5569
Коломойського здали Кремлю
— Енергетика
Слідом за зміною керівництва державної компанії "Укрнафта" влада вимагає врегулювати спірні питання діяльності ПАТ "Укртатнафта", яка володіє найбільшим нафтопереробним заводом країни - Кременчуцьким НПЗ. Іншими словами, Ігоря Коломойського та Геннадія Боголюбова просто виганяють з Укртатнафти і передають компанію татарським акціонерам.
Між Віктором Януковичем і російськими колегами днями явно пройшли серйозні енергетичні переговори, і Президент України видав цілу чергу відповідних наказів. Перший з них стосується врегулювання спірних питань діяльності ПАТ "Укртатнафта". План дій врегулювання спору повинен бути розроблений до червня поточного року. Також глава держави доручив Міненерговугілля і МЗС продовжити розробку та узгодження з російською стороною проектів у газовій сфері та електроенергетиці. Крім цього, В. Янукович доручив прем'єр-міністру Миколі Азарову вжити заходів для набуття чинності положень міжурядової угоди з РФ про співробітництво в сфері транспортування нафти на НПЗ України та її транзит через територію України.
Доручення Азарова, яке стосується положень міжурядової угоди з Росією про співпрацю у сфері транспортування нафти на НПЗ України та її транзит через територію України, означає, що нафтопровід Одеса - Броди знову може бути запущений у реверсному режимі. Тобто буде качати нафту не з Одеси до Бродів і далі в Білорусь, а навпаки - з Росії по нафтопроводу "Дружба" у напрямку Бродів і далі до Одеси. Чому уряд України може ухвалити таке рішення? Адже Кабмін зовсім недавно, після довгих років лобіювання певних нафтових груп, запустив Одеса - Броди в аверсному режимі?
Всьому виною міністр енергетики Юрій Бойко, який не виправдав надій уряду. Зокрема, на плечі Ю. Бойка було покладено завдання щодо заповнення Одеса - Броди каспійською нафтою для роботи в аверсному режимі. Нафта повинна була поставлятися для потреб білоруських і українських НПЗ. Однак Азербайджан, який зобов'язався заповнити український нафтопровід своєю нафтою, не зміг виконати зобов'язань повною мірою.
Експерти відзначають, що Україні, у зв'язку з останніми тенденціями і обставинами, не вдасться в повному обсязі заповнити нафтопровід Одеса - Броди в аверсному режимі. Оскільки Білорусь, якій призначалася левова частка нафти по цьому нафтопроводу, істотно знизила обсяг заявки. Це викликано тим, що Білорусь досягла домовленостей з Росією про безмитне ввезення сировини. Таким чином, обсяги транспортування нафти через Україну північні сусіди вирішили зменшити з 10 млн тонн до 4 млн тонн на рік. Крім того, прикарпатські НПЗ групи "Приват", які раніше наполегливо лобіювали запуск Одеса - Броди в аверсному режимі, раптом відмовилися від споживання нафти. Цього разу у них виникла чергова серйозна причина: було заявлено, що переробка нафти стала нерентабельною після зростання імпорту дешевих нафтопродуктів з російських і білоруських нафтопереробних заводів.
У результаті уряд просто втратив усіх споживачів азербайджанської нафти: Белнефтехим знизив обсяги закупівель на 6 млн тонн, а прикарпатські заводи раніше планували споживати 7 млн тонн нафти. Таким чином, експлуатувати Одеса - Броди в аверсному режимі стало нерентабельно. Бойко також вів переговори з поляками, які розглядали варіант імпорту азербайджанської нафти по українському нафтопроводу, проте для цього необхідно ще добудувати гілку до польського міста Гданськ.
У результаті днями український нафтопровід почав постачання нафти в Білорусь - на Мозирський НПЗ. Однак у зв'язку з малим об'ємом споживання нафтопровід вдалося завантажити менш ніж на третину. Зокрема, морський термінал у порту Південний прийняв танкери з 170 тис. тонн легкої азербайджанської нафти. Наразі розпочато витіснення 620 тис. тонн технологічної нафти Urals, якої заповнений Одеса - Броди.
У компанії "Укртранснафта" стверджують, що зможуть налагодити постачання азербайджанської нафти в країни Східної Європи, завдяки зростанню ціни нафти на світових ринках. Зокрема, українська сторона почала переговори про постачання нафти з Чехією, Словаччиною, Польщею та Угорщиною. Однак чим закінчаться ці переговори, поки невідомо. Експерти відзначають, що Україна в цих переговорах може досягти певного результату. Але чи вдасться за результатами цих переговорів завантажити нафтопровід в повному обсязі, прогнозувати не беруться. Наразі, стверджують у Укртранснафті, йдуть переговори про транспортування в ці країни додаткових 3 млн тонн нафти.
На користь українського нафтопроводу грають не тільки низька ціна азербайджанської нафти, але й проблеми із транспортуванням нафти через протоку Босфор через несприятливі погодні умови. Але повного завантаження нафтопроводу Одеса - Броди українська сторона поки не досягла.
Януковичу, очевидно, порядком набридли марні спроби міністрів завантажити нафтопровід каспійською нафтою. Тим більше що російська сторона, швидше за все, зробила йому свою пропозицію. Судячи за наказами Президента, росіяни запропонували повністю відновити транзит нафти через територію України, а також певні бонуси в газовій і енергетичній сфері. Нерозумно сподіватися на компроміс у питанні модернізації української ГТС. Швидше за все, йдеться про банальні деталі в галузі видобутку сланцевого газу на території України і злиття Нафтогазу та Газпрому. Росіяни, швидше за все, зробили ряд незначних поступок.
В свою чергу, вони зажадали від Президента повернути татарським акціонерам компанію Укртатнафта разом з Кременчуцьким НПЗ, а значить, і вплив на український ринок нафтопродуктів. Також, найімовірніше, йшлося і про продаж росіянам в рамках приватизації одного або двох підприємств теплової генерації, а отже, - про експорт електроенергії в країни Європи і Білорусь.
У плані повернення Кременчуцького НПЗ і керівної Укртатнафти Президент не відчуває докорів совісті, тому що від групи "Приват" економіці країни немає ніякої віддачі. Два НПЗ простоюють вже кілька років поспіль, до того ж Приват в їх особі знову підставив український транзит, відмовившись від споживання 7 млн тонн азербайджанської нафти. Укрнафту, сировинного донора Кременчуцького НПЗ, держава нарешті прибирає собі, тому в присутності групи "Приват" в Укртатнафті уряд не бачить ніякого сенсу. Отже, компанію можна повернути татарським акціонерам в обмін на транзит російської нафти.
З приходом нової влади Коломойський втратив лобістів в уряді. До цього часу головним лобістом Привату була Юлія Тимошенко. Приватівці оплачували частину її витрат на передвиборні кампанії, а Тимошенко, перебуваючи при владі, вирішувала завдання групи.
В останніх же президентських виборах Приват взяв незначну участь, саме тому у екс-прем'єра і виникли фінансові проблеми у передвиборчій кампанії. Не змогли допомогти прем'єру і власники великих ФПГ Костянтин Жеваго, Таріел Васадзе, Сергій Тарута, оскільки самі насилу відійшли після кризи і випробовували серйозні фінансові труднощі. Тому більшу частину передвиборної кампанії екс-прем'єру довелося фінансувати за державні гроші, за що тепер і віддувається більша частина її команди.
Група "Приват" також не взяла ніякої участі і в становленні нової влади, тому тепер її і відсувають убік. Коломойський і Боголюбов посідають найбільшу частину нафтового ринку країни: в їх розпорядженні три НПЗ, найбільший добувач нафти Укрнафта і велика потужна мережа АЗС. Для групи, не наближеної до влади, це досить велика розкіш, особливо, якщо вона працює на шкоду державі.
Тому уряд готовий в судовому порядку домогтися визнання законною покупки 8% акцій ЗАТ "Укртатнафта", яку провела в 2008 році швейцарська компанія AmRuz Traiding, підконтрольна татарським акціонерам. У разі визнання цієї угоди законною Кабмін автоматично виб'є ґрунт з-під ніг Привату, а татарські акціонери отримають контроль над підприємством. Слід очікувати, що потім настане черга і простоюють прикарпатських активів - Надвірнянського та Дрогобицького НПЗ.
То чи є сенс групі "Приват" боротися за Укртатнафту після втрати контролю над Укрнафтою? Швидше за все, є, але невеликий. Експерти відзначають слабку реакцію у відповідь з боку групи, пояснюючи це тим, що, ймовірно, Привату пообіцяли натомість бонуси в інших напрямках. Однак звучить це непереконливо. Навіщо що-небудь віддавати взамін, якщо можна забрати просто так. Тим більше що і натомість запропонувати нічого.
Тарас Жирош
За матеріалами: МінПром
Поділитися новиною
Також за темою
Норвегія знайшла велике родовище нафти в Північному морі
В рф заявили, що мають «особливі механізми» постачання нафти в Індію
Атака на «Дружбу» не вплинула на постачання нафти в ЄС. В Єврокомісії заперечили заяву Угорщини
Ціни на бензин в рф побили новий історичний рекорд
Україна продовжує домовлятися з Азербайджаном про нові поставки газу
Україні необхідно імпортувати 4,6 млрд куб. м газу до опалювального сезону