Сергій Тігіпко: Ситуацію в країні необхідно докорінно змінювати, потрібен новий курс, імпульси реформам, нові обличчя у владі — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Сергій Тігіпко: Ситуацію в країні необхідно докорінно змінювати, потрібен новий курс, імпульси реформам, нові обличчя у владі

5697
Ексклюзивне інтерв'ю віце-прем'єр-міністра - міністра соціальної політики України Сергія Тігіпка агентству "Інтерфакс-Україна".
- Підбиваючи підсумки року, про які досягнення в реформаторському плані можете сказати?
- Що стосується підсумків року, що минає, то найголовніше, що вдалося збільшити реальні доходи українців приблизно на 9%. Нехай це небагато, але на тлі світової кризи це хороший результат. Крім того, було дано старт багатьом реформам. Зокрема, ми провели дуже важку пенсійну реформу, яка змінила дефіцитний тренд Пенсійного фонду, і це для мене дуже важливо.
Якщо говорити про найближчі плани на наступний рік, то, безумовно, потрібно приймати Трудовий кодекс. Нам необхідно ще вирішити декілька питань щодо Трудовому кодексу, з профспілками і роботодавцями. Після цього ми зможемо приступити до легалізації зарплат і робочих місць.
Ми вже провели експеримент з надання соціальних послуг населенню, який дозволяє ближче підійти до адресного принципу надання соціальних виплат. Впровадження таких змін потребує насамперед політичної волі.
До досягнень можна віднести і збільшення виплат ветеранам війни і "чорнобильцям"-ліквідаторам. Якщо говорити в цілому, то, на мій погляд, в країні поки занадто мало проводиться системних реформ.
- Підвищення яких соціальних виплат варто очікувати в наступному році?
- Наступного року будуть підвищуватися всі соціальні виплати мінімум на 12%. Оскільки у проекті бюджету на 2012 рік показник зростання цін становить 7,9%, ми отримаємо випереджаючу інфляцію зростання соціальних виплат, яке, я вважаю, дуже важливе.
Істотне збільшення виплат очікує ветеранів війни, "чорнобильців" та інші незахищені категорії людей. Я хочу підкреслити, що за останні 5-6 років таких підвищень не було. Нам вдалося переглянути структуру бюджету і збільшити видатки на соцвиплати. Щодо "чорнобильців", наприклад, ми йдемо на осучаснення пенсій. Наші прогнози показують, що деякі люди отримають збільшення пенсій більш ніж в 2 рази.
- А за рахунок чого Ви плануєте збільшити цей ресурс в наступному році?
- Перш за все, за рахунок зменшення адміністративних витрат. Потрібно, щоб бюджет зростав, а витрати на адміністрування скорочувалися у відсотках відносно видатків бюджету в цілому. У даному випадку йде економічне зростання і за рахунок цього зростає бюджет. Також зменшилися видатки на Євро-2012. Це теж можливість частково перенаправити кошти на соціальні виплати.
- А що стосується податку на розкіш?
- Я наполягаю на запровадженні такого податку. Зараз вже пішов тиск з усіх сторін, і мене переконують, що не треба цього робити. Я впевнений, що ми повинні прийняти це рішення.
Податок на багатство треба вводити. Зараз з цим законопроектом працюють інші міністерства та відомства, і найближчим часом він буде внесений на розгляд Кабінету міністрів. Свою роботу Міністерству соціальної політики зробило, ми провели обговорення з громадськістю. 800 мільйонів гривень, які ми будемо отримувати щорічно від введення цього податку, повинні надійти до Пенсійного фонду і стати додатковим ресурсом для підвищення соціальних виплат.
Крім того, я сподіваюся, що ми найближчим часом внесемо кардинальні зміни в законодавство щодо офшорів. При нинішньому обсязі зовнішньоторговельного обороту з офшорами цей крок дозволить отримати додатково до бюджету Пенсійного фонду близько 3 мільярдів гривень на рік.
Ці законопроекти необхідно приймати. І тут важливі не тільки додаткові надходження до бюджету (хоча і вони для нас дуже багато значать: отримувати щороку для пенсіонерів 3,8 мільярда гривень у нинішній ситуації - це просто відмінно), але важлива ще й інша складова. Вибачте, коли приходить криза, великий бізнес і багаті люди повинні поділитися своїми доходами і підтримати країну і населення.
- Ви вважаєте, такі ініціативи будуть прийняті?
- Мені кажуть, що парламент за них ніколи не проголосує. Але я впевнений, що такі рішення готувати треба.
- У законопроекті про податок на багатство верхня ставка податку на доходи фізичних осіб залишається 20%?
- Йде розмова про заміну малопрогресивного прибуткового податку на прогресивний. Пропонується ту частину зарплати, що перевищує 15 мінімальних заробітних плат, оподатковувати за ставкою 20% замість чинних сьогодні 17%. Тобто запроваджується ще один поріг підвищення ставки прибуткового податку залежно від рівня заробітної плати фізичної особи. Цю норму пропонується ввести на 5 років.
Поріг саме в 15 мінімальних заробітних плат обраний тому, що цей розмір зарплати є також верхньою межею для нарахування єдиного соціального внеску.
- Чи підрахували Ви, який буде ефект в наступному році для пенсійної реформи, чи вдасться ліквідувати дефіцит Пенсійного фонду?
- Без прийняття законів, про які ми говорили, очікуваний дефіцит Пенсійного фонду в наступному році складе близько 10 мільярдів гривень. Істотно поліпшить ситуацію в ПФ прийняття законів про легалізацію зарплат і робочих місць. Їх прийняття може зробити ПФ бездефіцитним вже в наступному році.
Поряд із законопроектами про податок на багатство та операції з офшорними зонами ми почнемо найближчим часом обговорення ініціатив, спрямованих на врегулювання операцій з так званими "м'якими офшорами". Я кажу насамперед про Кіпр, Люксембург, деякі кантони Швейцарії, де податки значно нижчі, ніж в Україні.
Хочу підкреслити, що мова йде не про заборонні заходи, а про справедливі податки, які потрібно буде заплатити. Багато наших бізнесменів працюють сьогодні з Кіпром не стільки для того, щоб мінімізувати оподаткування, скільки для надійного захисту своєї власності. Там дуже сильна реєстрація та захист прав власності, діє англійське право. Повторюся, ми нічого не збираємося забороняти, але інтереси бюджету повинні бути захищені.
- Міжнародна договірна база дозволяє такі ініціативи?
- Ніяких перешкод і необхідності погоджувати це рішення з іншими країнами немає. Необхідно тільки рішення Верховної Ради України.
- Ще один нюанс щодо пенсійної реформи. Навесні ви говорили, що до осені вже будуть узгоджені деталі впровадження другого рівня пенсійної системи. Вдалося це зробити чи у зв'язку з планованою дефіцитністю Пенсійного фонду в 2012 році і, значить, перенесенням запуску другого рівня як мінімум на 2014 рік це питання знову відкладено?
- Ми вже розробили всі необхідні зміни в законодавство, які вже дуже активно обговорюються і в комітетах Верховної Ради, і в Міністерстві соцполітики. Сподіваюся, що наступного року ми їх приймемо. У законопроекті є деякі уточнюючі норми, які дозволяють, скажімо, більш чітко організувати роботу другого рівня і захистити ті кошти, які надходитимуть на персональні рахунки громадян.
- Скільки буде відраховуватися на другий рівень - 7%, як і планувалося раніше, чи менше?
- У перший рік - 2% і потім щороку додається по 1% до рівня 7%.
- А пропозиція про те, що всі кошти перші два роки будуть надходити до державного накопичувального фонду, також залишається?
- На першому етапі держава повинна управляти цими коштами і нести відповідальність за них. Нам потрібні додаткові гарантії якості керуючих компаній, посилення відповідальності.
- Чи вдалося знайти вирішення проблеми пільг?
- Жодна соціальна виплата в наступному році знижена не буде, але пільги і соцдопомога повинні надаватися тим, хто їх дійсно потребує. Є учасники війни, є "чорнобильці"-ліквідатори - про них мова не йде. Але в той же час є пільги, якими користуються численні категорії людей за професійною ознакою (депутати, судді, працівники прокуратури). Тут, я вважаю, необхідний адресний підхід: державну допомогу вони повинні отримувати на рівних умовах з усіма.
У всьому світі рішення з приводу матеріальної підтримки держави приймається, виходячи не зі статусу людини, а з матеріального стану її родини. Тільки так ми зможемо ефективно боротися з бідністю.
- Зростання соцвиплат на 12%, на Ваш погляд, дозволить привести тарифи до економічно обґрунтованого рівня?
- Якщо ми будемо приймати рішення щодо тарифів, то приймемо і додаткові заходи щодо соціального захисту людей. Я проти того, щоб ми підвищували тарифи, не захистивши людей.
Всі країни, які здійснювали такі різкі кроки щодо тарифів, робили певні дії для допомоги людям. Наприклад, уряди деяких країн виплачували незахищеним категоріям населення наперед суму компенсації на рік. Тобто влада компенсувала всі підвищення, але за цей рік люди мали провести зміни у себе вдома для зменшення витрат: поміняти котел, замінити вікна, утеплити будинок, встановити лічильник тощо.
Будь-які рішення щодо підвищення тарифів повинні супроводжуватися компенсаціями бідному населенню і потужними програмами підвищення енергоефективності.
Євро-2012 показало, що ми можемо виділяти достатньо великі ресурси в країні, якщо цього хочемо, і можемо потужно "навалюватися" на якусь проблематику, в найкоротші терміни вирішуючи найскладніші питання. Одна з найсерйозніших проблем зараз - енергозбереження, реформування комунальної сфери. І якщо ми поставимо таке національне завдання, то воно буде реалізовано. Східна Європа пройшла через це, і сьогодні там всі платять за послуги за реальною вартістю. Але навіть при зростанні комунальних тарифів загальна сума виплат для людей не збільшується за рахунок падіння споживання та економії ресурсів.
- Ви говорили вище про скорочення адміністративних видатків. У Вас не складається враження, що адмінапарат, правоохоронні та фіскальні органи компенсують це посиленням тиску на бізнес, починають самі заробляти, фактично вводячи нові форми рекету?
- Це величезна проблема. Ми почали реформи і багато речей робили абсолютно правильно, вони давали хороший ефект. Автоматичне повернення ПДВ - до серпня яка динаміка була у всіх! Люди починали забувати, що були проблеми з ПДВ.
Але сьогодні всім нашим реформаторським зусиллям протистоїть одна величезна проблема - корупція. Я багато зустрічався з тими людьми, які проводили реформи в Грузії: з президентом і прем'єром по три зустрічі було, з Кахою Бендукідзе (екс-міністр економічного розвитку Грузії Каха Бендукідзе), двічі обговорював проблеми реформ і корупції з прем'єром і міністром економіки Естонії, які проводили глибокі зміни, зустрічався з Лєшеком Бальцеровичем (польський економіст і політик Лешек Бальцерович) кілька разів. Всі вони кажуть: реформи проходять тоді ефективно і тоді їх народ підтримує, коли паралельно йде дуже жорстка боротьба з корупцією. Бо тоді населення готове терпіти, тоді населення бачить, що йде війна з чиновниками-хабарниками. Цієї війни сьогодні не те що немає, у нас сьогодні йде якесь завуальоване прикриття корупції: йдуть якісь гучні справи, але паралельно деякі ділки розгорнули системну роботу з викачування коштів з бізнесу в низці напрямів.
І поки так буде залишатися - ніякого толку від реформ не буде.
При цьому я ні в якому разі не знижую значимості наших зусиль з проведення перетворень в країні. Написати це все правильно, прийняти - це величезна робота. Але потрібна ще команда однодумців, яка втілить це все в реальне життя.
- Коли пройде черговий етап з'їзду "Сильної України" з питання об'єднання з Партією регіонів?
- Я думаю, що це буде в кінці січня. Сьогодні ми ведемо переговори, перш за все по суті реформ і щодо тих проблем, які виникли на їх шляху. І я сподіваюся, що ці переговори після новорічних свят ми закінчимо. Упевнений, для того, щоб це об'єднання відбулося, потрібні дуже серйозні зміни у внутрішній політиці країни.
- Наскільки успішно проходять переговори з "регіоналами" з приводу посад для ваших однопартійців?
- Ви знаєте, посади - це другорядна позиція. Якщо буде свавілля стосовно малого і середнього бізнесу з боку силових міністерств, податкової та митної служб, то в партії "Сильна Україна" багато бажаючих приходити до влади не знайдеться. Багато людей не захочуть працювати без шансів на успіх.
- А якщо цього не станеться?
- Якщо не буде різких змін, то на другому етапі з'їзду я не відкидаю, що питання об'єднання може не знайти підтримки однопартійців. Ви знаєте, я можу переконувати людей, але партія "Сильна Україна" будувалася на інших принципах - там кожен має право голосу. І коли я почав в липні-серпні вести розмови про об'єднання, була одна ситуація в країні. Зараз спрацював якийсь механізм у протилежний бік. І у моїх однопартійців така ситуація особливого оптимізму не викликає. Ситуацію треба докорінно змінювати. Потрібен новий курс, нові імпульси реформам, нові обличчя у владі.
- Тобто Ви припускаєте, що об'єднання може не відбутися і "Сильна Україна" піде на вибори самостійно?
- Так, я допускаю, що при відсутності змін об'єднання може не бути і на парламентські вибори "Сильна Україна" піде самостійно.
За матеріалами:
Інтерфакс-Україна
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас