Зріджений бум — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Зріджений бум

Енергетика
1427
Парк автомобілів, що використовують як паливо зріджений газ, збільшився цього року на 40-50%. Задовольняти зростаючий попит торговці пропан-бутаном можна лише за допомогою усе більш частих і рясних імпортних постачань. Найбільш перспективним джерелом зарубіжного ресурсу експерти називають Казахстан, який "страждає" від надвиробництва цього палива.
В Україні все більше водіїв віддають перевагу зрідженому газу, відмовляючись від вжитку бензину, котрий дорожчає, і дизельного палива. Опитані компанії, що займаються встановленням газо-балонного устаткування, констатують в середньому 40-50% зростання продажів за підсумками трьох кварталів цього року в порівнянні з аналогічним періодом попереднього року. Одночасно в поточному році кількість автомобілів, що використовують зріджений газ, досягла майже 1 млн.- точнішу цифру експерти називати не беруться, враховуючи, що левова частка переобладнаних останнім часом авто не пройшла реєстрацію в ДАІ.
В результаті оператори ринку стали фіксувати активне зростання вжитку зрідженого газу. "Об'єми реалізації на наших станціях за цей рік збільшилися, принаймні, на 10-15%, якщо порівнювати з торішнім сезоном. Притому в цілому кількість конкурентів в наших станцій дуже зросла", - розповідає комерційний директор "Євроавтогазу" Андрій Тарасенко. Проте в цього зростання вжитку є і зворотний бік, оскільки задовольнити попит, що навалився, внутрішні виробники виявилися не в змозі, і дефіцит ресурсу починає відразу ж "підігрівати" ціну. Що, зокрема, відбувається зараз - вчора пропан-бутан на заправках продавався в середньому по 4,00 грн../л, доходячи в окремих випадках і до 4,20 грн../л, що явно порушує прийнятий в галузі паритет - 45-50% від ціни високооктанового бензину.
За прогнозами компанії UPECO, цього року вжиток пропан-бутану перетне позначку в 800 тис. т. Задовольнити цю потребу трейдерам удається за рахунок імпорту, доля якого досягла 10% балансу ресурсу на ринку. "За дев'ять місяців в країну було завезено 72,600 тис. т зрідженого газу з Росії, Білорусі і Казахстану", - констатує аналітик UPECO Олександр Сиренко. Це майже в три рази більше, ніж за весь 2008 р.
Збільшення вжитку пропан-бутану дозволяє прогнозувати, що в майбутньому на українському ринку спробують закріпитись країни-експортери, які можуть пропонувати зріджений газ за цікавішою ціною, ніж українські підприємства, найбільші з яких належать групі "Приват" і реалізують ресурс задешево своїм же трейдерам для забезпечення приватівських мереж. Серед найбільш зацікавлених в нашому ринку кандидатів - Казахстан, який "страждає" надвиробництвом зрідженого газу і вже забезпечує третину імпорту пропан-бутану до України.
"Якщо торік казахи виробили 1,3 млн. т, то в цьому вже здолали позначку у 1,8 млн. т", - говорить президент профільної асоціації Сергій Півень. До того ж, починаючи з 2010 р., казахським нефтовидобувальникам забороняється спалювання попутного або природного газу на факелах, що істотно збільшить завантаження цехів по підготовці газу при родовищах і - відповідно - призведе до подальшого збільшення виробництва зрідженого газу.
Нагадаємо, що подібних компаній в Казахстані 2/3, і щороку обсяги спалюваних попутних газів лише зростали: якщо в 2006 р. спалювалося на факелах 5,3 млрд. куб. м нафтового газу, то в 2007 г.- 6,5 млрд. куб. м, а в 2008 г.- 6,9 млрд. куб. м. Проте експерти відзначають, що перспективи захоплення українського ринку казахами - доки не питання найближчого року. "В Казахстану є інші перспективні канали збуту - Туреччина і Польща, з якими він працює за річними контрактами. А постачання до України зараз йдуть за залишковим принципом, що і пояснює часті затримки українських партій - в першу чергу йдуть відвантаження по терм-контрактах, а вже потім задовольняються наші заявки. Через це, до речі, і виникають час від часу перебої із забезпеченням українського ринку, утворюючи дефіцит ресурсу, який штовхає ціни вгору", - зазначає Півень.
На думку експертів, вихід на український ринок для казахів доки зв'язаний з великими ризиками і труднощами, що робить маловірогідним перехід від спотових контрактів на покупку зрідженого газу до річних. "Ми просто виявилися не готові до зростання вжитку. У нас немає необхідної інфраструктури. Зокрема, в Україні немає відповідних сховищ, хоча зараз низка українських компаній активно над цим працює. До того ж немає налагодженого логістичного плеча. Та і невідомо, наскільки стабільним буде попит на пропан-бутан в країні наступного року, аби укладати терм-контракти", - вважає глава УАПГ.
Втім, не виключено, що боротьбу за український ринок збуту виграють не казахи, а не менш активні імпортери СПБТ до України - росіяни, оскільки доки невідомо, чи буде введено експортне мито на зріджений газ в РФ, про яке місцевий уряд говорить вже рік. Правда, учасники ринку вважають, що навіть оподаткування подібним митом російського ресурсу не стане ключовою перевагою для казахського пропан-бутану. "Думаю, що з введенням мита російський уряд поклопочеться про паралельне підвищення транзитних залізничних тарифів, що позбавить казахів фори", - вважає один з українських трейдерів.
За матеріалами:
Экономические Известия
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас