Як зміниться український паливний ринок у 2014 році — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Як зміниться український паливний ринок у 2014 році

Енергетика
2458
За 11 місяців минулого року, за даними Міністерства енергетики та вугільної промисловості, в країні було реалізовано 9,2 млн тонн світлих нафтопродуктів. Це на 2% менше у порівнянні з аналогічним періодом 2012 року. Спад у споживанні пального виразно проявив не нову вже тенденцію: в країні зростають продажі “дизелю” і зрідженого природного газу, тоді як реалізація бензинів скорочується. Цей же тренд, на думку експертів, буде відрізняти і 2014 рік.
“Дизельне” прискорення
Минулий рік для сегмента дизельного пального (ДП) зовні склався в руслі загальної тенденції. За даними Держстату, в січні-листопаді 2013 р. його споживання в Україні скоротилося на 1,8% в порівнянні з аналогічним періодом минулого року (АПМР) – до 5,45 млн тонн. Незважаючи на ці показники, на 2014 рік експерти намічають для цього сегмента помітне зростання. Визначальним фактором у даному випадку виступає ситуація, що склалася на автомобільному ринку України.
В останні три-чотири роки популярність автомобілів з дизельним двигуном в нашій країні значно зросла. За даними сайту AUTO-consulting, до завершення 2013-го кожен п’ятий автомобіль, який продається в Україні, був обладнаний саме дизельним двигуном. За десять місяців минулого року в країні було реалізовано 33,43 тис. таких авто або 19,6% від усього обсягу продажів. У 2011-му ця ніша займала всього близько 10%. (Для порівняння – в Євросоюзі на продажі дизельних авто припадає близько 60% ринку).
При обсязі ринку в 2014 році на рівні 215 тис. одиниць, частка дизельних авто складе вже 28%, прогнозують ринкові експерти. Настільки позитивна динаміка пояснюється “грошовим моментом “. По-перше, минулого року в Україні були введені мита на автомобілі з бензиновим двигуном, через що подорожчали деякі іномарки. Це прямо впливає на вибір на користь “дизелю”, який в останні роки робить частина українських покупців автомобілів.
По-друге, позначається і порівняння в ціні між двома видами пального, знову ж таки – не на користь бензину, говорить директор консалтингової компанії “А- 95” Сергій Куюн. У держпідприємстві “Держзовнішінформ” (ДЗІ) наводять такі дані: на 10 січня 2014-го середня вартість ДП по Україні становила 9,4 грн/літр, тоді як бензину марки А95 – 10,43 грн/літр.
З урахуванням цих обставин, експерти галузі прогнозують збільшення попиту на “дизель” і в 2014 році. Заступник директора НТЦ “Психея” Геннадій Рябцев відзначає, що в поточному році обсяг споживання дизельного пального в Україні складе понад 6 млн тонн, з яких близько 4,6 млн будуть імпортовані. За його оцінками, на тлі загального зниження в секторі (на 1-2% рік до року), сегмент ДП в 2014-му, навпаки, покаже зростання на 7% у порівнянні з 2013-м. Причому цей показник збільшиться переважно за рахунок дизпального вітчизняного виробництва.
Український паливний ринок до останнього часу залишається імпортозалежним. За даними Держстату, за січень-листопад 2013 року українські нафтопереробні заводи (НПЗ) виробили 893 тис. тонн ДП при загальному його споживанні в країні за той же період в 5,45 млн тонн. У нинішньому році ситуація може різко змінитися.
Так, наприкінці вересня 2013 року, після 3-річного простою був запущений Одеський НПЗ, здатний забезпечити 15% українського споживання дизельного пального. А в травні-червні 2014-го очікується пуск Лисичанського НПЗ. У цілому ж експерти прогнозують на цей рік зростання внутрішнього виробництва дизеля всіх марок в два рази, до 1,7 млн тонн. Скорочення імпорту ДП може скласти близько 4% – при оціночному обсязі його ввезення в 2013-му на рівні 4,8 млн тонн.
“Бензинове” падіння
За 11 місяців 2013 року український бензиновий ринок “просів” на 5,5%, склавши 3,7 млн тонн пального різних марок. При цьому вітчизняний випуск бензинів демонструє спад. За інформацією Держстату, за січень-листопад 2013 року українські НПЗ виробили 891,9 тис. тонн даного продукту – на 41% менше у порівнянні з АПМР. У поточному році сегмент може скоротитися на 5% порівняно з 2013-м – саме за рахунок цінової вилки з “альтернативними” бензинам видами пального, стверджує Куюн.
На його думку, зі збільшенням внутрішнього виробництва бензину, який в 2014-му може зайняти до третини українського ринку (близько 1,3 млн тонн), скоротиться і обсяг імпорту цього виду пального – більш ніж на 400 тис. тонн. У першу чергу, це позначиться на “Білоруській нафтовій компанії”, чиї щорічні поставки бензину в Україну коливаються в межах 1,3-1,5 млн тонн, передбачає керівник “А-95”.
В “українському бензиновому рівнянні-2014”, проте, є одне невідоме – набрання чинності з 1 січня нинішнього року законодавчої норми про додавання в продукт 5% біоетанолу (простіше кажучи – спирту). Але ні стандартів, ні розроблених нормативних актів, що регламентують якість нового продукту, поки не прийнято. В асоціації “Об’єднання операторів ринку нафтопродуктів України” не відкидають, що з різних причин ця законодавча вимога може призвести до подорожчання бензинів, що реалізуються в країні – більш ніж на третину проти нинішніх цінових рівнів.
“Зріджені” перспективи
Бензиновий сегмент підстерігає небезпека з ще одного боку: все сильніше “заявляють” про себе продаж ще одного конкуруючого паливного продукту – зрідженого газу (суміш пропану і бутану технічних; СПБТ). За дев’ять місяців минулого року, за даними Української асоціації зрідженого газу (УАЗГ), даний різновид пального в загальній структурі споживання на авторинку займав частку в 9,1%. А за розрахунками “А- 95”, в 2013 р. обсяг споживання пропан-бутану в автомобільному та комунально-побутовому секторах перевищив 915 тис. тонн – на 10% більше, ніж у 2012-му.
Позаминулий рік для “газового” сегмента вітчизняного ринку автомобільного пального був не найкращим. За даними УАЗГ, в 2012 році в країні було вироблено 558 тис. тонн зрідженого газу, імпортовано – 556 тис. тонн. У порівнянні з рекордним за споживанням пального 2011 роком продажі цього продукту скоротилися на 3%, до 823,5 тис. тонн.
У нинішньому році, за очікуваннями галузевих експертів, ситуація в сегменті виправиться. Споживання СПБТ українськими автомобілістами в поточному році може досягти 1 млн тонн, додавши в порівнянні з минулим роком 9%. “Але така динаміка можлива тільки при збереженні низької вартості цього пального. Інакше споживання може зрости незначно – до 920-930 тис. тонн”, – підкреслює Куюн.
За інформацією ДЗІ, середня роздрібна ціна пропан-бутану на АЗС України на 10 січня становила 6,42 грн/літр при вартості літра А95 в 10,43 грн. Влітку минулого року ж, різниця в ціні між зрідженим газом і бензином становила понад 50%, конкретизують в “А-95”. За словами аналітика компанії UPECO Олександра Сіренка, в 2013-му приблизно 3% втрат бензинового сегмента припало саме на СПБТ. “В основному на газ переходять ті, кому доводиться багато їздити – таксисти, перевізники вантажів. Але цей напрямок стає популярним і серед звичайних громадян”, – розповідає Сіренко.
Крім порівняно низької ціни привабливості зрідженому газу додає і розвиток в країні інфраструктури його продажів. Офіційна статистика щодо кількості автогазозаправних станцій (АГЗС) в Україні відсутня. За експертними оцінками, до завершення 2013-го по всій країні налічувалося понад 2500 газових модулів, половина з яких встановлена великими мережами АЗС. У порівнянні з 2008 роком цей показник подвоївся.
Загалом представники УАЗГ прогнозують, що в середньостроковій перспективі зростання українського споживання зрідженого газу досягне 1,5 млн тонн на рік (майже на 40% більше проти минулорічного показника – Ред). Схожі цифри – в перспективі до 2020 року – оголошували і представники “Роснафти” в листопаді 2013 року на конференції Ukrainian Petroleum.
“Сірий” момент
Падіння в бензиновому сегменті українського ринку можуть загальмувати хіба що заходи щодо штучного подорожчання інших видів автопального. Восени-2013 до парламенту був внесений законопроект, що передбачає підвищення акцизів на дизельне пальне з 50 до 198 євро за тонну. Це може призвести до зростання його роздрібної ціни на 1,5 грн/літр, вказують галузеві експерти.
У подібних заходів, втім, є і зворотна сторона. Висока вартість пального провокує ще одну проблему у вигляді тінізації українського ринку нафтопродуктів. Експерти стверджують, що близько 20% на ньому займають “сірі” виробники дизпального і бензину, що мають міні-НПЗ. Легальні продавці пального не раз вже висловлювали стурбованість такою ситуацією, але до відчутного “ скорочення тіні” на ринку ці скарги поки не ведуть.
Любомира Ремажевська
За матеріалами:
Діло
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас