2666
Консерви втрачають покупця
— Аграрний ринок
Споживання м'ясних консервів в Україні минулого року склало 10,3 тис. т. При цьому частка випуску вітчизняної продукції перевищила 5 тис. т. Імпорт - 6 тис. т, а експорт не склав і 1 тис. т - всього 680 т.
"Минулого року найбільше було вироблено консервів зі свинини - понад 41%. У першому кварталі 2011 р. виробництво змістилося в інший сегмент. Більшість випуску припала на консерви з яловичини і телятини - майже 46%", - розповідають у ТОВ "Маркетингова компанія "Синергія". Це можна пояснити тим, що яловичину і телятину співвітчизники мало споживають у свіжому вигляді через дорожнечу. "Яловичина і телятина переважно йде на експорт. В Україні споживається в основному м'ясо птиці та свинина", - розповідає аналітик Українського клубу аграрного бізнесу Єлизавета Святківська. Відповідно, все частіше це більш дороге м'ясо надходить на внутрішній ринок у законсервованому вигляді або у стані морожених напівфабрикатів, дозволяючи виробникам заробити більшу додану вартість.
Незважаючи на проблеми з поставками сировини, а також зниження споживчого попиту на консерви на користь копченостей та свіжого м'яса, виробники м'ясних консервів зробили все, щоб звести частку імпортних аналогів на прилавках магазинів до мінімуму. Так, реалізація м'ясних консервів у торгових точках зростала з 2005-го по 2008 р., показавши п'ятикратне зростання, і лише трохи зменшилася в 2009 р. Тепер найзначнішу частку ринку займають м'ясні консерви вітчизняного виробництва. Частка імпортерів з 2005-го по 2010 р. зменшилася з 21,4% до 7,6%, тобто майже в три рази, і це позитивний тренд для галузі в цілому.
Імпорт
Імпорт м'ясних консервів також скоротився за останні п'ять років. Якщо в 2006 р. він становив 10,53 тис. т, то в 2010-му він уже не перевищив 5,7 тис. т, хоча за цей період частка імпортерів у грошовому вираженні зросла через подорожчання продукції з $ 12,31 млн. до $ 15,39 млн. Більша частина м'ясної консервації в 2010 р. і в першому кварталі 2011 р. в Україні була завезена з Польщі та Німеччини.
Експорт
Обсяг експортних поставок з України в 2010 р. склав трохи більше 680 т м'ясних консервів. "У порівнянні з 2009 р. експорт зріс на 28,2%. Обсяги експорту в 2010 р. в грошовому вираженні також зросли - на 58,4% в порівнянні з 2009 р. і склали $ 2,9 млн.", - констатують у компанії "Синергія".
За підсумками першого кварталу 2011 р. у закупівлі української м'ясної консервації, як і раніше, домінує Молдова. У цю країну відправляється 50% експорту. Виручка від поставок до Молдови українських виробників становить більше 20%, що не можна порівняти з жодним іншим показником з експорту в інші країни. Примітно те, що на другому місці по споживанню нашої м'ясної консервації стоїть Франція (понад 14%), на третьому - Великобританія (понад 13% відвантажень).
Гравці
На ринку м'ясних консервів працюють в основному невеликі підприємства продуктивністю 100-200 тис. банок на рік. Найбільшу частку ринку тримає підприємство ТОВ "Ексім-Чернігів" - понад 33%. За ним на другому місці йде ТОВ "Фенікс", на третьому - інші компанії. Якщо "Ексім-Чернігів" домінує в переробці курятини в консерви, фактично монополізувавши цей сегмент (частка - 55%), то її конкурент "Фенікс" займає близько 29% ринку свинячих консервів.
Помітивши, що свинина стає більш доступною сировиною, "Ексім-Чернігів" вже в першому кварталі 2011 р. встиг відвоювати найбільшу частку на ринку у виробництві консервів зі свинини. Не виключено, що за підсумками року цей гравець буде домінувати і в цьому сегменті переробки м'яса в готові продукти.
У сегменті переробки яловичини в 2010 р. домінувала компанія "Фенікс". Її частка була найбільшою серед основних гравців - близько 21%. А вже в першому кварталі 2011 р. на ринку консервів з яловичини і телятини в лідери з виробництва вийшло ТОВ "Грін Рей" (понад 36%), потіснивши "Ексім-Чернігів" (близько 22%).
Овочі замість м'яса
Попит на м'ясні консерви характеризується яскраво вираженою сезонністю: стрімко зростає у весняно-літній період, восени і взимку - знижується. Переробники м'яса вирішили цю проблему переходом на випуск овочевих консервів. Таким чином, виробники намагаються компенсувати втрати від зниження споживання м'ясних консервів і заодно знайомлять споживачів з новими продуктами однойменного виробника. Великі оператори практикують виробництво продукції, яка користується попитом у період спаду споживання м'ясних консервів. Так, фірма "Онисс" і Буський консервний завод виробляють овочеві консерви, попит на які підвищується якраз в період спаду споживання м'ясних консервів - взимку.
Збутова політика виробників в основному орієнтована на прямі продажі (відкриття власних міні-точок у різних регіонах України), а можливості співпраці з професійними дистриб'юторськими компаніями використовуються не повністю. Для дрібного та середнього роздробу співпраця безпосередньо з виробниками не надто вигідна, тому що останні не завжди можуть оперативно реагувати на запити торгівлі. Великі оператори сьогодні замислюються про створення власних дистриб'юторських мереж або торгових домів. І поки м'ясопереробники не завершили формування своїх дистриб'юторських мереж, вони самостійно та активно проводять акції з просування продукції в місцях її безпосереднього продажу (мерчандайзинг, дегустації).
Багато виробників м'ясних консервів беруть участь у різних виставках, ярмарках. Медіа-активність виробників обмежується рекламою в регіональних ЗМІ (друкованих, електронних). З інших рекламоносіїв найчастіше використовуються білборди.
Що купують?
Найбільшим попитом у споживачів користується делікатесна група консервів, тобто шинкові консерви, а також традиційні види консервів: "Яловичина тушкована", "Свинина тушкована". Для виробництва цих консервів використовують високоякісну м'ясну сировину. Серед паштетів найбільшим попитом у вітчизняних споживачів користуються паштети печінкові.
Основні споживачі м'ясних консервів люди з середнім доходом. Ця група визначається не тільки рівнем доходів, але і віком - від 25 до 40 років. 80% групи становлять жінки. Споживачі вибирають м'ясні консерви за такими критеріями в порядку убування: якість, популярність виробника, ціна. Основними споживачами м'ясних консервів є державний сектор і працівники виробництв соціальних продуктів. Паштет в Україні - традиційна їжа для дачників, туристів і інших нестабільних категорій споживачів. Для інших це найчастіше закуска.
Тенденції
У найближчі два-три роки, вважають експерти, споживання консервів більш насиченим буде в містах-мільйонниках і територіальних центрах з подальшим акцентуванням на регіональну дистрибуцію. Найбільш жорстко будуть боротися за свого покупця виробники паштетної продукції. Все частіше виробникам м'ясних консервів доведеться вдаватися до диверсифікації бізнесу. У період спаду попиту вони будуть освоювати також випуск овочевих, грибних і навіть молочних консервів.
Оскільки наша продукція користується попитом на дорогих європейських ринках, де покупці не звикли готувати самостійно та мають фінансові можливості придбати м'ясні консерви в достатній кількості, наші гравці будуть посилювати експорт у ці країни. Це змушує виробників модернізувати потужності і освоювати нові технології.
Частка ж українського покупця в портфелі замовлень виробників м'ясних консервів буде зменшуватися на користь іноземного покупця - наші співвітчизники не такі багаті, щоб нарощувати покупки в цьому недешевому сегменті. Експерти побоюються, що низька платоспроможність позначиться на планах з випуску м'ясних консервів вже в найближчому майбутньому - цієї продукції будуть менше виробляти.
Наталія Кабаш
За матеріалами: Экономические Известия
Поділитися новиною