Запаси нафти в світі вичерпуються: як без неї обійтися і як зберегти — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Запаси нафти в світі вичерпуються: як без неї обійтися і як зберегти

Енергетика
4063
Цінові перегони на АЗС вже нікого не дивують, хоча і не радують - за останні 10 років ціна на бензин зросла майже в 7 разів. Причина - зниження світових запасів нафти. Зі шкільних років нам відомо, що в XXI столітті вони будуть вичерпані повністю. Але от коли саме? І, головне, що буде після цього?
За даними старшого віце-президента транснаціональної нафтової компанії Exxon Mobil Стюарта Макгілла, нафта буде залишатися головним джерелом для автомобільного пального до 2030 року. Всього ж її запасів вистачить ще на 45-50 років - до 2060 року на Землі настане так звана постнафтова епоха. І це буде або "Електричний світ", заснований на електроенергії, яка за рахунок нових технологій повинна до того часу стати дешевою, або частина людства повернеться в Середньовіччя. Які перспективи України?
Доступної нафти більше немає
Доведені загальносвітові запаси нафти, згідно з даними управління енергетичної інформації США, зараз становлять близько 1300 млрд барелів. Більше половини нафти - 750 млрд барелів - знаходиться на Близькому Сході. Близько 500 млрд - в Америці, 120 млрд - в Африці, 100 млрд - в Євразії, а 40 млрд - в Азії та Океанії. В ЄС нафти майже немає, пише Сегодня.
Компанія "Брітіш Петролеум" (BP) у своєму звіті за 2010-й рік вказує, що при нинішніх темпах видобутку і споживання нафти світових запасів вистачить на 45,7 року. Також існують ще й значні запаси в Арктиці - 90 млрд барелів нафти (22% від світових недоведених запасів).
Якщо нафти на Землі так багато, то чому ціни на паливо зростають так швидко і настільки сильно? Справа в тому, що, на думку заслуженого геолога Прінстонського університету (США) Кеннета Деффейеса, нафта в традиційному розумінні цього терміна закінчилася ще в 2004-2008-му роках.
"Із середини XIX століття світ спалив приблизно 1 трлн барелів з 2-2,3 трильйона. Це була якісна нафта, її легко можна було видобути. Решта - нафта низької якості, а також напівтверді і тверді речовини, споріднені нафті", - упевнений Деффейс.
Задовго до того, як ми отримаємо останній барель, нафту буде настільки складно добувати, що це стане недоцільним.
Президент американської компанії Strategic Ene rgy & Economic Research Майкл Лінч, не спростовуючи Деффейса, вважає, що пік видобутку настане приблизно через 20 років завдяки зниженню попиту через різкий стрибок цін. "Поступово ми пристосуємося до того, що дешевої нафти більше не буде", - пише він у своєму дослідженні за 2010 рік.
Як відомо, з березня минулого року по березень 2012 року ціни на нафту на світовому ринку зросли майже вдвічі: з $70 до $125,5 за барель. Директор-розпорядник Міжнародного валютного фонду Крістін Лагард назвала настільки різкий стрибок цін "загрозою для всієї світової економіки". Чому так?
Джеймс Кунстлер, автор книги "Що нас чекає, коли закінчиться нафта..." зазначає, що сьогодні "всі основні системи життєзабезпечення людства залежать від нафти, включаючи виробництво, сільське господарство і фінансові ринки. І дадуть збій відразу ж, як тільки нафта стане занадто дорогою". Зазначимо, що основним споживачем нафтопродуктів є не транспорт, а промисловість. Так, за підрахунками Міжнародного союзу автомобільного транспорту, автомобілі споживають лише 30% нафти. Причому з них лише 3% використовують вантажівки.
Більшість товарів - від кульків і посуду до побутової електроніки, комп'ютерів і авто - виробляються або з нафти, або з її використанням. Сюди важливо додати також нафтозалежне сільське господарство. В результаті будь-які стрибки цін на нафту відразу ж призводять до зростання цін абсолютно на все. Стримувати цей процес можна, але не довго. Дуже швидко ресурси закінчуються, і відбувається глобальний обвал.
Заходи: Як хочуть зберегти нафту
Нинішня світова економічна модель, як відомо, заснована на постійному зростанні споживання товарів і послуг. Якщо ми станемо менше купувати/споживати, зупиниться економічне зростання, що потім переросте в кризу. Тобто просто відмовитися від будь-яких надмірностей (особистих авто, нових товарів/послуг) людство не в змозі. Єдиний можливий шлях - розвиток технологій, що знижують витрату нафти і енергії при виробництві товарів, а також повна відмова від витрати нафти і, надалі, газу для отримання теплової енергії. Крім того, потрібен комплекс заходів для підвищення ефективності транспорту.
Енергоефективність
Будинки і промислові підприємства найближчого майбутнього будуть, по-перше, рахувати і економити кожен джоуль (одиниця вимірювання енергії) - оснащуватися безліччю датчиків/лічильників та автоматизованих систем управління витратою енергії. По-друге, використовувати альтернативні (не нафтові) джерела енергії. За прогнозами Shell, до 2030-го року головним промисловим паливом буде залишатися метан, але поступово його замінять на сланцевий газ і в кінцевому підсумку електроенергію.
Боротьба з пробками
За підрахунками Міжнародного союзу автомобільного транспорту, понад 50% пального сьогодні витрачається марно - в численних дорожніх заторах. Ще кілька років тому представник цієї організації під час Конференції перевізників повідомив мені, що в ЄЕК ООН готуються вимоги, що змушують всі країни обмежити використання особистих авто в години пік.
Економічний транспорт
Уже зараз ми знаємо, як виглядає авто майбутнього: мотоколяска поліпшеної комфортності, що витрачає 2-3 л пального на 100 км. Позашляховик скоро зможуть дозволити собі лише багатії.
IT-технології
Корпорації посилено рекламують відеотелефонію високої чіткості і системи віддаленої роботи. Завдання - змусити людей менше їздити і витрачати пальне. У дослідженні Citrix Global Index Workshifting зазначено, що до 2013 року 93% провідних компаній світу будуть пропонувати співробітникам працювати поза офісом. Сьогодні таку можливість пропонує 38% організацій.
Владислав Бовсуновський
За матеріалами:
Сьогодні
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас