Чистки на ринку автогазу: до чого готуватися водіям — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Чистки на ринку автогазу: до чого готуватися водіям

Технології&Авто
1577
З подачі СБУ Міністерство економічного розвитку і торгівлі заборонило імпорт зрідженого газу 16 українським компаніям і 8-ми фірмам-нерезидентам, через які йдуть поставки ресурсу з РФ і Білорусі. Компанії підозрюються у фінансуванні тероризму. Підтримали санкції і в Укрзалізниці.
Газова “пробка”
Згідно з постановою МЕРТ, імпорт зрідженого газу закриють з 18-го березня. Поки що, за словами деяких експертів, масово на митниці товар не гальмують.
“Ми газ завозимо, у нас все в порядку. Є ряд фірм, які потрапили під санкції СБУ, але обґрунтованість такого рішення необхідно оскаржувати в судах. Такого, щоб кожен день когось зупиняли на митниці, немає. Поки що дефіциту на ринку не спостерігається. Ціна, як завжди, буде залежати від попиту і пропозиції”, – зазначив співвласник мережі KLO Ігор Чернявський.
Як розповів нам експерт ринку нафтопродуктів, член наглядової ради “Інтегрум Венчурс” Олександр Киримов, близько 4,5 тис. тонн скрапленого газу в залізничних цистернах компаній-“штрафників” заблоковані за розпорядженням Укрзалізниці, через нібито поломки.
“Компанії звинувачуються у фінансуванні незаконних збройних формувань на території окупованих районів Донецької та Луганської областей”, – додав Киримов.
За словами гендиректора компанії “Паралель” Олени Хілієнко, з кінця листопада 2016 г. 10 вагонів-цистерн імпортованого компанією автогазу не пропускають на митниці під приводом необхідності проведення відбору проб і лабораторного дослідження на вміст отруйних речовин. Відбір проб весь час відкладається.
“З такими самими проблемами зіткнулися і інші великі постачальники газу. Затримка партій палива при митному оформленні ставить під реальну загрозу стабільне постачання роздрібних мереж, виконання зобов’язань перед оптовими клієнтами. Фінансові втрати нашої компанії тільки через штрафні санкції за простій вагонів з газом, вже склали понад 1,3 млн грн. А бюджет недоотримав 2 млн грн. акцизного податку та ПДВ”, – зазначила Хілієнко.
Порожній бак
У списку санкцій потрапили компанії, які постачають в Україну приблизно 40% всього зрідженого газу (близько 400 тис. тонн за підсумками минулого року) або до 30% всього ринку автогазу (з урахуванням внутрішнього виробництва – 1,4 млн тонн в 2016-му).
Як розповіли нам експерти, це може мати дуже негативні наслідки – від подорожчання палива до штучно створеного дефіциту. Адже близько 70% всього споживаного Україною автомобільного газу імпортується в нашу країну з-за кордону (а в літній період частка імпорту доходить до 75%).
Через дії контролерів постачальники імпортного автогазу відмовляються гарантувати обсяги. Зарубіжні компанії почали скорочувати відвантаження цього палива в Україну, побоюючись, що їх вагони можуть бути заблоковані на митниці.
Газ в опті вже подорожчав. Так, в п’ятницю, 10 лютого, на електронних торгах ресурс “Креатив Трейдинг” торгувався на 300 грн./т, а зріджений газ виробництва Regal Petroleum – на 680 грн/т дорожче від стартової ціни.
Санкції фактично накладають заборону на будь-яку зовнішньоекономічну діяльність: імпорт, експорт, розрахунки з постачальниками і кредиторами. Варто зазначити, що традиційно в лютому-березні споживання скрапленого газу зростає.
Розбалансованість попиту та пропозиції однозначно може призвести до істотного підвищення цін на роздрібному ринку.
“Якщо врахувати, що спільні дії СБУ-МЕРТ-УЗ торкнулися, як мінімум 40% ринку зрідженого газу в Україні, то цілком можна чекати дефіциту і сплеску роздрібних цін. Навіть ситуативний дефіцит ЗВГ в 5-8% вже впливає на його ціну в роздробі. Чи варто говорити, які наслідки будуть при блокуванні більше ніж 40% ресурсу”, – зауважив експерт паливного ринку Леонід Косянчук.
При цьому, як кажуть експерти, дестабілізація ринку торкнеться не тільки скрапленого газу, але і інших популярних серед автомобілістів видів палива. Адже заборона МЕРТ на імпорт нафтопродуктів говорить про припинення ліцензії згаданих компаній на всі види нафтопродуктів – бензину, ДТ і РТ.
Це саме підтверджують і самі гравці ринку.
“Заборона на зовнішньоекономічну діяльність означає, що компанії, що потрапили в список, не зможуть імпортувати всі види палива, не тільки автогаз. Тобто дестабілізація може торкнутися не тільки ринок газу, але і сегменти бензину і дизеля”, – говорить Олена Хілієнко.
“Оскільки ці компанії імпортували чималі обсяги не тільки пропан-бутану, а й інших нафтопродуктів, слід очікувати, що ситуація торкнеться і інших видів палива. Думаю, газ подорожчає в опті на 20%, а в роздробі на 10%. Восени 2016 року вже була подібна ситуація. Зменшиться маржинальність трейдерів”, – зазначив директор компанії “УкрАвтономГаз” Андрій Дорофєєв.
Хто буде заправляти
Учасники ринку, профільні асоціації, народні депутати вже готують комплекс заходів, покликаних стабілізувати ситуацію. Але все залежить від реакції профільного відомства та СБУ.
“Ми не згодні з таким рішенням МЕРТ і маємо намір вживати всіх можливих юридичних заходів для того, щоб це рішення якомога швидше було скасовано”, – помітила Олена Хілієнко.
Сьогодні всі оператори ринку нафтопродуктів проводять консультації з інституціями ЄС. З урахуванням того, що багато європейських компаній (в тому числі і ЄБРР) є співзасновниками українських компаній-нафтотрейдерів, ця історія може мати далекосяжні наслідки.
“Все дуже схоже на зачистку ринку скрапленого газу під якогось нового гравця. Втім, не виключено, що все це – “самодіяльність” зголоднілих силовиків при повному потуранні і безкарності”, – говорить Леонід Косянчук.
А ось Ігор Чернявський вважає, що чутки про нового гравця безпідставні, оскільки перш ніж зайняти чиєсь місце, спочатку таємничій фірмі потрібно було б вибудувати роздрібну мережу.
Разом з тим, переділ все ж можливий, адже поки роботу одних компанії блокують, інші можуть зайняти їхнє місце.
“Це можуть бути існуючі компанії, які просто перереєстровуються на нові юрособи, або ж нові трейдери”, – говорить Андрій Дорофєєв.
А поки деякі мережі вирішили навіть трохи опустити ціни на скраплений газ. Експерти не виключають, що таким чином вони хочуть переманити собі клієнтів “заборонених” АЗС.
Кількість самих газових заправок, до речі, може зменшитися.
“Це станеться, якщо прибутковість заправок і попит на автогаз буде знижуватися. А статися це може через різке зростання цін на пропан-бутан, а також через проблеми з його наявністю у трейдерів”, – зауважив Андрій Дорофєєв.
Денис Вергун
За матеріалами:
УБР
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас