16605
Прості та ефективні правила для розрахунку власного бюджету
— Особисті фінанси
Звичка перша: врахувати
На думку незалежного фінансового консультанта і бізнес-тренера Олександра Чедрика, перше, що повинна зробити людина, що прагне навести порядок у своїх фінансових справах, – порахувати свої гроші. Власне, без реального розуміння того, в якій ситуації ти знаходишся, ні про які продумані плани не може бути і мова.
Прикидки. Для початку можна приблизно прикинути, на що саме йдуть ваші гроші. Тобто скласти список основних статей витрат сім’ї (квартплата, продукти, одяг та взуття, мобільний зв’язок, транспорт та інше). І для кожної з цих статей написати, скільки ви минулого місяця, за вашими відчуттями, витратили. Щоб було цікавіше, треба ще підвести внизу риску «Разом». Після чого записати і підсумувати всі грошові суми, які поповнювали ваш сімейний бюджет протягом цього місяця.
Порівнявши суму витрат і доходів, ви прийдете до суми дефіциту або, навпаки, залишків за місяць. І якщо ваша сім’я схожа на переважну більшість інших, то вже на цьому етапі ви зіткнетеся з незрозумілою ситуацією – кінці з кінцями у вас категорично відмовляться сходитися. Зробивши кілька спроб підкоригувати ті чи інші витрати, щоб зробити підсумок більш схожим на правду, ви практично неминуче прийдете до стандартного в цій ситуації відкриття. А саме: ви поняття не маєте, на що реально йдуть ваші гроші. І тут треба зробити одне зауваження.
От ви прочитали ці рядки і подумали: так я і так знаю, що не знаю, куди їх витрачаю. Ні. Не полінуйтеся і насправді виконайте ці нехитрі дії: тільки тоді ви по-справжньому відчуєте, наскільки погано контролюєте свої витрати. І, цілком можливо, цей досвід підштовхне вас до наступного кроку.
ОБЛІК. Ось тепер треба завести щось на зразок фінансового щоденника і кожен день записувати, куди пішли гроші. На цьому етапі немає великого сенсу використовувати якусь програму для домашньої бухгалтерії – поки вистачить простої записної книжки або мобільного телефону. Для більшої достовірності, звичайно, краще фіксувати витрати відразу після їх здійснення. Але якщо так робити незручно, можна приділяти цьому час увечері, просто скрупульозно зберігаючи всі чеки за день.
За словами Олександра Чедрика, приблизно 90% людей, що досягли у своєму житті хороших фінансових успіхів, ведуть такий облік своїх грошей. «Це важлива звичка, – каже консультант. – У фінансовому світі її називають хвилинкою мільйонера. Дійсно, на це достатньо витратити всього хвилину в день, зате вона закладає основу для того, щоб чітко розуміти, що відбувається з особистими фінансами».
Точно так само кожен день потрібно відзначати, скільки у вашу сім’ю прийшло грошей і звідки саме. В кінці місяця треба сісти, рознести витрати і доходи за статтями і підбити суми по кожній з них. І таким ось обліком треба займатися не менше трьох місяців, перш ніж ви зможете виявити і проаналізувати якісь закономірності.
АНАЛІЗ. Тепер ви готові досить впевнено відрізнити випадкові витрати від постійних. З’явиться і розуміння того, на чому саме ви можете, якщо потрібно, заощадити. За словами Олександра Чедрика, один з позитивних наслідків такого аналізу – у людини пропадає страх. Ви бачите, що у вас з грошима все не так вже погано, є якісь резерви, які можна при нагоді мобілізувати. Ви починаєте бачити якісь можливості. А от коли такого розуміння реальної ситуації немає, людиною в будь-якій нештатній у фінансовому сенсі ситуації легко заволодіває страх – вона не впевнена, що зможе з нею впоратися. А туди, де є страх, гроші не приходять, вважає Олександр.
Що ще корисно зробити, так це провести свого роду ранжування важливості тих чи інших статей витрат. Можна навіть скласти таблицю, в якій для кожної статті витрат вказати, наскільки її можна скоротити: а) не сильно себе ущемляючи, б) терплячи деякі незручності, в) у випадку дійсно серйозної необхідності.
Аналогічну таблицю можна скласти і для змінних статей доходів. Там ми вказуємо, наскільки дохід можна збільшити: а) сильно не напружуючись, б) добре попрацювавши, в) уявивши себе стахановцем при встановленні трудового рекорду.
Звичка друга: зберігати
Друга звичка, яку варто виробляти паралельно з першою, – відкладати певну частину своїх доходів. Виробити її допоможе перетворення процесу заощадження в якийсь ритуал, пов’язаний зі спеціальними місцями або предметами. «Я особисто користуюся коробочкою з дірочкою на кришці, – розповідає Олександр Чедрик. – Вона стоїть на шафі, і в неї закидаються гроші за певними правилами».
Фахівці кажуть, що ці правила повинні бути простими, але чіткими. Бажано при цьому, щоб кожен раз відкладалася сума, що не викликає емоційного опору: або тому, що вона невелика, або тому, що дісталася відносно легко. Наприклад, для себе Олександр придумав такі правила. По-перше, відкладати 10% від будь-якого доходу. По-друге, в коробочку щовечора вивантажуються всі монети і дрібні купюри. По-третє, туди йде не менше 50% від кожної отриманої при покупці чого-небудь знижки. І, нарешті, в коробочку вноситься так званий «податок собі» – 5% від будь-якої покупки вище 100 гривень.
Завдяки таким не надто обтяжливим заходам наприкінці місяця набирається цілком відчутна сума. «Я її розподіляю відповідно до своїх фінансових планів, – каже Олександр. – У першу чергу приділяю увагу довгостроковим вкладенням. Наприклад, на створення пасивного доходу. Або на пенсійну програму».
Але перш ніж детальніше говорити про планування, згадаємо про те, що йому передує, – вироблення цілей.
Цілі: чіткі і реалістичні
«Сімейний бюджет починається не з доходів і витрат, а з цілей», – вважає керівник «Центру фінансового здоров’я» Сергій Ждан. Свої цілі відповідають своїм цінностям, каже експерт. Цілі відповідають на запитання «Що?», цінності відповідають на запитання «Навіщо?».
«Тим, у кого поки немає відповіді на питання «Навіщо?», можна особливо не турбуватися, – їх бюджет складеться сам собою, – упевнений Сергій. – Переживати будуть ті, чиї цінності не задовольняються, а цілі не досягаються. Якщо переживання виникли, значить, все в порядку – ми рухаємося в правильному напрямку. Починаємо шукати поради та приміряти їх на себе».
Правильна постановка цілей – це окрема велика тема. І в ній вже вироблений ряд підходів. Зараз просто нагадаємо основи дуже популярної нині технології цілепокладання SMART. Саме це слово є абревіатурою від англійських слів Specific («конкретна»), Measurable («вимірювана»), Achievable («досяжна»), Realistiс («реалістична»), Timed («визначена за часом»). Тобто в самій назві вже вказані всі вимоги, яким повинна відповідати правильно сформульована мета.
КОНКРЕТНІСТЬ. Цілі «заробляти більше», «виглядати краще» і «відпочивати веселіше» правильно сформульованими не рахуються.
ВИМІРЮВАНІСТЬ. Цілі на кшталт «довести доходи до 10 000 грн на місяць», « відкласти 50 тис. грн», « схуднути на 5 кг» і «поїхати на 2 тижні у відпустку в Андалузію» вже й конкретні, і вимірні.
ДОСЯЖНІСТЬ І РЕАЛІСТИЧНІСТЬ. Мета повинна бути не тільки досяжна в принципі, але і не вимагати категорично недоступних вам ресурсів. Якщо з ресурсами в даний момент сутужно, можна спробувати розбити мету на кілька більш реалістичних підцілей.
ВИЗНАЧЕНІСТЬ В ЧАСІ. Повинно бути точно вказано, коли саме буде досягнута ця мета.
Коли ваші цілі повністю відповідають викладеним вимогам, ніщо не заважає перейти до самого планування. Хіба що можемо порадити, попередньо провести їх ранжування за важливістю і визначити запасні терміни там, де це можливо. Це може стати в нагоді, якщо раптом виявиться, що в одній з версій плану ваші цілі починають конкурувати за ресурси, і вам доведеться вирішувати, виконання якої піддавати ризику зриву або відкладання.
Наприклад, ви вже три роки не були у відпустці, і піти туди зможете тільки в липні (пізніше не відпустять з роботи). Тому відпустка в Андалузії має найвищий пріоритет і перенесена «на пізніше» бути не може. А от з придбанням домашнього кінотеатру можна, в крайньому випадку, кілька місяців і почекати.
Про планування по-простому
Плануючи досягнення фінансової мети, ви повинні визначитися з графіком того, як зростатиме сума, яка збирається на неї: скільки ви відкладете в перший місяць, скільки в другий і т.д.
Ще ви повинні розписати, за рахунок яких змін і в яких статтях вам вдасться відкладати такі суми. При цьому почати краще з внесення до планованого помісячного бюджету всіх обов’язкових витрат і надійних, стабільних доходів. Це і буде той жорсткий каркас бюджету, навколо якого ви будете варіювати сумами інших статей.
ТРІЙКА. Є сенс складати три варіанти планованого бюджету: оптимістичний, песимістичний і реалістичний. При цьому навіть песимістичний варіант плану повинен забезпечувати своєчасне досягнення самої пріоритетною з цілей. Наприклад, крім стабільної зарплати в 5000 грн у вас є більш-менш регулярний додатковий заробіток. Ви встановили, що в середньому він приносить вам в місяць ще 2000 грн. Цю суму ви і внесете в реалістичний варіант плану. У вдалі місяці вам вдавалося додатково заробляти і 4000 тис. грн і ви розраховуєте, що зможете заробляти стільки ж кожен місяць. Ось це і піде в ваш оптимістичний сценарій. А в песимістичному ви вкажете найгірший з рівнів місячного додаткового заробітку. Той же підхід, тільки навпаки, ви застосовуєте і до витрат, величина яких прямо не залежить від вашої волі.
РЕЗЕРВ. Якщо важливі цілі залишаються нездійсненними, згадайте таблички, про які йшлося в блоці про облік. Далі залишається вибрати, що пріоритетніше – цілі і блага, забезпечувані тою чи іншою статтею витрат, або можливість відновитися, не перевантажуючись додатковою роботою.
Повертаємося до грошей в конвертах
Проте мало скласти майбутній бюджет – його ще треба якось виконувати. Є різні підходи до того, як дисциплінувати себе і не допускати порушень затверджених планів. У фінансовій літературі описані два простих і досить ефективних методи, в одному з яких використовується нефіксована кількість конвертів, а в іншому – суворо п’ять. Перший з методів розносить фінансові ресурси за статтями, а другий – за часом.
ПО КАТЕГОРІЯХ. У даному випадку використовується стільки конвертів, скільки у вас основних категорій витрат (одна категорія може об’єднувати кілька близьких за духом статей), плюс ще один конверт для накопичень. Гроші в конверти розкладаються згідно з прийнятим бюджетом. Витрачати гроші з будь-якого конверта на «чужі» витрати суворо забороняється. Якщо вони в якомусь конверті добігають кінця, в цій категорії наступає режим жорстокої економії. Цей метод привчає до суворого дотримання бюджету за видами витрат.
ПО ТИЖНЯХ. Другий «конвертний» метод передбачає використання п’яти конвертів: по одному конверту на кожну з чотирьох повних тижнів у місяці, а п’ятий – на останні дні та обов’язкові щомісячні витрати.
Завдяки цьому методу ми привчаємося витрачати гроші рівномірно протягом місяця, не забігаючи з витратами вперед.
До речі, цікаво було б поекспериментувати з об’єднанням цих двох методів. Образно кажучи, замість п’яти конвертів використовувати п’ять полиць, на яких розкладати конверти по категоріях, як у першому методі. Тільки суми в цих конвертах брати з розрахунку на тиждень.
Особистий досвід
Рифат Ішімтаев, автор книг з планування сімейного бюджету:
«До ретельного планування бюджету сім’ї мене підштовхнуло життя. У 90-ті роки я працював у шахті. Зарплату іноді затримували до 10-ти місяців. Через це грошей не вистачало катастрофічно! Це і змусило розробити свою систему розрахунку фінансів. У підсумку моя сім’я навчилася непогано заощаджувати, та ще й відкладати на великі покупки і відпочинок.
Цей метод підходить абсолютно будь-якій сім’ї незалежно від добробуту, видів доходів і витрат, кількості членів сім’ї і т.д.
Всі пункти потрібно виконувати по порядку, не перескакуючи.
1. Накресліть таблицю з чотирма стовпчиками: «стаття», «план», «факт», «різниця».
2. Пригадайте надходження в ваш бюджет і додайте їх. Сюди увійдуть всі майбутні доходи за найближчий місяць, які тільки можуть бути. Якщо у вас нерегулярний дохід (гонорар, премія, відрядна оплата), прийміть найменшу можливу цифру.
3. У стовпчику «стаття» в першому рядку запишіть слово «прихід», у стовпці «план» – цифру зі знаком «+», яку ви визначили в 2-му пункті (наприклад, «+200 у.о.»).
4. У наступному рядку (під словом «прихід») запишіть «недоторканний запас». У стовпці «план» – цифру зі знаком «-», яка складає 20% від суми приходу (наприклад, «-40 у.о. »).
5. У стовпчику «стаття» запишіть назви статей, видатки за якими незмінні: рахунки за квартиру, плата за дитячий садок або навчання, виплата кредиту, зв’язок і т.д. У стовпці «план» для кожної статті запишіть цифру зі знаком «-».
6. Слідом – статті, витрати по яких коливаються, але незначно: «продукти», « гігієнічні витрати», «на господарство» тощо, і цифру витрати по кожній зі знаком «-».
7. І, нарешті, статті, витрати по яких сильно різняться по місяцях «одяг», «розваги», «несподівані витрати». У останню статтю закладіть цифру, яка складає 5% від доходу (наприклад , «-10 у.о.»).
8. Останнім рядком запишіть статтю «резерв».
І що тепер?
9. Додайте всі цифри в стовпчику «план». Вийшло негативне число? На жаль, зазвичай так і буває. Прикиньте, що можна урізати по пункту 7. Тільки не перегинайте палицю – зовсім без розваг жити нудно, і ходити в лахмітті теж не варто. Для статті «несподівані витрати» так і залиште 5%.
10. Все одно виходить «мінус»? Перегляньте записи витрат за пунктом № 6: напевно знайдуться такі, без яких можна було і обійтися.
11. Знову виходить негативне число? Доведеться знижувати витрати за пунктом 4. Доведіть цифру до 15% і повторіть дії по пунктах 9 і 10. Якщо і тоді вийде «мінус» і немає ніяких можливостей знизити загальну цифру витрат, доведеться знизити цифру за пунктом 4 до 10%. Але це вже край!
В кінці місяця в стовпчику «факт» поставте навпроти рядка «прихід» суму, яку ви насправді заробили за місяць (зі знаком «+»), а навпроти кожної статті витрат суму, яку витратили на її виконання (зі знаком «-» ). Складіть всі цифри в цьому стовпчику. Якщо в результаті вийшов 0 – у вас ідеальний бюджет. Але так буває рідко. Якщо доходи більше, ніж витрати, і в результаті вийшла позитивне число, то для отримання ідеального балансу запишіть у стовпець «факт» для статті «резерв» отриману суму. Ці «зайві» гроші ви можете використовувати на свій розсуд або просто залишити в «резерві».
Якщо ж витрати перевищили доходи, то ви або не врахували якийсь «лівий» дохід, або влізли в борги. Навчіться відмовляти і собі, і іншим. Наприклад, утримайтеся від гарної дрібнички, або, якщо позичаєте комусь гроші, давайте таку суму, яку не шкода подарувати.
Окремо варто згадати про статтю «недоторканний запас». Готівкові гроші в кількості, запланованій для цієї статті, заховайте, а краще покладіть в банк.
Цифри в стовпчику «різниця» отримують вирахуванням з цифри «факт» цифри «план». Це дасть чудову можливість підкоригувати цифри плану при розподілі видатків на наступний місяць».
Ряполов Костянтин
За матеріалами: Сьогодні
Поділитися новиною
Також за темою
Як не повторити фінансові помилки року
5 приладів, які завжди слід відключати від мережі перед виходом з дому
Мін’юст готує масштабне оновлення сервісу «єМалятко»
Кутя здорожчала на 37%: скільки буде коштувати різдвяний стіл (інфографіка)
Авто з США: вся правда про «битки», каско та економію
Податкові канікули для ФОП: хто може скористатися
