Проблема Google: за що його штрафують на мільярди — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Проблема Google: за що його штрафують на мільярди

Фондовий ринок
1087
Єврокомісія прийняла рішення у справі Google, визнавши компанію винною в порушенні вимог конкурентного законодавства і призначивши безпрецедентний штраф у розмірі 2,42 млрд євро.
Розслідування почалося в листопаді 2010 року з заяви компанії Foundem, яка звинуватила Google в тому, що остання не відображала відомості про сервіс пошуку товарів Foundem в результатах пошуку Google.
Офіційне розслідування було порушено Єврокомісією в 2012 році. Корпорація визнана винною в тому, що займає домінуюче становище на ринку пошукових систем в мережі інтернет. Згідно з даними Єврокомісії, 90 % всіх пошукових запитів в Євросоюзі здійснюється користувачами через Google. Така висока частка на ринку підтверджується і іншими даними: згідно з відомостями statista.com, частка Google на світовому ринку пошукових систем в січні 2017 року склала 89,06%. За цим показником Google істотно обійшов всіх можливих конкурентів:
Проблема Google: за що його штрафують на мільярди
Таким чином, вже немає сумнівів у тому, що Google, обробляючи 90% всіх пошукових запитів, фактично формує нашу реальність. Однак сама по собі лідируюча позиція на ринку не є порушенням антимонопольного законодавства.
Порушення ж, на думку Єврокомісії, полягає в тому, що Google, займаючи домінуюче становище на ринку пошукових систем, створює перевагу своєму продукту на іншому ринку – сервісу пошуку і зіставлення цін на товари Google Shopping.
Комісія порахувала, що Google при формуванні результатів пошуку за конкретним запитом споживача видає як перші результати пропозиції від Google Shopping, при цьому безпідставно приховуючи пропозиції конкурентів. Зокрема, навіть відомості про найбільші конкуруючі сервіси пошуку товарів Google видає тільки на четвертій сторінці результатів пошуку.
Необхідно зазначити, що відображення пропозицій від Google Shopping як топ-результатів на першій сторінці пошуку відіграє визначальну роль, оскільки, згідно з дослідженнями, на перші 10 результатів пошуку припадає 95 % всіх кліків користувачів. Тоді як на перший результат на другій сторінці пошуку припадає вже не більше ніж 1% всіх кліків. Чи варто говорити про те, який мізерний відсоток кліків припадає на результати пошуку, розміщені на четвертій сторінці?
Така робота алгоритму Google дала відчутний бізнес-ефект: якщо в 2006 році Google у внутрішніх документах, що потрапили в розпорядження Єврокомісії, прямо вказувала, що їхній сервіс пошуку товарів просто не працює, то починаючи з 2008 року трафік і відвідуваність сервісу Google Shopping істотно зросли (наприклад, у Великобританії трафік виріс в 45 разів з моменту порушення, в Німеччині – в 35 разів, у Нідерландах – в 29). При цьому відвідуваність аналогічних сервісів конкурентів показово впала на 85 % у Великобританії, на 92 % у Німеччині, на 80% — у Франції.
Оцінивши дані обставини Єврокомісія дійшла висновку, що Google чинить негативний вплив на ринок, який полягає не тільки і не стільки в дискримінації конкурентів, скільки в обмеженні доступу кінцевих споживачів до інформації про можливі джерела придбання товарів.
Позиція Google у даній справі зводиться до наступного:
- по-перше, алгоритм пошуку налаштований таким чином, що видає споживачам відомості про конкретних продавців (а не безпосередньо про Google Shopping), що, за словами голови юридичного департаменту Google Кента Уолкера, повністю відповідає інтересам споживачів, які у відповідь на свій запит хочуть бачити пропозицію про конкретний товар і його зображення, а не посилання на інший пошуковий сервіс, де їм доведеться заново вводити відомості про продукт;
- по-друге, Google наполягає на тому, що ринок сервісів пошуку товарів не можна оцінювати окремо від ринку торгових онлайн-майданчиків (таких як Amazon і eBay). Далі Корпорація посилається на те, що Amazon є серйозним конкурентом, на частку якого припадає понад 50% всіх запитів від покупців. При цьому, згідно з дослідженнями, споживачі, які бажають придбати товар, найчастіше починають свій пошук відразу з amazon.com, минаючи пошуковик Google. Однак Єврокомісія з цими доводами не погодилася.
Рекордно великий штраф
Як покарання за допущене порушення Єврокомісія призначила Google штраф у розмірі 2 424 495 000 євро (близько $2,73 млрд).
Для порівняння: вся виручка Google (її материнської компанії Alphabet) за 2016 рік склала $90 млрд.
Говорячи про розмір штрафу, досить цікавий той факт, що всі нійбільші штрафи за свою історію Єврокомісія призначала саме корпораціям із Силіконової долини:
Припис
Крім обов’язку виплатити штраф, Єврокомісія зобов’язала Google протягом 90 днів усунути допущені порушення. У випадку, якщо компанія не виконає припис, їй загрожує штраф у розмірі до 5% від денної виручки Google (її материнської компанії Alphabet) за кожен день прострочення.
Як видно з вищенаведеної таблиці, загроза застосування цього штрафу реальна: приміром, основний штраф для Microsoft за порушення конкурентного законодавства ЄС у 2004 році склав 497, 2 млн євро, а загальний штраф за невиконання вказівок Єврокомісії склав 1,14 млрд євро.
Однак при настільки високій відповідальності за невиконання припису Єврокомісії найголовнішим недоліком даного розпорядження є те, що, зобов’язуючи Google усунути допущені порушення, регулятор не вказує, які конкретно дії Корпорація повинна здійснити і який конкретний результат повинен бути досягнутий за результатами виконання припису. Така практика Єврокомісії видається хибною, оскільки породжує правову невизначеність не тільки для компанії-порушника, але і для всього ринку в цілому, що в кінцевому підсумку негативно впливає на його інвестиційну привабливість.
Реакція ринку
Курс акцій компанії Alphabet після появи новин про прийняте Комісією рішення знизився на 2,86%. Але знайшлися і задоволені прийнятим рішенням: кілька американських компаній (серед яких News Corp, Getty Images, Oracle і Yelp) опублікували лист на підтримку Європейського комісара з питань конкуренції Маргарет Вестагер, висловивши схвалення призначенню Google штрафу за антиконкурентну поведінку.
Ймовірно, бажання цих компаній покарати Google частково викликано тим, що за аналогічним розслідуванням американський регулятор (Федеральна торгова комісія США) дійшов висновку, що в діях Google відсутні порушення. На запитання, чому одні і ті самі дії є порушенням на території ЄС і не є порушенням в США, представники Єврокомісії пояснили, що частка Google на ринку інтернет-пошуковиків в Євросоюзі істотно вища ніж у США, де відчутну конкуренцію Google складають Bang і Yahoo.
Наслідки справи
Іншими несприятливими для Google наслідками цієї антимонопольної справи можна назвати наступні:
- під час прес-конференції, що відбулася 27 червня, Маргарет Вестагер натякнула, що рішення з Google Shopping має прецедентне значення, і Комісія може дійти аналогічних висновків щодо інших сервісів Google (таких як google maps і Images);
- крім того, всі споживачі і компанії-конкуренти, постраждалі від незаконних дій Google, тепер мають право звернутися до суду з позовами до Google про стягнення збитків.
Більше антимонопольних проблем
На поточний момент Єврокомісія продовжує розслідування ще у двох справах проти Google:
- справа сервісу контекстної реклами AdSense, в рамках якої Комісія підозрює, що Google дискримінує конкуруючі компанії, не видаючи посилання на їхні сайти;
- справа Android, за якою Комісія перевіряє, чи не обмежує Google використання додатків компаній-конкурентів на смартфонах з операційною системою Android.
Оголошено війну Силіконовій долині?
Останнім часом все частіше великі американські компанії звинувачуються в порушенні законодавства Євросоюзу. Кожен новий призначений штраф б’є історичні рекорди. Поряд з антимонопольними проблемами Google, intel і Microsoft, можна згадати і про податкові претензії до корпорації Apple, яку зобов’язали виплатити податки на суму 13 млрд євро.
Чи означає це, що гігантам із Силіконової долини оголошена війна на континенті?
У відповідь на припущення про можливий конфлікт інтересів в Комісії по відношенню до американських компаній Маргарет Вестагер на прес-конференції в минулий вівторок вказала, що статистика справ спростовує будь-які звинувачення в упередженості.
Можливо, причина проблем світових гігантів криється в основному парадоксі будь-якого конкурентного процесу: по суті, метою будь-якої конкуренції є досягнення монополії. Коли компанія починає свою діяльність, її природним прагненням стає розширення частки присутності на ринку. Держава за це компанію заохочує, оскільки їй вигідне створення нових робочих місць та отримання податків. Проте в певний момент, коли компанія стала досить успішною (читай — займає домінуюче становище на ринку), регулятор змінює правила гри і заявляє, що керуватися виключно законами ринку вже недостатньо. Велике питання: чи завжди держава правильно визначає той момент, коли вона має втрутитися в діяльність компанії? Чи не порушує таке втручання природні ринкові процеси?
Катерина Смирнова
За матеріалами:
Forbes
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас