Проект закону про дорожній податок: більше їздиш - більше платиш — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Проект закону про дорожній податок: більше їздиш - більше платиш

Казна та Політика
9463
Велика українська транспортна революція наприкінці зими - початку весни цього року, як відомо, захлинулася. Власне, революція полягала в одному - різкому збільшенні транспортного збору, тобто податку за володіння автомобілем - у кілька разів. Але й цього вистачило - таксисти, маршрутники і просто автовласники перекрили центр столиці, а в парламенті в єдиному пориві проти нововведення об'єдналися ті, хто готовий з будь-якого приводу опонувати один одному. У підсумку законопроект про різке підвищення транспортного збору був із тріском провалений, незначні косметичні підвищення зборів для окремих категорій автомобілів мало що змінюють.
Проте, зважаючи на все, ідея змін у системі транспортного збору залишається досить затребуваною. Головним аргументом на користь цього виступає більш ніж критичний стан українських доріг - без реальних коштів змінити навряд чи щось удасться.
Шість відсотків - але не від об'єму “движка”, а від літра палива
12 лютого у Верховній Раді під номером 3030-12 був зареєстрований законопроект - під авторством народного депутат від БЮТ Олександра Сочки, - який може повністю змінити систему оподатковування власників автотранспорту. Мова йде про відмову від нинішньої практики нарахування податку на автотранспорт, виходячи з об'єму його двигуна. Замість цього пропонується встановити фіксовану ставку податку із транспортного засобу в розмірі 6% від вартості 1 літра бензину, солярки або іншого виду моторного палива, реалізованого кінцевому споживачеві.
Добре це чи погано? Точніше, хто від цього виграє - більшість автолюбителів і країна в цілому, чи окремі "групи громадян"?
Якщо абстрагуватися від політичних ігор навколо закону, мабуть, ініціаторам його прийняття доведеться зіштовхнутися з неприйняттям нововведення, як це відбувається з будь-якою ініціативою в сфері оподатковування. Мовляв, "от уже, діячі, чого надумали: не вийшло підняти збір з об'єму двигуна, так вирішили через бензин бабки знімати". Такі, мабуть, реалії нашого світосприймання, заснованого на власному сумному досвіді, що підказує: з боку держави нічого гарного очікувати не доводиться.
До того ж, і сам автор законопроекту "Про внесення змін у статті Закону "Про податок із власників транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів" Олександр Сочка в розмові з кореспондентом УНІАН відразу відзначив, що запропонований ним проект не претендує на вищий ступінь справедливості в підході до оподатковування власників автомобілів.
"Абсолютно справедливого транспортного збору, напевно, немає в жодній країні світу, - говорить він. - Досить близько до цього знаходяться США, де крім транспортного збору, що закладений у ціну палива, ураховується ще й вага транспортного засобу. Адже очевидно, що у вантажівок теж можуть бути досить економічні двигуни, які споживають бензин нарівні зі старим легковим автомобілем. Але також очевидно і те, що важка вантажівка буде робити на дорожнє покриття помітно більш руйнівну дію, ніж легковик".
Проте, упевнений депутат, Україні сьогодні необхідно відмовитися від архаїчної форми нарахування транспортного збору і хоча б на один крок наблизитися до того варіанта, рівень справедливості якого значно вищий.
Що ж це за рівень справедливості?
Конструктивна критика замість асфальтоукладника
Податок із власників транспортних засобів або, як його зазвичай називають - транспортний збір, по ідеї, повинен практично повністю спрямовуватися на підтримку належного стану автомобільних доріг і супутньої інфраструктури. Розпорядником основного дорожнього господарства України, а відповідно і коштів, що направляють на його обслуговування і розвиток, є Державна служба автомобільних доріг України "Укравтодор". А в “Автодора” грошей хронічно не вистачає. Завдяки новому закону вони можуть, нарешті, реально з'явитися.
В Україні, відзначає автор законопроекту, існує маса контролюючих органів з витрати коштів, але проблема все-таки в іншому: структури, відповідальні за стан автодоріг, обґрунтовано говорять про вкрай недостатнє фінансування дорожніх робіт. "Грошей не завжди вистачає навіть на проведення ремонтних робіт, які мають виключно тимчасовий характер - навесні підлатали ями, а вже через рік усе починається спочатку. Тоді як у таких країнах, як Німеччина, ремонт доріг проводиться не частіше одного разу на 7 років. Необхідно міняти технології дорожніх робіт, інвестувати у відновлення дорожньо-будівельного устаткування", - переконаний Сочка.
25 березня ВР прийняла закон, відповідно до якого транспортний збір повернувся на старий рівень, таким чином, проблему заморозили. "Але питання - де держава візьме 1 млрд. 600 млн., які необхідні цього року на ремонт доріг, - залишається. Поки ж ми знову вдалися до соціального популізму. Звичайно, ті автомобілісти, які протестували під Кабміном і Верховною Радою, одержали привід святкувати перемогу над "кровожерами" політиками, але вони ж повинні розуміти, що найближчим часом про нормальні дороги в Україні не може бути й мови. Якщо раніше ще можна було розраховувати одержати довгострокові кредити на ремонт доріг від міжнародних фінансових організацій, то в умовах кризи цей варіант стає дуже малоймовірним. До того ж за кредитними зобов'язаннями потрібно розраховуватися", - підкреслює депутат.
За новим же законопроектом, як і за його попередніми версіями, транспортний збір передбачається перераховувати в бюджети місцевого органу самоврядування за місцем перебування пункту реалізації палива. Це повинно сприяти рівномірному розподілу коштів на ремонт доріг. Де більше навантаження на дороги, там більше їздять, виходить, більше купують бензину і, відповідно, більше надходжень у місцевий бюджет від транспортного збору.
Але це базові поняття. Як усе буде відбуватися насправді, у деталях, зараз говорити ще складно. "Як буде стягуватися транспортний збір - це питання до контролюючих органів, як він буде адмініструватися, - залежить від уряду", говорить автор законопроекту.
Добре, скаже будь-який автовласники, дороги - це чудово. Тільки чому все це повинен оплатити саме я?
Чого це буде коштувати?
Говорячи про головне питання, що турбує власників автотранспорту, а саме, про те, наскільки можуть подорожчати бензин і солярка, Сочка послався на розрахунки, зроблені експертами Кабінету Міністрів.
“Відповідно до розрахунків, зроблених близько місяця тому, ті 6%, які будуть закладені в ціну палива як транспортний збір, у грошовому вимірі призведуть до збільшення вартості 1 літра бензину марки А-95 на автозаправках на 30 копійок. До вартості дизпалива, 6% надбавка, станом на кінець лютого цього року, додасть приблизно 27 копійок”, - пояснив депутат.
За його словами, під час обговорення законопроекту на профільному комітеті Верховної Ради розглядалися варіанти зниження навантаження від сплати транспортного збору, а можливо, і повного його скасування для окремих категорій власників автотранспорту.
"Хочу ще раз підкреслити, що мій законопроект дозволяє піти від всієї цієї плутанини, що виникає у зв'язку з нарахуванням транспортного збору залежно від об'єму двигуна. Закон є більш зваженим щодо старих машин з 2-3-літровими двигунами, і він не має на меті наповнювати бюджет за рахунок одних, даючи необґрунтовані преференції іншим", - роз'яснив депутат.
Олександр Сочка переконаний, що нова методика розрахунку транспортного збору дозволить власникам старих автомобілів заощадити на транспортному зборі. "Якщо раніше, - сказав він, - хазяїн машини вносив фіксовану суму транспортного збору, виходячи з робочого об'єму двигуна його машини, то після внесення поправок у закон, що передбачають включення збору у вартість бензину, він зможе самостійно контролювати свої витрати. Хочеш платити менше - менше їзди, до того ж нова схема скасовує, так би мовити, авансовий платіж транспортного збору - користуєшся машиною, платиш, стоїть автомобіль без руху, відповідно, і держава не вимагає грошей за простоювання".
Народний депутат упевнений, що можливе зростання ціни бензину на 30-40 копійок в остаточному підсумку позначиться тільки на тих людях, які часто користуються машинами. Повертаючись до старих радянських автомобілів, можна сказати, що їхній власник - сільський житель, що використовує своє авто для доставки на базар овочів, фруктів та іншої сільгосппродукції, - заплатить відповідно до нового транспортного збору в 2-3 рази менше, ніж він платить сьогодні. Адже користується своєю машиною він не так вже й часто. Однозначно, більше за всіх будуть платити власники 6-8-літрових позашляховиків і представницьких лімузинів. Але, безсумнівно, у людини, що дозволила собі транспортний засіб за 70-80 тисяч доларів одиниць, знайдуться гроші щоб заплатити за бензин, ціна якого за 1 літр стане всього на 30 копійок дорожчою.
Підсумовуючи сказане, пан Сочка повторює, що новий підхід до транспортного збору значно ефективніший із чисто психологічної точки зору. Все чітко - вранці гроші, увечері стільці. Власник автомобіля відчуває взаємозв'язок між відданими державі грішми та отриманими натомість "послугами". Звичайно, якість послуг - це окреме питання.
Проте, зрозуміло, що в нового закону знайдеться чимало і супротивників.
Хто, вони ці "групи неприйняття"?
...А баба Яга проти
У першу чергу, як нескладно вгадати, проти будуть ті, хто заробляє на життя перевезенням пасажирів.
Але питання про дискримінацію окремих платників транспортного збору, таких, як таксисти, вважає автор законопроекту, відкрите для дискусій. За словами Сочки, чистий прибуток від надання таксистами послуг прямо не залежить від незначного подорожчання палива. Сума, витрачена ними на покупку палива як і раніше буде входити у витратну частину їхнього бізнесу, у якій перебувають витрати на обслуговування (ремонт) автомобіля, рекламні послуги, виплату кредиту, послуги зв'язку та ін.
"Я готовий обговорювати питання про те, що певні категорії платників транспортного збору мають претензії до такої системи нарахування податку. Можна зібрати круглий стіл або створити робочу групу, у яку ввійдуть всі зацікавлені сторони. Але з іншого боку, якщо, приміром, таксисти вважають себе скривдженими, то можна нагадати їм, що якщо вони будуть платити більше за всіх, то й дорогами вони користуються більше від інших власників автотранспорту, і шкідливих речовин їхні автомобілі викидають в атмосферу більше. Я розумію, що в остаточному підсумку це навантаження в незначній частині ляже на пасажирів таксі, але іншого виходу, крім як впровадження такої форми оподатковування і його чесної виплати, я не бачу", - сказав депутат.
Крім таксистів, які вже заявили про свою незгоду з новим законопроектом, є й інші "групи ризику". До них, у першу чергу, належить сільськогосподарська техніка, відносно якої, на думку пана Сочки, можливі прямі дотації, або ж спеціальна форма розрахунків за паливо для сільгосппідприємств. Подібним чином може вирішуватися питання і відносно автомобілів пожежної охорони, машин швидкої медичної допомоги, соціального транспорту, типу шкільних автобусів. Відповідні доповнення, за словами автора законопроекту, будуть внесені в його текст найближчим часом.
Подібний закон навряд чи сподобається і власникам автозаправних мереж. Навіщо, запитується, їм додаткова увага з боку контролюючих органів до їхнього бізнесу, а особливо до грошових потоків, які через них проходять. Зайвий головний біль через те, що через ваші бухгалтерські документи проходять гроші, до яких у держави може виникнути особливо пильний інтерес, нікому не потрібен", - говорить Олександр Сочка.
У підсумку, безумовно, треба зважувати, чиї інтереси важливіші для суспільства. Автор законопроекту бачить у ньому ще одну незаперечну перевагу: у випадку прийняття закону транспортний збір нарівні із громадянами України почнуть платити й іноземці, що перетинають територію нашої країни на особистому автотранспорті. У першу чергу, це важливо відносно вантажних автомобілів - фур, десятки тисяч яких щорічно колесять українськими дорогами із Заходу на Схід і назад. Тепер, заправляючись на українських заправках, вони автоматично будуть платити і за українські дороги.
Загальна сума доходів від стягнення транспортного збору, за новою методикою, прогнозується в розмірі близько 2 мільярдів 650 мільйонів на рік. Такої суми не вистачить навіть на те, щоб упорядкувати дороги одного тільки Києва. Але це все-таки помітно більше, ніж 700 мільйонів гривень, що надійшли в скарбницю від транспортного збору з легкових автомобілів за весь 2008 рік. Щоб ситуація з нашими дорогами змінилася, необхідний якісний стрибок в автодорожній галузі. Для цього, природно, потрібні серйозні і системні уливання грошей. Так що варіантів в автомобілістів, схоже, не багато - розбита ходова автомобіля або зайві 30 копійок за 1 літр бензину.
А хто союзники?
Автор законопроекту відмітив: він прекрасно розуміє, що новий варіант транспортного збору може багатьом видатися занадто революційним. Говорить, зокрема, добре пам'ятає про те, як у січні-лютому цього року українські автомобілісти єдиним фронтом повстали проти підвищення транспортного збору. Тому впевнений, не треба поспішати з його винесенням на голосування парламенту. Прогнозує, що реально прийняти законопроект не раніше 1 січня 2010 року. Тим часом, вважає за потрібне шукати союзників.
Скажімо, бачить їх депутат у тому ж Всеукраїнському об'єднанні автоімпортерів і дилерів. Вважає, що його підтримають і в уряді. У зв'язку із цим Сочка нагадує, що прем'єр-міністр Юлія Тимошенко вже дала доручення Міністерству фінансів разом з іншими центральними органами влади до 1 липня цього року розглянути можливість здійснення переходу від фіксованої оплати податку на транспорт до сплати цього податку у вартості палива. "Розглянути можливість", як говориться, ще не одержати саму можливість. Але це вже щось, говорить Олександр Сочка.
Наскільки реальна підтримка закону потенційними союзниками?
Генеральний директор Всеукраїнської асоціації автомобільних імпортерів і дилерів Олег Назаренко в цілому позитивно оцінив законопроект. Раніше він виступав з різкою критикою підвищення транспортного збору, виходячи з об'єму двигуна транспортного засобу. "Необхідно повністю скасувати транспортний збір як неефективні кошти для залучення грошей на будівництво доріг - Верховній Раді варто скасувати транспортний збір і ввести додаткову складову в ціну бензину, як це зроблено в США", - пропонував Назаренко ще в січні цього року.
Як відомо, будь-який чиновник по своїй натурі консерватор, він як ніхто інший зацікавлений у непорушності законів, тому що будь-які їхні зміни неминуче вносять певну плутанину і додають роботи співробітникам держапарату. У зв'язку з цим може бути цікавою і думка заступника начальника управління фінансової політики, завідувача сектором податкової політики секретаріату Кабінету міністрів Олександра Бондарчука. Коментуючи законопроект він, щоправда, підкреслив, що в цьому випадку виражає свою власну експертну думку, а не представляє офіційну точку зору уряду.
За словами Бондарчука, законопроект цікавий тим, що визначає аналогічну ініціативу прем'єр-міністра.
Що ж до адміністрування транспортного збору, включеного у вартість палива, то, на думку експерта, тут не повинно виникнути особливих проблем. "У цьому випадку буде застосований точно такий же механізм, як і при стягненні ПДВ, що також закладений у ціну товару. Єдина відмінність, це те, що у випадку із транспортним збором він буде платитися безпосередньо в місцеві бюджети за місцем продажу палива", - уточнив Бондарчук.
При цьому він відзначив, що "природно, податківцям доведеться посилити контроль за роздрібним продажем палива і стежити, щоб ті структури, які будуть мати пільги, не зловживали ними. Це буде стосуватися в першу чергу сільськогосподарських підприємств, для яких бензин і солярка будуть відпускатися за пільговою ціною. При цьому податкові органи повинні будуть контролювати цільове використання даного палива, щоб воно не перепродувалося або ж не використовувалося в легковому транспорті. Я думаю, що чинне законодавство готове контролювати цей процес, зокрема, перепродаж палива вже не можливий тими компаніями, які не мають відповідних ліцензій", - говорить експерт.
Як і автор законопроекту, Бондарчук переконаний, що законопроект зробить переворот у механізмі стягнення транспортного збору і наповненні бюджету. "Автовласники будуть платити цей податок пропорційно кількості проїханих кілометрів. Ні в кого не буде виникати питань - чому я плачу стільки, а він платить стільки".
Що ж, залишається подивитися на долю законопроекту в реальному житті. Хто підтримає його, хто буде опонувати, і чому...
Петро Черних
За матеріалами:
УНІАН
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас