1424
Українці зберігають гроші в "Айфонах"
— Особисті фінанси
Офіційні продажі смартфонів Apple в Україні стартували влітку 2014 року.
До того часу завдяки “сірим” продавцям володарів iPhone вже було більше мільйона українців.
Однак через девальвацію національної валюти пристрій перетворився на “преміальний” продукт, який так і не встиг стати масовим.
Минулого тижня президент мобільного оператора “Київстар” Петро Чернишов під час презентації річного звіту компанії пожартував: “З таким курсом валют Україна по суті “заборонила” ввезення смартфонів iPhone”.
Минулого тижня президент мобільного оператора “Київстар” Петро Чернишов під час презентації річного звіту компанії пожартував: “З таким курсом валют Україна по суті “заборонила” ввезення смартфонів iPhone”.
Дійсно, ще минулого тижня ціна найдешевшого iPhone 6 з 16 Гб пам’яті в Україні перевищувала 30 тис грн.
Зараз ціни трохи знизилися: iPhone 6 в магазинах партнерів Apple можна купити за ціною близько 28 тис грн, в інших магазинах – від 17 тис грн. Втім, це в рази вище середньої вартості придбаних українцями в 2014 році смартфонів, яка, за даними Gfk Ukraine, склала 2 123 грн.
У мережах операторів
За підсумками 2014 число смартфонів Apple в мобільних мережах росло трохи меншими темпами, ніж у попередні роки. У мережі “Київстару” їх стало на 32% більше. У 2013 році, для порівняння, зростання склало 59%.
У той же час “бюджетний” Android – пристрої на цій платформі можна купити за пару тисяч гривень – виріс на 123% порівняно з 2013 роком.
В інших операторів схожі результати. Серед користувачів life :) кількість власників iOS-смартфонів в 2014 році збільшилося на 21,6%, хоча в 2013 році зростання склало 72%, а в 2012 році – 101%. У мережі “МТС-Україна” у 2014 році також додалося 30% “яблучних” гаджетів.
У той же час “бюджетний” Android – пристрої на цій платформі можна купити за пару тисяч гривень – виріс на 123% порівняно з 2013 роком.
В інших операторів схожі результати. Серед користувачів life :) кількість власників iOS-смартфонів в 2014 році збільшилося на 21,6%, хоча в 2013 році зростання склало 72%, а в 2012 році – 101%. У мережі “МТС-Україна” у 2014 році також додалося 30% “яблучних” гаджетів.
Однак на початку 2015 темпи зменшились.
“За січень 2015 ми не бачимо помітного зростання кількості смартфонів Apple у своїй мережі. Зв’язуємо це як зі складною економічною ситуацією в Україні, так і більш економним поведінкою споживачів в цілому”, – розповідає начальник PR-департаменту компанії “Астеліт”, ТМ life :), Оксана Рудюк.
“За січень 2015 ми не бачимо помітного зростання кількості смартфонів Apple у своїй мережі. Зв’язуємо це як зі складною економічною ситуацією в Україні, так і більш економним поведінкою споживачів в цілому”, – розповідає начальник PR-департаменту компанії “Астеліт”, ТМ life :), Оксана Рудюк.
За даними “Київстару”, у січні 2015 в його мережі додалося близько 16 тис iPhone. Це могли бути як нові пристрої, так і придбані до Нового року. Втім, за даними Українського державного центру радіочастот, з початку 2015 в Україні почало працювати трохи більше 19 тис нових iPhone.
Ринок наситився
Хоча кількість користувачів iPhone в мережах операторів збільшується планомірно, рітейлери говорять про сплеск продажів цих апаратів в 2014 році.
За оцінками директора з маркетингу торговельної мережі “Цитрус” Віктора Шолошенко, у четвертому кварталі частка Apple в гривневому еквіваленті в Україні зросла вдвічі порівняно з третім. Частина покупців “інвестувала” вільні кошти в iPhone, який з часом мало втрачає в ціні.
Хтось, побоюючись підвищення цін, заздалегідь здійснив покупки, заплановані на січень. “Перед Новим роком iPhone розкуповували, як ніколи, а після – тільки один чоловік зайшов і відразу купив два”, – розповіли в магазині мережі Moyo.
“Враховуючи непросту ситуацію в країні, те, що ми ще продаємо техніку, вже можна назвати успіхом”, – розповідає власник магазину iLand Юрій Власюк.
За його словами, iLand застосовує методику “гнучкого планування”. Компанія поставила собі цілі і обсяги, які коригуються, виходячи з ситуації і зовнішніх факторів, на які не можна вплинути.
“Враховуючи непросту ситуацію в країні, те, що ми ще продаємо техніку, вже можна назвати успіхом”, – розповідає власник магазину iLand Юрій Власюк.
За його словами, iLand застосовує методику “гнучкого планування”. Компанія поставила собі цілі і обсяги, які коригуються, виходячи з ситуації і зовнішніх факторів, на які не можна вплинути.
Тільки для багатих
Шолошенко нагадує, що кілька років тому iPhone був преміальним пристроєм і тільки потім став доступний масовому покупцеві, в тому числі, завдяки програмам кредитування в торгових мережах.
Зараз смартфон Apple знову стає “статусним” пристроєм. За спостереженнями Шолошенка, більшість продажів останніх моделей прийшлося на найдорожчі версії з 64 Гб і 128 Гб пам’яті. Це означає, що нові покупці iPhone звертають увагу на можливості продукту, а не на ціну.
Зараз смартфон Apple знову стає “статусним” пристроєм. За спостереженнями Шолошенка, більшість продажів останніх моделей прийшлося на найдорожчі версії з 64 Гб і 128 Гб пам’яті. Це означає, що нові покупці iPhone звертають увагу на можливості продукту, а не на ціну.
За даними начальника відділу фототехніки і мобільних пристроїв торговельної мережі “Фокстрот. Техніка для дому” Сергія Тесленко, більше 60% від загальних продажів iPhone припадає на iPhone 6 і iPhone 6 Plus.
“Попит максимально відповідає нашим очікуванням. Зважаючи на стрімке зростання курсу долара і євро продукція Apple стає преміальним сегментом на ринку смартфонів. Переважно покупці iPhone мають доходи вище середнього в країні”, – розповідає він.
До того ж, за словами Тесленка, пік попиту на iPhone традиційно припадає на період запуску нової моделі, зазвичай вересень-жовтень, тому зараз можна констатувати етап насичення ринку даною продукцією.
“Попит максимально відповідає нашим очікуванням. Зважаючи на стрімке зростання курсу долара і євро продукція Apple стає преміальним сегментом на ринку смартфонів. Переважно покупці iPhone мають доходи вище середнього в країні”, – розповідає він.
До того ж, за словами Тесленка, пік попиту на iPhone традиційно припадає на період запуску нової моделі, зазвичай вересень-жовтень, тому зараз можна констатувати етап насичення ринку даною продукцією.

“Сірі” проти “білих”
Юрій Власюк очікує, що видача ліцензій на зв’язок 3G пожвавить торгівлю iPhone. “Передумов для припинення офіційних продажів не бачу. Навпаки, з урахуванням розподілу частот 3G очікуємо зростання обсягу продажів”, – говорить він. На його думку, є передумови і для припинення неофіційних продажів.
“Питання наповнення держбюджету стоїть гостро. Багатьом високопоставленим чиновникам в різних профільних міністерствах тепер набагато зрозуміліше, що, враховуючи вартість гаджетів Apple, наповнення бюджету піде тим веселіше, чим більше офіційної техніки буде продаватися”, – говорить він.
Співрозмовник ЕП в Українському державному центрі радіочастот розповідає, що уряд ще влітку потурбувалося про збільшення “сірого” імпорту.
“З 27 липня набув чинності закон, за яким ми перестали видавати дозволи на ввезення мобільних, а внесення їх в базу ідентифікаторів IMEI стало добровільним. Через два тижні “сірий” імпорт різко виріс, і до нас звернулися з Кабміну, мовляв, треба щось робити”, – розповідає він.
За словами співрозмовника, з початку 2015 в базу IMEI було внесено лише 42 ідентифікатора iPhone. Законодавча база, що дозволяє УДЦР повернути контроль над поставками гаджетів, додав він, зараз розробляється.
Зокрема, голова парламентського комітету з питань ІТ та інформатизації Олександр Данченко в січні зареєстрував законопроект №1888. Він передбачає створення реєстру ідентифікаторів, який буде вести УДЦР. Розглянути документ парламент планує 5 березня.
Вікторія Власенко
За матеріалами: Економічна Правда
Поділитися новиною