був значно вищий, ніж в українського: вони можуть розвивати швидкість до 300 км/год на тлі 160 км/год у українських поїздів.
У результаті все виллється у фінансові втрати для залізниць, вважає транспортний експерт, голова Центру економічного і політичного аналізу Олександр Кава. «Зараз «Укрзалізниця» втрачає доходи і левову частку вже напрацьованого пасажиропотоку», – зазначає експерт.
Залізниця поставила на заміну корейським поїздам рухомий склад чеської Skoda і «Україна» Крюківського вагонобудівного заводу, а також звичайні купейні вагони. В графік «Хюндаїв» укладається тільки Skoda на маршруті Київ – Харків, решта дуже відстають і програють у комфорті. Квитки на ці поїзди також коштують приблизно в два рази дешевше.
Втрати залізниці від простою поїздів Hyundai легко підрахувати. За даними «УЗШК», 10 поїздів перевозили в середньому на місяць 147 000 пасажирів. При середній ціні квитка у 250 гривень дохід від їх експлуатації становив 36,8 млн гривень на місяць. За шість місяців поїзди заробили б 221 млн гривень, за рік удвічі більше.
Поки що «Укрзалізниця» щомісяця виплачує за техніку лізинговий платіж у розмірі 30 млн гривень. Але навіть з урахуванням цього поїзди на окремих маршрутах працюють з прибутком, сегмент швидкісних перевезень став найбільш рентабельним в пасажирському секторі. Тому навіть 8,8% доходу від нього (надходження від експлуатації Hyundai в річному численні в загальній частці доходу від пасажирських перевезень) – дуже суттєва втрата для залізниці.
Катерина Гребеник
За матеріалами:
Forbes.ua
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас