А як у них? "Прозора" Німеччина, або Німецька реакція на панамський скандал — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

А як у них? "Прозора" Німеччина, або Німецька реакція на панамський скандал

Світ
502
Якщо в найближчому майбутньому ви в Німеччині заплатите за товар або послугу готівкою понад 10 тисяч євро, то будьте готові до того, що інформація про це незабаром стане відома “компетентним органам”. Таким є одне з нововведень, передбачених законопроектом про боротьбу з відмиванням грошей, який в середу, 22 лютого, ініціював уряд ФРН.
Крім посилення контролю над обігом наявних, документ покликаний в цілому допомогти боротися з відмиванням грошей і навіть з фінансуванням тероризму. Принаймні так стверджують його прихильники, а також головний автор і натхненник, міністр фінансів ФРН Вольфганг Шойбле (Wolfgang Schäuble). Як він заявив в середу, новий закон стане в арсеналі влади “потужним інструментом”.
Інструменти
“Інструментів” насправді навіть кілька. Наприклад, вже згаданий обов’язок повідомляти про “підозрілих” клієнтів. Повідомляти повинні ювеліри, нотаріуси, автодилери, співробітники аукціонів, маклери, будь-які фінансові організації, податкові радники та інші. Тобто від працівника автосалону на сусідній вулиці до працівників Deutsche Bank. “Підозрілих клієнтів” законопроект поділив на три групи. Перша – ті, хто купує в Німеччині нерухомість, прикраси, автомобілі, золото або предмети мистецтва на великі суми. Друга – саме ті, хто розплачується готівкою на суму понад 10 тисяч євро. Досі межа пролягала на 15 тисячах. Нарешті, третя група – так звані PeP, тобто особи, яких можна віднести до політичних діячів в будь-якій країні світу.
Інший “інструмент” – новий банк даних, який буде створений в Німеччині і отримає назву “реєстр прозорості” (Transparenzregister). Тут уряд ФРН реалізує загальноєвропейське рішення, яке наказує створити в кожній країні ЄС національну базу з інформацією про справжніх бенефіціарів фірм і фондів, а не про формальних власників частки в них.
У перспективі національні бази почнуть обмінюватися інформацією одна з одною. Доступ до “реєстру прозорості” отримають “компетентні органи” на кшталт податкових інспекцій та слідчих органів, а також особи і організації, що мають до цього “обгрунтований інтерес”. Деталі цього формулювання не розкриваються, але вже відомо, що до цього кола належать також неурядові організації та журналісти.
Нарешті, ще одним “інструментом”, яким законопроект озброює владу, є перепідпорядкування міністру фінансів ФРН центрального штабу з моніторингу фінансових транзакцій, розширення його штату та фінансування. А крім того – різке і суттєве збільшення штрафів за порушення нових норм або невиконання приписів. Саме штрафи стали однією з основних причин критики на адресу міністра фінансів Шойбле і його задумів – але при цьому причиною не єдиною.
Вимога є, але її неможливо виконати
Зобов’язуючи повідомляти про “підозрілих клієнтів”, законопроект не розкриває способів виявлення таких осіб. Наприклад, існуючі бази даних політичних діячів є на сьогоднішній день платними послугами приватних компаній, і послугами дуже дорогими. І якщо великим банкам сплатити їх під силу, то для автодилера або податкового радника ці витрати непідйомні.
У підсумку, як заявили у Федеральному об’єднанні торгово-промислових палат Німеччини (DIHK), це призведе до того, що частина осіб, зобов’язаних інформувати владу, просто не зможе це робити і почне порушувати закон з моменту його вступу в силу. Більш того, за звернення за інформацією до нового “реєстру прозорості” уряд також передбачає стягувати збір. Тому отримувати дані звідти захочуть далеко не всі. Але це не єдина проблема з реєстром. Найбільш рішучу критику він викликає у власників сімейних підприємств в Німеччині.
Як заявив голова Об’єднання сімейних підприємств Лутц Гьобель (Lutz Goebel), “кожна людина і кожна фірма має право сама визначати, коли і в якому обсязі інформувати громадськість про свої особисті справи”. Він також зазначив, що розкриття бенефіціарів зробить “підприємців і їхні сім’ї легкими жертвами зловживань інформацією, викрадень і шантажу”.
Дехто хоче погарячіше
Втім, критика лунає і з іншого боку – для низки політиків законопроект забезпечує недостатню прозорість. На думку міністра юстиції ФРН, соціал-демократа Хайко Маса (Heiko Maas), “реєстр прозорості” слід в принципі робити доступним для всіх бажаючих.
Представники німецьких “зелених” взагалі вважали, що в Німеччині недостатньо опрацьована концепція боротьби з відмиванням злочинних доходів. У будь-якому випадку ніяких серйозних перешкод на шляху перетворення законопроекту в його нинішньому вигляді в закон немає. Адже скандал з “панамським досьє” все ще свіжий у пам’яті всіх політичних сил в ФРН.
Тоді, навесні 2016 року, з викрадених з серверів панамської фірми Mossack Fonseca документів стало відомо про численні офшорні компанії, які використовуються політиками, знаменитостями і відомими спортсменами з усього світу. У Росії, в Україні, в Китаї, Ісландії і багатьох інших країнах в цьому виявилися замішані навіть вищі представники державної влади. У Німеччині таких ексцесів не було – але світового скандалу все ж виявилося достатньо для нинішнього посилення законодавства.
Павло Лось
За матеріалами:
Deutsche Welle
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас