Що буде з «Борисполем» після передачі в концесію — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Що буде з «Борисполем» після передачі в концесію

1541
Кабінет міністрів вирішив передати в концесію державний міжнародний аеропорт (ДМА) «Бориспіль». У коментарі Forbes.ua віце-прем’єр, міністр інфраструктури Борис Колесников зазначив, що керуючим аеропортом точно буде іноземна компанія. За його словами, у світі всього кілька претендентів на місце концесіонера «Борисполя». Умови відкритого конкурсу, на якому буде відібрана керуюча компанія, належить розробити Мінінфраструктури.
З надією на 1,5 млрд грн.
У міністерстві розраховують, що в найближчі два роки концесіонер інвестує в аеропорт не менше 2,3 млрд грн., а бюджет за перші 10 років отримає як мінімум 1,5 млрд грн. «Кабмін вважає, що приватні інвестори набагато більш ефективно управляють активами, ніж держава», – говорить Колесни ков. Він не відкидає, що в концесію будуть передані й інші аеропорти, що перебувають у держвласності.
«Залучення професійного експлуатанта з міжнародним досвідом роботи дозволить трансформувати аеропорт в міжнародний хаб», – йдеться на сайті Міністерства інфраструктури. Про те, як цього домогтися, в інтерв’ю Forbes.ua розповідав Антон Волов, генеральний директор ДМА «Бориспіль». Коментувати ситуацію навколо передачі аеропорту в концесію він відмовився.
Ще одне завдання концесіонера – наростити пасажиропотік, якого зараз бракує для виправдання масштабного будівництва в «Борисполі». Поки достатньо поглянути на розклад рейсів і стає ясно, що з нового терміналу D зрідка літають декілька зарубіжних авіакомпаній другого і третього ешелону. Базові перевізники – «Аеросвіт» (37% загального пасажиропотоку) і «МАУ» (25%) – теж не поспішають змінювати місце прописки з терміналів B і F на D.
Джерело Forbes.ua в Адміністрації президента не вірить, що передача «Борисполя» в управління приватній компанії переслідує державні інтереси. «У нормальних країнах концесія робиться для будівництва інфраструктури. Наприклад, уряд Грузії віддав у концесію компанії TAV аеропорти Тбілісі і Батумі. Концесіонер побудував там термінали та інші об’єкти інфраструктури, зараз здійснює управління. Але в «Борисполі» держава вже побудувала майже всю інфраструктуру», – пояснює він.
За його словами, вся справа в приватних інтересах певних осіб, які хочуть підім’яти під себе грошові потоки «Борисполя». «Цілком можливо, що у іноземної керуючої компанії з’явиться партнер, що представлятиме інтереси однієї з українських фінансово-промислових груп», – підсумовує він.
Світовий досвід
За оцінками Світового Банку, з 1990 р. в світі підписані десятки концесійних угод. Серед них зустрічаються приклади з передачею як цілісного майнового комплексу, як у випадку з «Борисполем», так і окремих інфраструктурних об’єктів, частіше терміналів. Наприклад, оператор аеропортів у столиці Німеччини – спільне підприємство уряду, Берліна і Бранденбурга. У Польщі та Чехії аеропортами керують держхолдинги, які за рахунок прибутку від столичних об’єктів підтримують провінційні. Forbes.ua знайшов ще п’ять вдалих прикладів державно-приватного партнерства.
Heathrow
Лондон, Великобританія
У той час як «Бориспіль» продовжують розбудовувати із запасом на майбутнє, в лондонському Heathrow протилежна ситуація. Керуюча компанія British Airports Authority (BAA) наполягає на якнайшвидшому вирішенні урядом питання про будівництво додаткової злітно-посадкової смуги. В іншому випадку аеропорт може втратити привабливість для міжнародних перевізників та перейти в статус «місцевого».
Один з найбільш завантажених аеропортів світу в 2011 р. обслужив 70 млн пасажирів. Зараз Heathrow працює на повну потужність і не може приймати нові рейси, які йдуть до конкуруючих європейських хабів у Франкфурті, Амстердамі та Парижі. В концесії перебуває вся неавіаційна діяльність лондонського аеропорту.
Paris-Charles de Gaulle Airport
Париж, Франція
Другий за величиною після лондонського Heathrow аеропорт в Європі. Пасажиропотік у 2011 р. перевищив 60 млн осіб. Експлуатантом усіх паризьких аеропортів виступає французька компанія Airport de Paris (ADP). По концесії проходить весь неавіаційний бізнес.
ADP заснована в 1945 р. і являє собою приклад державно-приватного партнерства. Весь цей час держава зберігає за собою контрольний пакет акцій.
Suvarnabhumi Airport
Бангкок, Таїланд
Функції з нагляду за будівництвом і управлінням об’єктом перейшли до оператора Airports of Thailand в 2005 р., а в наступному році аеропорт зі складною назвою почав повномасштабну роботу. Першим прийнятим пасажирським літаком став Boeing-767 «Аеросвіту», який прилетів з Києва.
Концесіонер виділив половину необхідних коштів для завершення будівництва об’єкта. Зараз Suvarnabhumi володіє пропускною здатністю 45 млн пасажирів на рік. У формі концесій працюють термінали залізниці і стикувальна платформа швидкісної автомагістралі.
George Bush Intercontinental Airport
Х’юстон, США
Названий на честь 41-го президента США аеропорт минулого року обслужив понад 40 млн пасажирів. Це базовий хаб американської авіакомпанії Continental, яка після злиття в 2010 р. з United Airlines стала найбільшим у світі гравцем на ринку авіаперевезень.
Надструктура United Continental Holdings, куди входить об’єднана United Airlines, вкладає кошти в реконструкцію терміналів аеропорту і потім виступає в ролі їх експлуатанта. У найближчі 7-10 років планується реконструкція застарілого терміналу В, інвестиції в першій фазі проекту складуть $160 млн, в перспективі кошторис зросте до $1 млрд. У «Борисполі» таку ж суму зуміли освоїти набагато швидше.
«Пулково»
Санкт-Петербург, Росія
Четвертий по завантаженості після московських «Внуково», «Домодєдово» і «Шереметьєво», пітерський аеропорт у 2011 р. обслужив 9,6 млн пасажирів. Трохи більше фактичних показників «Борисполя» (8 млн), який після введення в експлуатацію терміналу D за пропускною здатністю можна порівнювати з московськими гігантами з «великої трійки».
Передано в управління консорціуму «Повітряні ворота Північної столиці», що виграв в 2009 р. конкурс. Акціонери оператора – ВТБ (57,5%), німецька компанія, що управляє Fraport (35,5%) і грецька Copelouzos Group (7%).
Концесіонер отримав аеропорт в управління на 30 років, зобов’язавшись провести його комплексну реконструкцію та відраховувати місту роялті в розмірі 11,5% від щорічного обороту.
Сергій Мишко
За матеріалами:
Forbes.ua
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас