Послуги на вибір — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Послуги на вибір

4059
Мешканці міських висоток зможуть самостійно вирішувати, за які послуги платити ЖЕКам, а які - просто ігнорувати. Що ховається за, здавалося б, очевидним благом?
Поки мешканці столичних висоток з жахом підраховують, скільки їм коштуватиме утримування квартир після чергового підвищення житлово-комунальних тарифів, жителі Луганська озброюються віниками і совками і прибирають власноруч свої коридори. У цьому місті діє відносно низький тариф квартплати, але й підтримувати порядок і чистоту в під'їздах доводиться власними силами.
Влада досвід луганчан порахувала успішним, вирішивши поширити його на всю країну. "ВД" має проект постанови ("Про внесення змін у Постанову Кабінету Міністрів України №560 від 12 липня 2005 р."), який фактично руйнує монополію ЖЕКів на надання значного переліку послуг. 20 травня документ був прийнятий на засіданні Кабміну, і з дня на день його підпише прем'єр Тимошенко.
Скоротити перелік
Тариф на обслуговування будинків, у народі іменований квартплатою, формують 26 послуг. Їхній перелік буде скорочений до 18-ти. Але, що найголовніше, у Лету кане обов'язковий мінімум, від оплати якого мешканці не можуть дотепер відмовитися за жодних умов. У результаті між ЖЕКами повинна виникнути конкуренція, що, в остаточному підсумку, підвищить якість надаваних послуг.
Про такий сценарій розвитку подій міністр ЖКГ Олексій Кучеренко попередив ще в лютому ц.р. Зокрема, чиновник заявив, що докладе максимум зусиль, щоб "надати людям можливість переходити з ЖЕКа в ЖЕК, щоб була помітна різниця якості обслуговування".
"Схеми надходження-видатку грошей у ЖЕКів досить розмиті, - говорить Володимир Кирюшин, перший заступник начальника Державної житлово-комунальної інспекції. - А нововведення (зміни до постанови "Про внесення змін у Постанову Кабінету Міністрів України №560 від 12 липня 2005 р." - ред.) передбачають облік надходжень за кожним будинком і звітність ЖЕКа перед мешканцями про витрату коштів хоча б раз на квартал. Постанова приведе до реструктуризації ЖЕКів, оптимізації штату".
Зараз у ЖЕКів у цьому немає потреби: вони просто включають у тариф усі 26 послуг. Тому нововведення профільного міністерства там, природно, зустріли без ентузіазму. "Наші працівники шоковані цим проектом постанови, тому що розуміють, який хаос може початися, - упевнена Тамара Костюк, голова профспілки працівників ЖКГ м. Києва. - Не можна вибір послуг віддавати на розсуд людей. Давно існує набір обов'язкових послуг, а якщо люди відмовляться від них, виникне суцільне безладдя, і до поліпшення якості послуг нововведення не приведе".
"Тільки уявіть, що буде, якщо мешканці вирішать заощадити на двірниках! - обурюється Олександр Гребенюк, заступник начальника ДУ ЖКГ Луганської міськради. - Не можна все повністю віддавати на розсуд мешканців, комунальники за досвідом роботи знають, що треба зробити". А як приклад нерозумності дії мешканців у Луганській міськраді вказують на проблему прибирання і утримування спортивних майданчиків. Ці видатки нікому фінансувати: у тариф вони не закладені, а в міському бюджеті немає коштів. В Одесі ще в жовтні 2008 р. було затверджено поправку, що витрати на поточний ремонт будинку визначаються на основі кошторисної вартості кожного виду робіт, а не на основі балансової вартості будинку. Але де-факто вона не діє.
Переконати кожного
Проаналізувавши документ, ми відшукали в ньому кілька підводних каменів, через які можливість зміни обслуговуючого ЖЕКа може виявитися важкореалізованою. По-перше, просто так відмовитися від послуг не вийде. Можна лише змінити їх постачальника (такими, втім, можуть виявитися і самі мешканці будинку, що дозволить їм заощадити на квартплаті). Для цього мешканцям доведеться не тільки письмово оформити своє рішення, але ще й обґрунтувати, яким чином вони будуть цю послугу одержувати.
"Якщо мешканці вирішать виключити зі складових тарифу, приміром, послугу з техобслуговування ліфта, то вони повинні надати письмове підтвердження, що уклали договір з іншою організацією, що має ліцензію на цей вид діяльності", - пояснює Олександр Курило, заступник начальника департаменту реформування і розвитку житлового господарства МінЖКГ.
По-друге, перегляд тарифів, так само як і перелік надаваних послуг, хоча й проводиться за участю представників ЖЕКів, але тільки шляхом проведення громадських слухань. Природно, чим більше квартир у будинку, тим складніше реалізувати цю норму. Навіть у будинках, де створені ОСББ, тобто мешканці самі управляють будинком, домовитися вдається далеко не завжди. Так, мешканці перших поверхів, як правило, відмовляються платити за ремонт даху, що протікає, а останні - за прибирання підвалів. Тому в статуті більшості ОСББ існує норма, згідно з якою рішення ухвалюється більшістю 50% + 1 голос від загальної кількості власників квартир. Що вже говорити про ЖЕКівські будинки, де мешканці не звикли до того, що їх власність закінчується не за дверима власної квартири, а за огорожею прибудинкової території…
"Для ухвалення рішення щодо тарифів з їхніми змінами повинні погодитися всі до одного власника квартир у будинку, - розводить руками Олександр Курило. - Це практично нереальний варіант, але іншого шляху немає". Але навіть якщо припустити, що всі мешканці проголосують за відмову від послуг одного ЖЕКа і укладання договору з іншим, виникає питання юридичного оформлення подібного рішення. У будинках з ОСББ усе ясно, ОСББ має статус юридичної особи і володіє правом укладати договори з постачальниками послуг. А який статус буде в громадських слухань ЖЕКівського будинку?
"Необхідні зміни в сфері ЖКГ документ відображає, але механізми і порядок реалізації права на громадський контроль і відмова від певних видів послуг у ньому не прописані", - вважає Олексій Гончаренко, депутат Одеської міськради (фракція Партії регіонів), керівник громадської організації "Якість Життя".
Загнати в ОСББ
У МінЖКГ визнають, що новація не ідеальна. Проте вона дозволить привчити мешканців ЖЕКівських будинків самостійно управляти своєю власністю і розпоряджатися коштами. Багато виявлять, що розрахунки тарифів ведуться, виходячи із площі всього будинку, а не тільки житлових приміщень. Приміром, у центрі Києва вартість послуг з утримування будинку і прибудинкової території становить 2,3-2,7 грн./кв. м, а на околицях (за рахунок більшої площі прибудинкової території через менш щільну забудову) - 8-14 грн./кв. м, і 60% його складової припадає на прибирання прибудинкової території. Тепер же жителі околиць зможуть заощадити не тільки на відмові від деяких послуг, але й на зменшенні їх кількості. Наприклад, під'їзд будуть прибирати не через день, а раз на тиждень, а дезінфекцію проводити раз на квартал або рік або ж оплачувати одноразово - за необхідності.
"Це, безумовно, викличе невдоволення як у ЖЕКів, так і в мешканців, - говорить Володимир Кирюшин. - Але цей шлях треба пройти, щоб у підсумку налагодити прозорі схеми роботи ЖЕКів з населенням. Комунальникам потрібно навчитися раціонально витрачати кошти, а населенню - думати про те, як обслуговувати свій будинок".
Без створення ОСББ ефективно управляти власним майном у мешканців не вийде. І на тлі труднощів прийняття рішень у ЖЕКівських будинках ідея створення ОСББ може видатися для ініціативних жителів будинку сущим благом. От тільки без спрощення способу його створення справа з мертвої точки не зрушиться: в ініціативних мешканців або опустяться руки, або з'явиться бажання змінити квартиру на той будинок, мешканці якого продемонстрували своє вміння розпоряджатися колективною власністю. Втім, в останньому також буде своя користь: подібні будуть жити разом із собі подібними.
Ігри в монополію
У 2007 р. Луганська міськрада оголосила конкурс з обслуговування 199 будинків (усього в місті близько 1400 багатоквартирних будинків). Переможцем було визнано НП "Луганськбудсервіс", яке взяло на себе всі функції ЖЕКа. Квартплата в місті на 100% покриває собівартість послуг, становлячи в середньому 1,05 грн./кв. м. За два роки переможець конкурсу не найняв жодного підрядника, що в підсумку дозволило знизити вартість робіт. При цьому тарифи місцева влада не переглядала, а гроші з місцевого бюджету виділялися тільки на ремонт дахів. "Принципи роботи в приватних організацій і ЖЕКів різні, - говорить Володимир Заваляк, директор НП "Луганськбудсервіс". - Ми виграли конкурс на обслуговування будинків терміном на п'ять років, а в директора ЖЕКа договір (трудовий контракт – ред.) підписаний на рік. Тому ми б'ємося за кожну копійку, а вони мовчать, побоюючись звільнення".
Наталія Ковалевська
За матеріалами:
Власть денег
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас