Українці будуть платити ПДВ по-новому — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Українці будуть платити ПДВ по-новому

Особисті фінанси
3084
На початку 2017 року в Україні набули чинності чимало податкових новацій. Експерти УСПП виділили декілька найбільш важливих для бізнесу змін, які зараз допрацьовуються на рівні підзаконних актів і почнуть діяти найближчим часом.
Проблемний ПДВ
Перша група змін щодо порядку адміністрування ПДВ. Так, у новій редакції НК (закон №1797) передбачено механізм зупинки з 1 квітня 2017 року реєстрації «ризикових» податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних (ЄРПН). А також відновлення такої реєстрації після того, як платник представить податківцям відповідні пояснення і докази.
З 1 квітня по 1 липня 2017 року система буде працювати у тестовому режимі, тобто без фактичної зупинки реєстрації податкових накладних.
Крім того, було збільшено до 365 днів терміни реєстрації податкових накладних (ПН) і змінено порядок застосування штрафів за відсутність такої реєстрації. Нагадаємо, раніше гранично допустимий строк реєстрації не був вказаний в ПК, а контролери встановили його самовільно у 180 календарних днів.
Натомість штрафи тепер ДФС може нараховувати за всіма ПН або розрахунками коригування (РК), які не були зареєстровані, або з запізненням.
«Норми були уточнені таким чином, що це стає проблемою для бізнесу. Ті ПН, які раніше були звільнені від штрафів з 1 січня 2017 року потрапляють під них. Це стосується і тих накладних, які були виписані і в 2016 році. Тому високий ризик того, що зараз податківці кинуться перевіряти і нараховувати штрафи. Важливо переглянути, що було зареєстровано в минулому році, щоб уникнути санкцій», — радить віце-президент УСПП Юлія Дроговоз.
Якщо ДФС під час перевірки виявить, що податкові зобов’язання занижені, а ПН не виписані, то у них є всі підстави для застосування 50% штрафу від суми ПДВ. Якщо пропустити 10-денний термін реєстрації таких ПН після отримання податкового повідомлення-рішення, то накладається ще один штраф у розмірі 50%. У підсумку доведеться заплатити 100% «забутого» ПДВ.
Спочатку передбачалося, що такий штраф може виписуватися тільки за скаргою покупця на невиписану накладну, однак у підсумку вийшло, що він стосується всіх випадків.
Крім того, податковий облік сильно ускладнює необхідність вказувати в реквізитах ПН коди товарів за УКТЗЕД та коди послуг (заради боротьби з так званими «скрутками», коли за документами купуються банани, а продається метал).
За помилки в кодах до кінця 2017 року карати не будуть, а ось за їх відсутність у реквізитах — так.
Критерії ризику
Багато питань у бізнесу і з приводу критеріїв, за якими податкова буде відносити ПН до «ризикових», тобто пов’язаних з фіктивним відшкодуванням ПДВ. Відповідний наказ вже розроблений Мінфіном і незабаром буде оприлюднено. За оптимістичними прогнозами, він може набути чинності вже до кінця квітня.
Нагадаємо, спеціальна автоматизована система буде відсівати проблемні накладні за певними ознаками. У підприємств є 365 днів, щоб подати документи в ДФС, що підтверджують правильність даних у ПН або уточнюючий розрахунок.
За 5 днів спеціальна комісія повинна розглянути і прийняти остаточне рішення про блокування або реєстрацію ПН. Далі спір може вирішуватися в суді.
Згідно з проектом наказу Мінфіну, до кінця 2017 року під контроль не потрапляють великі платники, які в 2016 році заплатили понад 5 млн грн усіх податків (крім митних платежів та ЄСВ).
Малі підприємства також можуть уникнути контролю, поки сума на ПДВ-рахунку не досягне 50 тис. грн (наростаючим підсумком за місяць). Потім їх податкові накладні будуть перевірятися за критеріями ризику. При цьому керівник такого підприємства може бути управителем не більше, ніж в 4 компаніях.
Під контроль також не підпадають ПН, виписані на неплатників ПДВ, що дуже важливо для компаній рітейлу. Але якщо з боку такого контрагента буде проведено коригування податку, то це може стати причиною блокування ПН.
Нарешті, не будуть перевіряти на ризиковість підприємства, у яких податкове навантаження вище 8% (суму всіх податків за рік, крім митних зборів та ЄСВ, ділять на обсяг поставок за рік і отримують коефіцієнт більше 0,08).
Податкові накладні, які потрапляють на перевірку за критеріями ризику, будуть вивчені на предмет виконання двох умов: якщо виявлені невідповідності в кодах товарів або послуг, а також податковий кредит сформований більш ніж на 20% за рахунок товарів із спеціального переліку, який Мінфін встановить.
Після цього перевіряється податкове навантаження. Якщо середньомісячна сплата податків менше ніж 20% обсягу поставок за місяць (в грошах), то податкова накладна блокується.
Також ПН система не прийме, якщо у підприємства немає якихось дозвільних документів або його керівники мають судимість за ст. 205 і ст. 209 КК України (фіктивне підприємництво та легалізація доходів, отриманих злочинним шляхом).
Поки система тестується ДФС до 1 липня 2017 року платники не будуть отримувати повідомлення про блокування реєстрації ПН. І за результатами аналізу роботи системи в тестовому режимі Мінфін може доопрацювати ці критерії.
Костянтин Симоненко
За матеріалами:
УБР
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас