На що "Укрзалізниця" витратить 700 млн грн. кредитів — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

На що "Укрзалізниця" витратить 700 млн грн. кредитів

Казна та Політика
1202
У перший місяць осені-2013 українські залізниці помітно активізувалися на борговому ринку – у вересні тут домовлялися з банками про залучення багатомільйонних обсягів фінансування.
Так, для Львівської залізниці (ЛЗ) була відкрита річна кредитна лінія на 170 млн грн від Фольксбанку і банку “Юнісон”. Південно-Західна залізниця обрала Альфа-банк (Україна) для залучення 327 млн ​​грн, а Одеська залізниця – “Юнісон” і Альфа-банк – з лінією на 200 млн грн. В останньому випадку мета кредитування – поповнення оборотних коштів. Крім того, наприкінці минулого місяця Львівська залізниця оголосила кредитний тендер на 144 млн грн. під виконання програми капвкладень і поповнення оборотних коштів. Загалом залізниці взяли у вересні кредит на загальну суму в 697,1 млн грн.
З одного боку, поповнення “оборотки” за допомогою банківських позик – цілком поширена практика серед багатьох українських компаній, вказує консультант компанії ЦТС-Консалтинг Дмитро Ягелло. З іншого ж, відзначає старший аналітик ІГ “Арт Капітал” Олексій Андрейченко, “Укрзалізниця” (УЗ) зважаючи на свій непростий фінансовий стан найчастіше не має вільних грошових коштів і змушена кредитуватися.
Мінус-фактори
Зовні фінстановище Держадміністрації залізничного транспорту України виглядає цілком пристойно. За даними самої УЗ, за 2012 рік виручка від реалізації тут виросла на 2,6%, перевищивши 52,7 млрд грн (близько $ 6,6 млрд за курсом НБУ). Торішній чистий прибуток держкомпанії, правда, знизився в 2,6 рази в порівнянні з 2011-м. Але майже 803 млн грн по МСФЗ або $ 100,5 млн залізничники заробили.
За прогнозами “Арт Капітал” поточний рік для Держадміністрації може завершитися з черговим зниженням чистого прибутку. “У перші два квартали 2013-го доходи УЗ склали 26,4 млрд грн, чистий прибуток – 241 млн грн. За нашими оцінками, за підсумками всього поточного року доходи цієї держкомпанії зростуть на 3% до 55,4 млрд грн, а чистий прибуток скоротиться на 33 % до 511 млн грн”, – каже Андрейченко.
Представники ЦТС-консалтингу пояснюють можливе погіршення фінстану українських залізниць в цілому по 2013-му спадом у сфері українських вантажних перевезень, який був відзначений в III кварталі року. Відомча статистика це цілком підтверджує. За вересневим повідомленням прес-служби УЗ, у січні-серпні 2013-го українські залізниці скоротили вантажоперевезення на 5,9% у порівнянні з аналогічним періодом минулого року (АППГ). Через це залізничники “недоотримали 2,6 млрд грн дохідних надходжень” порівняно з АППГ, вказували в УЗ.
Серед інших причин, що впливають на погіршення фінансових позицій “Укрзалізниці”, аналітики називають і традиційну збитковість ряду напрямків пасажирських перевезень, і кредиторську заборгованість вже перед самою держкомпанією. За даними залізничного відомства, за вісім місяців цього року “пасажирський збиток” УЗ склав 3,9 млрд грн (+1,4% до АППГ). А місцеві бюджети в той же період заборгували залізничникам понад 150 млн грн (за перевезення пільговиків у приміських електропоїздах).
Свій вплив на “з’їзд по прибутку” надає також висока зношеність рухомого складу. За річним заявами керівництва УЗ, на деяких українських залізницях цей показник вже наближається до 90%. А це прямо вимагає все більше коштів на техобслуговування зважаючи на постійний ремонт і, тим самим, знижує рентабельність перевезень.
Будь-якою ціною?
При всьому тому експерти зовсім не виключають, що традиційна впродовж всього року кредитна активність регіональних залізниць (навесні, наприклад, Придніпровська залізниця залучила у трьох банків сумарно 200 млн грн – Ред.) пояснюється не тільки необхідністю поповнення оборотних коштів. “Можливо, “Укрзалізниця” залучає кошти на рефінансування існуючих позик і розрахунки з бюджетом”, – припускає Андрейченко.
Рефінансувати ж Держадміністрації і шести залізницям, що входять до її складу, справді, є що. Як передавав у травні “Інтерфакс – Україна” з посиланням на дані з зведеної фінансової звітності відомства за 2012-й, сума процентних кредитів і запозичень УЗ за минулий рік зросла на 15% – до 16,81 млрд грн. ($ 2,1 млрд – Ред ). Аналітики наводять інші цифри. Представник “Арт Капітал” говорить про борг “Укразалізниці” в 18,6 млрд грн ($ 2,33 млрд ) на кінець 2012-го при плані його скорочення до 17,9 млрд до завершення поточного року.
“На відміну від здорового підприємства, у якого на рахунках завжди є запас операційної готівки на погашення розривів у русі грошових коштів, – розповідає аналітик цієї інвестгрупи, – такі підприємства несуть додаткові витрати на оплату досить високих відсотків по короткострокових позиках. А це ще більше ускладнює їх фінансовий стан”.
На підтвердження своїх слів співрозмовник Delo.UA наводить у приклад все те ж вересневе запозичення Львівської залізниці, річні відсотки за банківськими кредитами для якої склали 18,5 – 23%. Хоча прийнятною ставкою за такими кредитами (річні на 50 і 120 млн грн) на ринку вважається не більше 18%. “У кредитному портфелі УЗ є позики і по 25%”, – підкреслює Андрейченко.
При всьому тому експерти не схильні характеризувати нинішній стан УЗ у “кризових термінах”. За їх словами, підприємства “Укрзалізниці” досить довго ще зможуть закривати свою потребу в коштах за рахунок позикових грошей. Тим більше, що уряд останнім часом проявляє явну “боргову прихильність” до залізничників : за 2012-й гарантована Кабміном кредитна заборгованість Держадміністрації зросла на 88,8%, до 2,61 млрд грн. Інше питання, що до практики нормального фінансового менеджменту останнє має досить непряме відношення…
Інна Рослик
За матеріалами:
Діло
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас