Війна чи комерція? Чому Туреччина заборонила Booking.com — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Війна чи комерція? Чому Туреччина заборонила Booking.com

Світ
1684
Блокування рование турецьким судом Booking.com стало першим у світі прецедентом застосування “виняткового заходу” для туристичного онлайн-агента глобального масштабу.
29 березня влада Туреччини за рішенням суду заблокувала популярний сервіс для бронювання готелів Booking.com. Блокування сайту стало проміжним результатом у розгляді позову Асоціації туристичних агентств Туреччини до нідерландської компанії Booking.com B. V. про порушення правил чесної конкуренції та виплату турецьким готельєрам $687 млн компенсації за втрачений прибуток.
Сторони не розголошують деталі позову, але, імовірно, позивач вважає незаконною заборону Booking.com для готелів, що співпрацюють з компанією, встановлювати для клієнтів та інших контрагентів більш низькі ціни, ніж для вищеназваного онлайн-агентства.
Поки що суд не виніс остаточного рішення зі спору. Блокування сайту на території Туреччини є заходом забезпечення позову, яке не дозволить до винесення остаточного вердикту здійснювати голландській компанії Booking.com антиконкурентні, на думку позивача, дії.
Відповідач з рішенням суду очікувано не згоден. Як повідомляють в компанії, Booking.com дотримується принципів чесної конкуренції і збирається подати апеляцію на захід забезпечення позову в суд вищої інстанції.
Додаткову родзинку процесу додало те, що вибір судом заходу забезпечення позову збігся за часом з дипломатичним скандалом між Туреччиною і Нідерландами. 11 березня авіаційна влада Нідерландів відкликала раніше виданий дозвіл на посадку в країні літака міністра закордонних справ Туреччини Мевлюта Чавушоглу. Турецький уряд планував провести в європейських країнах, де проживає велика кількість турецьких експатів, серію мітингів на підтримку референдуму щодо нової конституції Туреччини, який відбудеться 16 квітня. Але влада Німеччини, Австрії та Нідерландів заборонила проводити подібні мітинги. Дізнавшись про заборону голландської влади на проведення мітингів, Чавушоглу пригрозив Нідерландам санкціями, в результаті чого в Амстердамі його визнали “небажаним гостем”.
Через короткий часовий проміжок між двома подіями низка європейських ЗМІ звинуватили турецьку Феміду в політичній заангажованості. Втім, радник турецького міністерства культури і туризму Бакі Алкачар заявив, що позов проти Booking.com є виключно комерційною суперечкою і до політики не має жодного відношення. “Це перший прецедент у світовій практиці, коли подібний запобіжний захід застосовується проти такої великої компанії, як Booking.com. Через це в пресі можуть з’являтися коментарі, які призводять до неправильного розуміння ситуації. Але це повністю комерційне питання”, — сказав він.
Хочемо дешевше
Як би там не було, антиконкурентне розслідування в Туреччині — далеко не перше розслідування щодо Booking.com. Починаючи з 2010 року, маркетинговою політикою нідерландської компанії висловлювали невдоволення кілька європейських асоціацій готельєрів і великих мереж готелів.
Booking.com гарантує своїм користувачам, що на їхньому сайті запропонована найнижча ціна на конкретний готель і конкретні дати. Якщо вдасться знайти більш вигідну пропозицію, Booking.com зобов’язується повернути клієнту різницю.
Відповідно, при роботі з готелями нідерландська компанія наполягає, що готельєри не мають права пропонувати клієнтам та іншим контрагентам ціни нижче, ніж на Booking.com. В іншому випадку на готельєра може бути накладено штраф.
Готельєри ж вважають, що оскільки Booking.com займає істотну частку на ринку онлайн-бронювання житла та відмовитися від співпраці з компанією вони не можуть, антимонопольні органи або суди повинні заборонити компанії застосовувати такі норми, які готельний бізнес вважає дискримінаційними.
Найбільш гучним розглядом щодо Booking.com стало розслідування британським антимонопольним органом СМА спору між мережами готелів Inter Continental Hotels Group і Hotel Inter-Continental London Limited з одного боку і онлайн-сервісами Booking.com і Expedia — з іншого. Розгляд кейсу тривав з 2010-го по 2015 рік і був закритий без винесення остаточного вердикту після досягнення між сторонами компромісу. Сторони домовилися про те, що в разі офлайн-продажу і роботи з групами туристів готелі можуть пропонувати їм більш низькі ціни, ніж для Booking.com і Expedia. Однак при роботі з іншими онлайн-агентствами вони повинні дотримуватися принципів цінового паритету.
В даний час СМА спільно з мережею європейських антимонопольних органів ECN проводить моніторинг дотримання принципів онлайн-агентствами чесної конкуренції в країнах ЄС і обіцяє в першій половині цього року представити розгорнутий звіт з цього питання.
А що буде з нами?
Чим би не закінчився розгляд між турецькими готельєрами і Booking.com, українські туристи особливо не постраждають через суперечку. Як пояснив заступник директора департаменту інформації міністерства культури і туризму Туреччини Ахмед Темурджи, рішення суду стосується лише можливості забронювати турецький готель з території Туреччини. Як і раніше, через Booking.com можна забронювати турецький готель з-за кордону, як і закордонний готель з Туреччини. З проблемами можуть зіткнутися лише туристи, які подорожують всередині країни і точно не визначилися з маршрутом. Їм доведеться вдатися до послуг іншого посередника або бронювати готель напряму.
За словами Темурджи, в цьому спорі більш важливо, що приклад турецьких готельєрів змусить власників готелів у інших країнах активніше боротися за свої права.
Поки що можна впевнено зазначити одне: обмеження конкуренції ще ніколи не йшло на користь ні споживачам, ні ринкам. Від прояснення чесних правил гри в сегменті онлайн-бронювання готелів виграють як готельєри і агентства, так і туристи.
Євген Гордейчик, Олена Романюк
За матеріалами:
Фокус
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас