944
Дмитро Нікітін: як почати працювати на ринку ЄС? Інструкція для експортера
— Фондовий ринок
Вже більше року діє Угода про зону вільної торгівлі між Україною та ЄС. Вона передбачає пільговий режим сплати мит для товарів, що постачаються з України в країни Європейського Союзу. Угода принесла безліч нових викликів для українських компаній, і, як і будь-яка зміна, водночас може стати джерелом нових бізнес-можливостей.
Розглянемо покроково, що треба зробити українському виробнику, щоб підготувати вихід зі своїм товаром на європейський ринок уже сьогодні. В якості умовного товару візьмемо вершкове масло. Продукт досить тривіальний, але за своїми смаковими якостями має всі шанси на успішну конкуренцію з європейськими брендами. За країну експорту візьмемо Німеччину, яка володіє досить містким ринком збуту.
Крок 1 – реєструємо і класифікуємо товар
Український постачальник може самостійно виступати імпортером товару або ж продати товар безпосередньо покупцю з ЄС, який забезпечить його імпорт. У першому випадку постачальнику потрібно попередньо отримати загальноєвропейський номер реєстрації та ідентифікації економічного оператора («EORI»). Далі, визначимо код товару в європейській системі класифікації товарів («TARIC»). Це дозволить правильно виявити всі вимоги, які пред’являються до імпорту вершкового масла в Німеччину.
Вершкове масло (зазвичай продається вроздріб, жирністю не більше 82,5%) буде класифіковано під кодом 0405 10 11 20. Товар з вказаним кодом може імпортуватися у трьох режимах:
(1) Загальний для всіх країн режим («ERGA OMNES»). Характеризується повною відсутністю квот і митом у розмірі 189,60 євро / 100 кг. Режим найменш привабливий з точки зору маржинальності.
(2) Загальна система преференцій («GSP»). Режим введений для країн, що не входять до ЄС. Для вершкового масла на 2017 рік він передбачає річну квоту для всіх країн в обсязі 11 360 тонн продукту і ввізне мито у розмірі 94,8 євро / 100 кг.
(3) Автономний преференційний режим. Застосовується в рамках Угоди. Передбачає нульове ввізне мито та річну квоту на 2017 рік в обсязі 1 800 тонн (з щорічним підвищенням до 3 000 тонн до 2021 року). Для вершкового масла – це найвигідніший режим очікуваного маржинального прибутку, хоча самі квоти вкрай малі.
Додатково до ввізного мита на вершкове масло сплачується ввізний ПДВ за ставкою в розмірі 7% (на 2017 рік).
ПДВ нараховується на повну ціну товару, у яку включені всі можливі податки, мита і збори (крім самого ПДВ), а також витрати з транспортування, пакування, страхування і комісій (якщо вони оплачуються покупцем).
Крок 2 – підтверджуємо, що товар український
Для поставок в будь-якому з преференційних режимів необхідно підтвердити, що країною походження товару є Україна. Сам факт виробництва товару в Україні не означає його українського походження.
Місце походження визначається у відповідності зі статтею 5 Протоколу 1 до Угоди. Зокрема, для вершкового масла Україна буде вважатися країною походження, якщо масло виготовлене з інгредієнтів, повністю отриманих, вироблених або вирощених виключно в Україні.
Для поставок у рамках загальної системи преференцій країна походження товару підтверджується сертифікатом за формою А, а в рамках автономного режиму – за формою EUR.1. Додатково до сертифіката митним органам необхідно подати декларацію походження. Декларація оформлюється експортером шляхом проставлення стандартного тексту в рахунку на поставку.
Крок 3 – готуємо митні документи
При імпорті вершкового масла у будь-якому преференційному режимі буде потрібно отримання ліцензії імпортера (процедура встановлена Регламентом ЄС № 2535/01). Ліцензія видається на наступний робочий день після дня звернення і дійсна протягом 3 місяців. Однак для її отримання на комерційні обсяги поставки потрібно внести страховий депозит: 10 євро за 100 кг чистої ваги продукту.
Додатково, у митні органи ЄС подаються стандартні митні документи: рахунок на поставку, єдиний адміністративний документ («SAD»), перевізні та інші документи.
Крок 4 – проходимо санітарний і технічний контроль
Вершкове масло, як будь-яка інша харчова продукція, може бути допущено до імпорту в ЄС тільки при відповідності вимогам санітарних і технічних регламентів.
Зокрема, масло повинне пройти контроль вмісту забруднюючих речовин та їх мінімального рівня, за залишковою кількістю пестицидів і ветеринарних ліків у готовому продукті. Крім вимог до самого масла, існують вимоги до його упаковки та маркування.
Оцінка, стандартизація і сертифікація продукції за європейськими регламентами – досить затратні по вартості і часу процедури. Тому, бажано ще до початку планування експорту в ЄС зібрати якомога повнішу інформацію про вимоги і процедури регламентів та сертифікуючих організацій.
Будь-який імпортер продуктів харчування в ЄС повинен володіти можливістю відстежувати товар на будь-якій стадії його виробництва, обробки або дистрибуції і при необхідності оперативно вилучати його з ринку.
Крок 5 – знаходимо покупців
Нарешті, для успішного експорту в ЄС потрібно знайти зацікавлених покупців. При роботі з брендовими мережевими ритейлерами українському виробникові доведеться пройти через їхню систему відбору постачальників.
Наприклад, в одному з найбільших німецьких і світових ритейлерів Metro Cash & Carry застосовується система Глобальної Ініціативи з Харчової Безпеки (GFSI), що передбачає контроль і сертифікацію продукції на всіх стадіях її виробництва.
Українському виробнику, можливо, доцільніше починати співпрацю з ритейлерами регіонального або локального рівня.
Висновок
Експорт вершкового масла, як і будь-яких інших продуктів харчування в ЄС – досить складна системна завдання. Її успішне рішення передбачає знання в сфері митного оформлення, сертифікації та стандартизації продукції, експортної логістики і багато іншого. У зв’язку з цим, для українських виробників, які тільки виходять на європейський ринок, розумним рішенням буде доручити організацію всіх необхідних заходів фахівцям, знайомим з процедурами імпорту в країни Євросоюзу. Це може знизити маржу на етапі початкових поставок і дозволить набагато грамотніше зайти на перспективний ринок.
Дмитро Нікітін, юрист ICF Legal Service
За матеріалами: Finance.ua
Поділитися новиною