2343
Мін'юст: монополізуємо усе
Міністерство юстиції ніяк не може вгамувати свої апетити. У той час як в країні уже другий тиждень продовжується беззаконня і свавілля під час підрахунку голосів в окружкомах, у Мін’юсті, який відповідає за державну правову політику, намагаються монополізувати чергову сферу діяльності.
Як відомо, зовсім недавно відомство, очолюване Олександром Лавриновичем, уже вляпалося у “монопольний” скандал на ринку послуг з оцінки. Там чиновники намагалися виділити серед сертифікованих оцінників “рівніших”, яким дозволять оцінювати об’єкти для потреб оподаткування.
В кінці минулого тижня Мін’юст заклав чергову “міну” під таке явище як конкуренція. Цього разу чиновники націлилися на організаторів аукціонів.
Зокрема, в п’ятницю прес-служба “правового” відомства повідомила, що Лавринович підписав наказ, відповідно до якого його “дітище” буде узгоджувати обрання організаторів аукціонів для продажу майна збанкрутілих державних підприємств.
Про які підприємства йде мова? Абсолютно про всі господарства, в яких держава є повним власником або володіє часткою в статутному капіталі більше 50%.
Як сказано у повідомленні, замовником аукціону виступатиме керівник санації або ліквідатор підприємства, призначений господарським судом. І якраз він, за новими правилами, обиратиме організатора аукціону, але не просто так.
Наказ зобов’язує замовників погоджувати свій вибір з “дітищем” Лавриновича. Себто, Мін’юст насправді вирішуватиме, у яких агентів проводити аукціони з продажу державного майна. Тепер тільки залишилося вирішити, якою буде винагорода таких агентів.
Організатором аукціону, як сказано в наказі, можуть бути юридичні особи, які мають право продавати майно з аукціонів і мінімум трирічний досвід проведення таких продажів.
Оцінюються також технічні можливості і пропозиції щодо оплати за проведення аукціону. Не можуть бути організаторами аукціону зацікавлені особи, кредитори і замовники аукціонів.
Як би там не було, але у Мін’юсту вже є відпрацьована схема “проштовхування” своїх фірм на ринок аукціонів.
Взяти хоча б сегмент продажу заставного і конфіскованого майна, де чотири структури, які “Економічна правда” називає наближеними до міністерства, заробляють від 15 до 50% вартості проданого на аукціоні заставного майна.
Аукціонна монополія створена іншим наказом Мін’юсту – “Про організацію торгів з продажу нерухомого майна № 42/5 від 15 липня 1999 року”. Хоча цей документ і більш “демократичний”, тому що він передбачає право на проведення торгів для компанії, яка запропонує за свої послуги найменші комісійні, але суті це все одно не міняє.
Справа у тім, що тендер проводить сам Мін’юст. За законом, граничний розмір комісійних аукціоніста обмежений 15% від вартості проданої нерухомості.
Традиційно, всі учасники конкурсного відбору аукціоністів подають пропозиції, максимально наближені до верхньої планки, а перемагають – як і в більшості тендерних закупівель держави – “обрані”.
У 2012 році за результатами проведеного Мін’юстом тендеру право брати участь у реалізації арештованого майна отримали чотири спеціалізовані організації: ТОВ СП “Юстиція”, ТОВ “ТД Еліт Сервіс”, ТОВ “Укрспецторг Груп” і ТОВ “Нива-В.Ш.”
“Обрані” просили за свої послуги не менше 14,9-14,99% – якраз біля верхньої планки. Для порівняння – комісія за ріелторські послуги на ринку нерухомості становить лише 3-5% від вартості майна.
За шість місяців 2012 року чотири вказані організації провели близько 39 тисяч публічних торгів, на яких вони заробляли мінімум 15% від вартості нерухомості.
Тож, ймовірно, що цього чиновникам з Мін’юсту все одно мало. Вони воліють створити чергову “монополію” для наближених фірм і в продажі майна збанкрутілих держпідприємств.
Принаймні, тут все буде, як на конвеєрі: одні – несумлінні керівники ДП – будуть “висмоктувати” із державного активу усі кошти, а інші – “свої” для Мін’юсту організатори торгів – будуть заробляти на тому, що не встигли вкрасти перші.
“Було б простіше і чесніше просто вказати в наказі, що ми повертаємось до схеми з ПП “Юстиція”, яка успішно працювала протягом багатьох років. Навіщо взагалі проводити ліцензування або сертифікацію, якщо навіть серед ліцензованих або сертифікованих учасників ринку держава виокремлює свою кишенькову групу учасників, які займатимуть монопольне становище”, – наголошує партнер адвокатського об’єднання “Хасін та Дроздовський” Любомир Дроздовський.
За його словами, тенденція порушення базового принципу здорової конкуренції характерна для усіх сфер послуг, яких торкається Мін’юст
Як зазначає юрист, сьогодні фактично монополізовано також ринок послуг арбітражних керуючих.
“Протягом останніх 2-3 місяців Господарський суд міста Києва призначає арбітражних керуючих тільки з однієї “фірми”. Всі інші арбітражні керуючі Києва шансів бути призначеними в нову справу про банкрутство не мають”, – відзначає Дроздовський.
Дмитро Дєнков
За матеріалами: Реальна економіка
Поділитися новиною