Світлана Мороз: відкриття ресторану в Туреччині. Практичний посібник — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Світлана Мороз: відкриття ресторану в Туреччині. Практичний посібник

Особисті фінанси
327
Світлана Мороз: відкриття ресторану в Туреччині. Практичний посібник
Світлана Мороз: відкриття ресторану в Туреччині. Практичний посібник
Якщо ви мріяли відкрити власний ресторан, ця колонка для вас. А де ще відкривати ресторанний бізнес, як не в туристичній і гостинній Туреччині? Розкриємо всі таємниці, що стоять за цим. Ось ключові аспекти, які допоможуть вам зрозуміти весь процес — від оподаткування до планування інженерних систем.
Перед стартом
Перш ніж відкрити ресторан, важливо зрозуміти ключові позиції, які варто пропрацювати та з якими необхідно визначиться до реєстрації підприємства, а саме:
· яка загальна структура податків та податкове навантаження на зарплатний фонд;
· співробітники, засновники, статутний капітал (якщо топменеджмент іноземці, кого ввести до складу засновників, яким має бути статутний капітал);
· дозвільна документація;
· захист інтелектуальної власності у сфері гастрономії;
· що врахувати у проєкті ресторану під час планування інженерних систем;
· як врегулювати потік коштів;
· знати перелік контрольних органів, які можуть перевіряти;
· розуміти методику розрахунку прямих витрат у ресторанному бізнесі.
Що варто знати про податки
В Туреччині існують податки на доходи фізичних осіб та соціальне страхування. Розмір обігу та доходу впливають на величину податків.
Податкові ставки можуть варіюватися в залежності від різних факторів, таких як рівень доходу, сімейний стан, область проживання тощо. Подача декларацій та сплата податків відбувається до 25 березня. Наразі ми маємо актуальну інформацію з офіційних джерел про податкові ставки для фізичних осіб в Туреччині на поточний момент.
Для прикладу, матимемо 15% розміру податкової ставки, якщо сума не перевищує 70 000 турецьких лір. А якщо говорити про всю сітку, то карта розміру податкових ставок для фізичних осіб виглядає наступним чином:
Світлана Мороз: відкриття ресторану в Туреччині. Практичний посібник
Найняття співробітників
Варіанти найму іноземних співробітників можуть бути різними, залежно від побажань замовника. Проте, варто пам’ятати, що законодавство Туреччини передбачає на одного іноземця п’ять найнятих турків громадян.
Такий собі механізм захисту національного виробника та боротьби з відсотком безробітних. Але чи означає це, що доведеться брати лише турецьких громадян на роботу? Також залишається питання — кого саме вводити в штат і на які посади?
Насправді це задача з кількома невідомими, адже від цього буде прямо залежати податкове навантаження. До речі, мінімальна заробітна плата 11 200 лір (400 USD), а за кожного оформленого співробітника роботодавець щомісяця сплачує страховку або відсоток від зарплати.
Крім використання співвідношення 1 до 5, варто поміркувати над тим, яка відповідальність буде покладена на найнятих співробітників. Це один із ключових факторів, адже пам’ятаємо — серед найманих співробітників турків популярно скаржитися на своїх роботодавців з метою здійснення вимагання компенсацій/грошових коштів. Співробітники, які необхідні для забезпечення безпеки ресторану: директор / управитель, адміністратор та комірник.
Дозвільна документація
Що дивитиметься комісія при перевірці ресторану до готовності:
· технічні умови (залежить від комплектації обладнання, що планується до підключення);
· акти введення в експлуатацію (протоколи тестування), договору, акти виконаних робіт;
· договори на обслуговування;
· договори на сервіс;
· разом з договорами сертифікати на засоби, що використовуються підрядниками, для чищення, засоби хімії;
· сертифікати, декларації на обладнання, посуд, техніку.
У Туреччині дуже розвинений патентний тролінг. Турки використовують інтелектуальну власність як маніпуляцію — звинувачують у плагіаті, схожості тощо. Тому важливо торгову марку одразу реєструвати.
Що врахувати у проєкті ресторану під час планування інженерних систем
Планування інженерних систем та систем безпеки для ресторану важливо враховувати для забезпечення ефективності, безпеки та комфорту в приміщенні. Критично для розуміння, що функціональне, безпечне та комфортне середовище потрібно вибудовувати не тільки для контролерів, а й для гостей та персоналу ресторану. Що врахувати першочергово:
· безпека збереження товарів/грошей;
· пожежна безпека;
· техніка безпеки;
· вентиляція;
· газ (рекомендація не використовувати газ у ресторані);
· електроустаткування;
· вода — холодна, тепла;
· злив/стоки.
Що важливо? На етапі проєктування подбати про електрифікацію. Ключовий її параметр — енергоефективність. Тому розгляньте правильне використання енергоефективних пристроїв та систем для зменшення витрат енергії.
Для інформації: середня вартість електрики для комерційної нерухомості 100 лір з квадратного метра, якщо 300 квадратних метрів — оплата за електрику 30 000 лір — це 1 100 USD/місяць.
Як врегулювати потік коштів
Звісно, першочергово, маєте піти в банк, відкрити рахунок. Потім зареєструвати термінал та касовий апарат. Обов’язково формування Z-звіту після закінчення кожної зміни та бути готовим на випадок подачі інформації для податкової щодо перевірки каси.
Проте, будьте готові до витрат часу на проведення власного фінансового моніторингу, для свого розуміння в першу чергу.
Для цього можна використовувати програми обліку для своєчасного виявлення можливих проблем, удосконалюючи власну стратегію фінансового управління.
Проте, є кілька базових порад, які суттєво допоможуть утримати дохідність.
Для прикладу, з постачальниками продуктів та напоїв:
· забезпечте наявність контрактів на постачання, фактури на оплату, накладні на постачання товару;
· такі магазини, як «Метро», надають спеціальні програми для корпоративних клієнтів;
· потрібно відстежувати, щоб усі закупівлі були з ПДВ.
Окремі питання щодо готівкового та безготівкового розрахунку, а також який прибуток варто показувати — більш доцільним розглядати для кожного окремого випадку та під час індивідуальної консультації.
Хто може перевіряти?
Насправді контрольних органів не так багато, але їх варто знати та належним чином підготуватись. Це санстанція, податкова та belediye (місцевий муніципалітет. — ред.). В цілому, вести бізнес в Туреччині не складно з точки зору перевірчих органів.
Отже, по блоках. Санстанція: чистота кухні, проби води, особисті справи працівників (медичні довідки, наявність флюорографії). Для податкової в першу чергу буде важливим, щоб «сходилась» каса. Саме на неї вони й будуть звертати увагу.
Муніципалітет (belediye) прийде, якщо є скарги на діяльність ресторану. Скарги можуть бути різні - як від незадоволеного клієнта, так і від конкурентів або від працівників, яких звільнили. Все це не страшно, якщо дотримуватись базових правил та здорового глузду.
***
Ми з вами дослідили основні місцеві закони та регуляції, пов’язані з відкриттям та веденням ресторанного бізнесу.
Звісно, доведеться також мати розроблений детальний бізнес-план, який включає концепцію ресторану, цільову аудиторію, меню, стратегію маркетингу та фінансові прогнози.
Щодо останнього пункту — це цілий пласт об'ємного аналізу, який включає оптимізацію по кожному переліченому у колонці пункту. Така оптимізація може буде ефективною, якщо є досвід супроводу відкриття ресторанів в Туреччині. Для новачків ця історія закінчиться «набиванням шишок», і про прибуткову частину доведеться забути на тривалий час.
Для повноти інформації буде доцільно орієнтувати за ціною послуги супроводу в цьому секторі. Для прикладу, реєстрація підприємства з відкриттям банківського рахунку (з повним супроводом, з перекладом та нотаріальним завіренням документів) 3000 USD.
Всього ж, процедура відкриття компанії та собівартість отримання всієї дозвільної документації - близько 6 000 — 8 000 USD. По строках проходження всієї процедури — від реєстрації компанії та до отримання всіх дозвільних документів — 3−6 місяців.
Світлана Мороз — адвокат, керуючий партнер Юридичної компанії Dictum (Київ, Стамбул), співзасновник компанії FROMTURKIYE.UA та Фонду передових технологій, куратор за напрямком Туреччини в проєкті від КНЕУ ім. В. Гетьмана
За матеріалами:
Finance.ua
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас