Бій з тінню
— Особисті фінанси
1085
Парламент змінив умови отримання податкової пільги з ЄСВ. Тепер знижений єдиний соціальний внесок – приблизно 14-15% – зможуть почати платити більша кількість компаній, ніж за законом, прийнятим в грудні. Масовим перехід на нову систему не буде: багато роботодавців будуть чекати 2016 року, коли їм обіцяна ставка ЄСВ у розмірі близько 20%.
Депутати на поточному тижні прийняли законопроект № 1863, який спрощує умови зниження ставки єдиного соціального внеску (ЄСВ). Закон змінює критерії, за яких платник може почати використовувати коефіцієнт 0,4 до базового розміру єдиного внеску в 2015 році. Зараз ставка ЄСВ нараховується в діапазоні 36-49%. «Законопроект покликаний легалізувати доходи платників єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування. Лібералізація режиму для всіх необхідна і запланована на 2016 рік, коли розмір внеску зменшиться із застосуванням коефіцієнта 0,6», – йдеться в пояснювальній записці до документа.
Автори законопроекту підрахували, що навіть якщо відрахування до Пенсійного фонду не збільшаться, загальні доходи зведеного бюджету зростуть на 28 млрд грн. «Без легалізації заробітних плат не буде виходу економіки з тіні, неможлива жодна податкова реформа, – говорить депутат Андрій Журжий («Самопоміч»). – Виросте фонд оплати праці, і, як наслідок, зростуть відрахування за іншими видами податків із зарплати, наприклад, податок на доходи фізосіб».
Автори законопроекту підрахували, що навіть якщо відрахування до Пенсійного фонду не збільшаться, загальні доходи зведеного бюджету зростуть на 28 млрд грн. «Без легалізації заробітних плат не буде виходу економіки з тіні, неможлива жодна податкова реформа, – говорить депутат Андрій Журжий («Самопоміч»). – Виросте фонд оплати праці, і, як наслідок, зростуть відрахування за іншими видами податків із зарплати, наприклад, податок на доходи фізосіб».
Ширше коло
Перша спроба зменшити єдиний соціальний внесок була зроблена в кінці грудня 2014 року, коли був введений коефіцієнт 0,4. Однак нові правила виявилися настільки жорсткими, що ніхто не став їх виконувати, а в Державну фіскальну службу почали надходити скарги від громадян, які бажають застосовувати понижуючий коефіцієнт. «З цієї причини депутатами різних фракцій спільно з Державною фіскальною службою та Міністерством фінансів було напрацьовано законопроект, що прибирає всі ті речі, які заважають бізнесу застосувати знижувальний коефіцієнт і в цих важких умовах, в яких перебуває країна, підняти заробітні плати працівникам і таким чином компенсувати частину їх втрат через знецінення курсу гривні », – розповідає Андрій Журжий.
Бізнес не впорався з вимогою, що середня зарплата на підприємстві повинна бути не менше трьох мінімальних зарплат і мінімум на 30% вище, ніж в 2014 році, а середній платіж по ЄСВ – не менше 700 грн. «Замість цього вводиться проста вимога, що платіж на підприємстві в розрахунку на одну застраховану особу повинен бути не менше середнього платежу на цю саму особу в 2014 році», – пояснив Андрій Журжий. Також вирішено, що для отримання пільги середня зарплата на підприємстві в порівнянні з 2014-м має зрости не на 30%, а на 20%.
Більш того, якщо чинний закон передбачає один коефіцієнт – 0,4, то в новій версії він розраховується як відношення середньої зарплати в 2014 році до поточної зарплати: якщо отримане співвідношення менше 0,4, то застосовується коефіцієнт 0,4.
Перша спроба зменшити єдиний соціальний внесок була зроблена в кінці грудня 2014 року, коли був введений коефіцієнт 0,4. Однак нові правила виявилися настільки жорсткими, що ніхто не став їх виконувати, а в Державну фіскальну службу почали надходити скарги від громадян, які бажають застосовувати понижуючий коефіцієнт. «З цієї причини депутатами різних фракцій спільно з Державною фіскальною службою та Міністерством фінансів було напрацьовано законопроект, що прибирає всі ті речі, які заважають бізнесу застосувати знижувальний коефіцієнт і в цих важких умовах, в яких перебуває країна, підняти заробітні плати працівникам і таким чином компенсувати частину їх втрат через знецінення курсу гривні », – розповідає Андрій Журжий.
Бізнес не впорався з вимогою, що середня зарплата на підприємстві повинна бути не менше трьох мінімальних зарплат і мінімум на 30% вище, ніж в 2014 році, а середній платіж по ЄСВ – не менше 700 грн. «Замість цього вводиться проста вимога, що платіж на підприємстві в розрахунку на одну застраховану особу повинен бути не менше середнього платежу на цю саму особу в 2014 році», – пояснив Андрій Журжий. Також вирішено, що для отримання пільги середня зарплата на підприємстві в порівнянні з 2014-м має зрости не на 30%, а на 20%.
Більш того, якщо чинний закон передбачає один коефіцієнт – 0,4, то в новій версії він розраховується як відношення середньої зарплати в 2014 році до поточної зарплати: якщо отримане співвідношення менше 0,4, то застосовується коефіцієнт 0,4.
Не для всіх
«Полегшена» версія закону дозволить скористатися «пільгою» більшій кількості підприємців, але не всім. «У цьому році зниження ЄСВ торкнеться тільки тих, хто не платив офіційну зарплату», – зазначає експерт РПР групи «Податкова реформа» Ілля Несходовський. «Крім того, так і залишилося невирішеним питання щодо підприємств, створених в 2015 році. Вони скористатися коефіцієнтом не зможуть, так як у них немає бази 2014 для проведення розрахунків », – говорить керуючий партнер юркомпанії Prove Group Владислав Кочкаров.
До того ж вивести заробітну плату з тіні погодяться далеко не всі роботодавці. «Якщо роботодавці сьогодні покажуть реальну зарплату і будуть платити ЄСВ у розмірі 14,7%, то в 2016 році їм все одно доведеться нараховувати ЄСВ за ставкою близько 20%», – попередив Владислав Кочкаров.
«Полегшена» версія закону дозволить скористатися «пільгою» більшій кількості підприємців, але не всім. «У цьому році зниження ЄСВ торкнеться тільки тих, хто не платив офіційну зарплату», – зазначає експерт РПР групи «Податкова реформа» Ілля Несходовський. «Крім того, так і залишилося невирішеним питання щодо підприємств, створених в 2015 році. Вони скористатися коефіцієнтом не зможуть, так як у них немає бази 2014 для проведення розрахунків », – говорить керуючий партнер юркомпанії Prove Group Владислав Кочкаров.
До того ж вивести заробітну плату з тіні погодяться далеко не всі роботодавці. «Якщо роботодавці сьогодні покажуть реальну зарплату і будуть платити ЄСВ у розмірі 14,7%, то в 2016 році їм все одно доведеться нараховувати ЄСВ за ставкою близько 20%», – попередив Владислав Кочкаров.
Вікторія Руденко
За матеріалами: FinMaidan
Поділитися новиною
