Чорний фарц


Чорний фарц

Здешевлення нафти наприкінці минулого року до $33 за 1 барель було не більшим ніж ринковим афектом, і відразу ж після новорічних свят ціни злетіли вгору. Вже до літа на світових ф'ючерсних ринках 1 барель чорного золота подорожчав більш ніж удвічі - до $65-70. Майже все літо і перший місяць осені ціни на нафту були стабільними і трималися в діапазоні $65-73 за 1 барель.

У жовтні знову почалося зростання. Якщо 01.10.09 р. нафта торгувалася по $68-70, то вже 20 жовтня ціни на неї подолали психологічну позначку $80 за 1 барель. І на цьому рівні з невеликими коливаннями вони трималися до середини листопада. Максимального ж значення світові ціни на чорне золото досягли 23 жовтня, коли на нью-йоркській товарній біржі NYMEX за 1 барель американської нафти марки WTI давали $ 81,78.

Фактори впливу

Жовтневе підвищення цін експерти пов'язують насамперед із одним вже підзабутим фактором, а саме - з ослабленням курсу долара відносно євро: 1 жовтня за EUR1 давали $1,456, а 15 жовтня - уже $1,486. "Ситуацію з доларом не можна назвати хорошою. Слабкість американської валюти - головна причина того, що вартість нафти не може опуститися нижче $67-68 за барель. Фундаментальні фактори вказують на зниження ціни, однак динаміка курсу долара рухає ринок вгору", - говорить Едісон Армстронг , директор з ринкових досліджень Tradition Energy.

Найцікавіше, що інші експерти падіння долара пояснюють впливом на американську валюту світового ринку нафти. Саме в жовтні активно ходили чутки про можливу відмову деяких арабських країн від розрахунків у доларах за нафту. Не менш цікавим є і те, що підтримували їх представники інших нафтовидобувних країн, наприклад Росії, а також багатьох найбільших нафтопереробних держав, зокрема Китаю, Японії та Франції.

Для стимулювання зростання нафтових цін використовується ще один спекулятивний фактор - перманентний моніторинг стану економіки Сполучених Штатів (найбільшого у світі споживача нафти і нафтопродуктів). Варто нафті трохи подешевшати, як в ефірі з'являється з півдюжини думок різних експертів про перспективи швидкого економічного одужання США і зростання там попиту на основні енергоносії. Після цього ціна на нафту миттево підвищується на $2-3 за барель.

Грішать спекуляціями і найбільші світові банки, вважає Геннадій Рябцев, заступник директора НТЦ "Психея": "Багато банків, таких як Goldman Sachs, Morgan Stanley, Citigroup, UBS, зараз прогнозують підвищення світових цін до $100-110 за барель до кінця року. Природно, це їм буде вигідно, бо чим вищі ціни на нафту, тим вища і банківська активність, тобто обсяги "провертання" коштів через банки збільшаться".

Втім, іноді ринок поводиться всупереч всім прогнозам і спекулятивним факторам. 12 листопада за EUR1 давали $1,5007, а нафта в цей день торгувалася за $78-79 за 1 барель. І що найбільш дивне - на нафтові ціни, при здешевленні долара, поки істотно не вплинув навіть буревій "Іда" в Мексиканській затоці (де добувають більше чверті всієї американської нафти) . Та й самі головні "спекулятори" діють на нафторинку вочевидь не спільно. Наприклад, президент Венесуели Уго Чавес нещодавно заявив: "Особисто я вважаю, що $60 за барель - це правильна ціна, з огляду на нинішню ситуацію в світі".

До речі, аналітики Deutsche Bank 12 листопада оприлюднили результати дослідження, згідно з яким ціна нафти WTI в 2010 р. може знизитись до $60 за барель, оскільки в найбільших країнах - споживачах чорного золота зберігаються рекордно високі запаси. Так що, попри всі позитивні сигнали про відродження світової економіки, при всіх буревіях і терористах до кінця нинішнього - початку наступного року світовий нафторинок може "просісти" на 25-30%.

Україна

Але поки світовий нафторинок на підйомі, на нього більш ніж адекватно реагують і суміжні ринки. Якщо на початку жовтня 1 т нафти коштувала в Європі в середньому близько $490, то вже 22 жовтня - $569. Подорожчало на європейському ринку і паливо. З кінця вересня ціни на 95-й бензин в опті там збільшилися в середньому більш ніж на $100 за 1 т.

А так як український ринок світлих нафтопродуктів схильний до впливу європейського ринку (принаймні, так стверджує основна маса гравців ринку), тутешні ціни поповзли вгору синхронно з європейськими. І в понеділок, 19 жовтня, роздрібні ціни на А-95 в Україні підскочили відразу на 4-6 коп. в порівнянні з цінами в п'ятницю, 16 жовтня, - до 7,4 грн. / л. А до 12 листопада 95-й бензин подорожчав вже до 7,62 грн. / л.

На думку експертів, подальша поведінка паливних цін багато в чому залежить від курсу національної валюти відносно долара, споживчої активності (яка традиційно знижується до початку зими) і поведінки гравців на ринку. "Більшість компаній будуть побоюватися підвищувати ціни під час сезонного зниження попиту, це може викликати відтік споживачів на АЗС, які пропонують менші ціни", - говорить Геннадій Рябцев.

Не сприяє зростанню цін, за словами Сергія Куюна, директора ТОВ "Консалтингова група А-95", і позиція автозаправок, підконтрольних ПриватБанку (чия частка на роздрібному паливному ринку становить 25-35%), які тримають ціни на 15 - 30 коп. / л нижче, ніж інші великі гравці.

Експерт - про ціни

Геннадій Рябцев, заступник директора НТЦ "Психея"

- Зараз не можна говорити про повальні спекуляції на українському ринку нафтопродуктів. Є спекуляції на деяких регіональних ринках, але говорити про те, що компанії отримують надприбутки, не варто. Підвищувати ціни трейдери будуть навряд чи, це може призвести до відтоку споживачів до інших гравців ринку. Це загрожує нафтовикам зниженням прибутку, а отже, зменшенням обсягів закупівель нафтопродуктів і, як наслідок, можливим ситуативним дефіцитом: якась велика компанія не зможе закупити нафтопродукти в тому обсязі, в якому хотіла б, і на кількох заправках може просто не бути палива. Але й знижувати ціни оператори теж навряд чи будуть. Якщо в попередніх сезонах у нас спостерігалося падіння цін взимку у зв'язку із сезонним зниженням попиту на паливо, то зараз компанії намагатимуться цього не робити.

Олесь Пограничний, прес-секретар ПАТ "Концерн" Галнафтогаз "

- У жовтні на європейських торгових майданчиках світлі нафтопродукти подорожчали в середньому на $100 за 1 т, що мало спровокувати підвищення цін в українському роздробі на 70-75 коп. / л. Але, як бачимо, нафтопродукти в Україні подорожчали лише на 30 коп. Амортизуючим фактором виявилося зміцнення гривні. Сьогодні на ситуацію на внутрішньому ринку впливає залежність не стільки від європейського ринку нафтопродуктів, скільки від нашого внутрішнього "недорозвиненого" ринку. Українські нафтопереробні потужності не в змозі забезпечити ринок паливом необхідної якості і в необхідних кількостях. Що стосується цін на бензин у доступному для огляду майбутньому, сьогодні спрогнозувати їх неможливо - все залежить від цін на нафту та курсу долара.

Нафтопром

Вперше за останні кілька років в Україні спостерігається зростання виробництва бензинів і дизельного палива. П'ять вітчизняних НПЗ (Лисичанський, Одеський, Кременчуцький, Дрогобицький, Надвірнянський) та Шебелинський ГПЗ змогли зробити за січень - жовтень 2009 2,71 млн т бензинів, що на 1,8% більше, ніж за аналогічний період минулого року, і 2,74 млн т солярки (на 6,1% більше, ніж за січень - жовтень 2008 р.). Нагадаємо: в 2008 р. скорочення виробництва нафтопродуктів, у порівнянні з 2007 р., становило близько 24%.

Помітно збільшили переробку нафтової сировини Лисичанський НПЗ - майже на 11%, Одеський НПЗ - на 3,4% і Кременчуцький НПЗ - майже на 3%. В результаті збільшення переробки та загального зниження споживання нафтопродуктів у країні частка вітчизняного пального на місцевому ринку досягла 70% (тоді як ще рік тому становила 30-40%). У найближчому майбутньому частка вітчизняного палива на українському ринку може збільшитися до 80%, стверджує Куюн.

Цікаво, що Одеському НПЗ вдалося збільшити обсяги переробки, не дивлячись на те, що в жовтні завод практично не працював. 2 жовтня керівництво НК "ЛУКОЙЛ" прийняло рішення зупинити виробництво на Одеському НПЗ у зв'язку з тим, що на підприємство не надходить нафта. "Укртранснафта" з 1 жовтня 2009 перестала прокачувати нафту за маршрутом Лисичанськ - Кременчук - Одеський НПЗ у зв'язку із запуском цього нафтопроводу в реверсному режимі для прокачування каспійської нафти на Кременчуцький НПЗ. А інші запропоновані маршрути постачання нафти на Одеський НПЗ не задовольнили його російських акціонерів.

Конфлікт було врегульовано аж на початку листопада, коли було прийнято рішення поставляти нафту на Одеський НПЗ за маршрутом Броди - Одеса. Втім, завдяки сезонному і "кризовому" зниженню попиту на нафтопродукти український ринок нафтопродуктів майже ніяк не відреагував на зупинку підприємства. "Ринок знаходиться у фазі зниження споживання", - зазначає Сергій Куюн.

Володимир Велигорський

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

Дивись також
Рейтинг популярності матеріалу «Чорний фарц» на Finance.ua - 2.0
В Контексті Finance.ua