Страх і ненависть держконтролю, або Що не так з тарифами мобільних операторів


Страх і ненависть держконтролю, або Що не так з тарифами мобільних операторів

З якими діями операторів не згоден Антимонопольний комітет, і чому відомство вважає, що “Київстар”, Vodafone і lifecell вводять в оману абонентів.

Як відомо, частки абонентської бази у мобільних операторів в кожній області України відрізняються. В одному регіоні оператор може займати домінуюче становище, в іншому – бути аутсайдером. У більшості регіонів така ситуація характерна для двох лідерів ринку – “Київстару” і Vodafone.

lifecell з абонентською базою 9,2 млн активних користувачів займає найменшу частку ринку. Керівництво компанії вважає, що два головні конкуренти зловживають домінуючим становищем в регіонах, штучно завищують тарифи на мобільний зв’язок там, де у них монопольне становище.

Така цінова політика змушує абонентів залишатися в мережі “монополіста”.

У зв’язку з цим АМКУ розглядає справи за ознаками порушення “Київстаром” і Vodafone законодавства про захист економічної конкуренції на ринку послуг мобільного зв’язку шляхом застосування різних цін до рівнозначних угод з покупцями без об’єктивно виправданих причин.

lifecell звертає увагу на ряд характерних особливостей роботи мобільних операторів в областях.

1. “Регіональні тарифи” діють за межами області протягом одного дня. Потім встановлюється тарифікація з більш високими тарифами.

2. В областях в роздрібній мережі знаходяться переважно або виключно “регіональні” тарифні плани, орієнтовані на жителів таких областей.

3. При зверненні абонента до сайту оператора не відображаються всі тарифні плани, доступні для підключення на території України, а тільки тарифи тієї області, де споживач заходить на сайт оператора.

4. Завищення вартості послуг на номери інших операторів мобільного та фіксованого зв’язку.

В АМКУ відзначають, що, згідно із законом про захист економічної конкуренції, застосування різних цін чи різних інших умов до рівнозначних угод з покупцями без об’єктивно виправданих причин визнається однією з форм зловживання монопольним становищем. Комітет продовжує вивчати цю справу і після закінчення обіцяє опублікувати своє рішення.

Помилкові судження про посекундну тарифікацію

У 2016 році АМКУ дійшов висновку, що “Київстар”, Vodafone і lifecell вводять абонентів в оману, коли говорять в рекламі або пишуть на сайтах, що тарифікація вихідних дзвінків здійснюється посекундно.

Коли оператори мобільного зв’язку інформують споживачів про тарифи на послуги голосової телефонії, як правило, відзначають “X” грн за хв. При цьому оператори додатково повідомляють про способи тарифікації дзвінків.

“Київстар” відзначає, що тарифікація дзвінків посекундна. Далі додає, що тарифікація здійснюється в першу секунду кожної хвилини розмови в розмірі зазначеної вартості хвилини, а секунди з 2 по 60 не тарифікуються.

lifecell також зазначає, що тарифікація дзвінків посекундна. Далі додає, що тарифікація здійснюється в першу секунду кожної хвилини послуг, а в рахунок вартості першої секунди кожної хвилини надаються наступні 59 секунд без додаткової тарифікації.

Vodafone зазначає, що вартість дзвінків вказана за першу секунду кожної хвилини розмови і не вказує, що тарифікація посекундна.

“Зазначені способи викладу мобільними операторами повідомлень про тарифікацію в тій чи іншій мірі є неточними і неповними відомостями, а тому такими, що вводять в оману споживачів щодо умов тарифікації голосових послуг”, – стверджує АМКУ.

У комітеті кажуть, що через такі формулювання у споживача може скластися враження, що при розрахунку за вихідні дзвінки оплата здійснюється за використані секунди розмови, але це не так. У такій поведінці операторів АМКУ вбачає ознаки недобросовісної конкуренції.

У грудні 2016 року Vodafone усунув порушення, а справи щодо “Київстару” і lifecell тривають. Останні дві компанії і зараз називають похвилинну тарифікацію посекундною, кажуть в АМКУ.

Однак в “Київстарі” вважають, що про всі нюанси тарифікації інформують клієнтів відповідно до вимог законодавства “в формі та у спосіб, які є повністю доступними і зрозумілими”.

Аналогічну точку зору озвучили в lifecell.

“Ми вважаємо, що інформація про момент списання коштів з рахунку абонента доноситься компанією доступним і вичерпним чином. Ми так і не отримали ні рекомендацій, ні попередніх висновків у справі, де була б описана позиція АМКУ, а саме – в чому полягає можливе введення в оману споживача”, – прокоментували в прес-службі компанії.

АМКУ не влаштовує така позиція операторів. Уповноважений АМКУ Марія Процишен стверджує, що “Київстар” і lifecell не дотримуються рекомендацій комітету. Держорган збирає інформацію для винесення вже не рекомендацій, а рішень. Їх проекти оператори отримають найближчим часом.

Дорогі міські номери

АМКУ окремо озвучив претензії до “Київстару” щодо завищеної вартості дзвінків на фіксовану мережу. У 2015 році компанія підвищила цей тариф на 40% до 1,75 грн за хв для 85,8% абонентів передплаченого зв’язку. У конкурентів ціна хвилини в цей час була в межах 0,5-0,6 грн.

Комітет рекомендував “Київстару” знизити ціни, на що оператор відреагував запуском послуг “10 хвилин на міські номери” і “5 хвилин на міські номери”.

АМКУ не в повній мірі був згоден з таким способом виконання рекомендацій, тому “Київстар” направив АМКУ пропозиції щодо додаткової оптимізації тарифів”, – повідомила прес-служба компанії.

Зараз мобільний оператор розробляє тарифні плани “Комфорт”, “Комфорт+” і “Ультракомфорт”, в яких планується привести вартість дзвінків на мережі фіксованого зв’язку у відповідність з вартістю дзвінків на мережі мобільного зв’язку. У комітеті очікують запуску цих тарифних планів.

Всеволод Некрасов

  • i

    Якшо Ви помітили помилку, виділіть необхідну частину тексту й натисніть Ctrl+Enter, щоб повідомити про це нам.

Дивись також
Рейтинг популярності матеріалу «Страх і ненависть держконтролю, або Що не так з тарифами мобільних операторів» на Finance.UA - 2.4
Топ новини
Обговорюють

Читають

В Контексті Finance.UA