Пірати багатіють: вкрали 30 млн. дол. і продовжують свавілля — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Пірати багатіють: вкрали 30 млн. дол. і продовжують свавілля

Кримінал
586
Епопея із сомалійськими піратами триває. У четвер, 20 листопада, Рада безпеки ООН прийняла вже третю резолюцію про боротьбу з морськими розбійниками. План заходів, запропонований делегацією Великобританії, передбачає заморожування рахунків фізичних та юридичних осіб, які мають відношення до морського розбою. Залишилося тільки їх знайти.
Дві попередні резолюції ООН не допомогли: пірати почувають себе у водах Аденської затоки, як удома. У червні 2008-го ООН обмежилася "м'яким" осудом "актів піратства" поблизу узбережжя Сомалі і рекомендацією державам вжити заходів з їх припинення.
Друга резолюція, більш жорстка, дозволила іноземним кораблям входити в територіальні води Сомалі з дозволу офіційного уряду для боротьби з піратством. Але й цього виявилося мало. Як заявив генеральний секретар ООН Гі Мун, в 2008 році пірати заробили на захопленні суден близько $30 млн.
Значна ескадра з 30-ти бойових кораблів, включаючи "з'єднання CF-150" (15 кораблів), антипіратський патруль НАТО із семи кораблів, частина 5-го флоту США (охороняють "Фаїну"), іспанський "Оріон", російський "Безстрашний", індійський фрегат "Табар" та інших, не можуть впоратися зі зграєю обкурених шибеників, озброєних "калашами". Причому, міжнародні коммандос воюють не з фрегатами або есмінцями, а з найсправжнісінькими руїнами. Піратський "флот" є в основному кораблі-бази місцевого будівництва - доу, або перероблені "трофейні" рибальські траулери або захоплені яхти. Місцеве доу на палубі фрегата Tabar насилу можна буде помітити.
Як заробляють на піратах
На думку експертів, покласти кінець морському свавіллю найближчим часом не вдасться.
По-перше, рух в Аденській затоці дуже жвавий - до 250 цивільних суден на добу. 30 кораблів об'єднаної ескадри недостатньо для патрулювання території довжиною 600 миль і шириною 3-6 миль. От і доводиться капітанам суден іти на ризик, щоб не обгинати Африку з півночі, що довше і дорожче.
Під час захоплення "Фаїни", супертанкера Sirius Star і нападу на російський контейнеровоз "Капітан Маслов" пірати, за словами головного редактора сайту "Морський бюлетень-совфрахт" Михайла Войтенка, "працювали за наводкою". В інших випадках ціль вибиралася візуально (стан, розмір, швидкість судна). "Цілеспрямовано вони ганяються за контейнеровозами, тому що це - єдиний тип судна, вантажі якого вони зможуть використати", - цитує його слова російський "Інтерфакс".
По-друге, ескадра немає єдиного командування, координація зусиль - тільки в планах. Залишається лише сподіватися на морську операцію Євросоюзу проти сомалійських піратів в Аденській затоці, що, за словами міністра оборони Франції Ерве Морена, стартує 8 грудня.
По-третє, центральна влада в Сомалі практично відсутня, боротися з бандформуваннями там просто немає кому.
По-четверте, педантичні європейці побоюються реакції громадськості на можливі силові дії, до того ж незрозуміло, хто і за якими законами повинен судити піратів. В Англії вже витягли на світ Закон про піратство на морях 1837 року.
Нарешті, діє своєрідне порочне коло: страхові компанії із задоволенням страхують ризики захоплення судна, тим більше, що їх ймовірність менше 0,1%. Для перевізників додаткова страховка необтяжлива.
Відома лондонська страхова компанія Lloyd's, приміром, випустила новий вид "піратських" страхових полісів для суден, що пливуть через Аденську затоку. Перша страховка на випадок захоплення команди і вимог викупу коштує $12 тис., друга - $19 тис.
У результаті, зусилля з боротьби з піратством не покривають одержуваної від цього економічної вигоди, а у випадку їх активізації - і поготів, повідомило газеті "ВЗГЛЯД" джерело в структурах, що займаються страхуванням перевезень.
Втім, вигоду одержують не тільки страховики. За непідтвердженою інформацією, ВМС Росії збираються брати гроші за супровід комерційних суден в Аденській затоці. Крім того, російська влада під "шумок" розмістила на території Сомалі з дозволу влади військово-морські бази, повідомляє "Інтерфакс". Сомалійська влада пояснила свій вибір чемністю російських військових. Перш ніж направити "Сторожовий" у територіальні води країни, вони одержали дозвіл африканської влади. "Присутність російського Військово-морського флоту як стратегічного партнера для нас вигідна", - заявив посол Сомалі в Росії Мохаммед Мохамуд Хандуле.
Корсарів - на рею
Прикладів успішної боротьби з корсарами теж вистачає. Вмілі дії команди (маневрування, потоки води з потужних корабельних брандспойтів) і допомога військових допомогли уникнути декільком суднам неприємної зустрічі.
Наприклад, 28 жовтня пірати на трьох човнах намагалися атакувати супертанкер Leander. На щастя екіпажу, під час другої атаки піратів з'явився іспанський базовий патрульний літак Orion, що закидав піратів димовими шашками. Морським розбійникам довелося ретируватися.
18 листопада індійський військовий корабель "Табар" потопив піратське судно, що відмовилося зупинитися для інспекції і відкрило вогонь. "Табар" відкрив вогонь у відповідь, у результаті чого піратське судно зайнялося.
Росіяни відразу похвалилися, що "Табар" був побудований на Балтійському суднобудівному заводі в Санкт-Петербурзі і переданий ВМС Індії в 2004 році
А що залишається, якщо "Безстрашний" на ниві боротьби з піратами нічим не прославився: "Фаїну" не врятував, якусь серйозну операцію не провів. Так, 12 листопада ЗМІ облетіла новина, що "Безстрашний" разом з британським фрегатом "Кемберленд" зірвав захоплення піратами датського судна "Пауерфулл" в Аденській затоці. Операція нагадувала голлівудський трилер: з борта "Безстрашного" піднявся вертоліт Ка-27, з борта "Кемберленда" - вертоліт "Лінкс", які разом і відлякали піратів.
У цей же день британці, але вже без "Сторожового" та авіації, наздогнали піратське судно-базу і взяли розбійників у полон. Останні вже постали перед кенійським судом.
Але лаври морської держави не дають спокою північному сусідові. У п'ятницю, 21 листопада, помічник головкому ВМС РФ Ігор Дигало повідомив, що Росія може направити до берегів Сомалі загін кораблів для боротьби з піратством. При цьому він додав, що "Безстрашний" після виконання визначених йому завдань буде замінений іншим кораблем.
Підозріло тихо поводяться ВМФ США. Схоже, Штатам зараз не до піратів: довгі черги кандидатів вишикувалися в Білий дім до нового президента Барака Обами.
Хто дійсно викликає замилування, так це французи. Не встигли пірати 4 квітня цього року захопити яхту "Ле Понан", як Франція, почавши переговори з ними, почала готувати масштабну операцію із силового звільнення 30 заручників (22 французів і 8 українців). Після передачі викупу в розмірі $2 млн. екіпаж був звільнений, а самі пірати покинули яхту. Як тільки небезпека для людей минула, французький спецназ на вертольотах наздогнав піратів, які намагалися зникнути на джипах, відібрав частину викупу і передав винних у руки французькому правосуддю. Французький президент подякував військовим за успішну операцію зі звільнення полонених протягом 8 днів. З того часу пірати французів недолюблюють, але поважають.
Алла Присяжнюк
За матеріалами:
газета Сейчас
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас