Єдиний квиток на транспорт обіцяють 2017-го: що залишилося зробити та як це працюватиме
Єдині електронні квитки для проїзду в міському транспорті можуть впровадити вже наступного року – в четвер, 17 листопада, відповідний законопроект має розглянути Верховна Рада в рамках “інфраструктурного дня”. Якщо документу дадуть зелене світло, українці зможуть пересуватися по місту за допомогою спеціальної електронної картки, якою можна буде розрахуватися за поїздки в автобусах, трамваях, тролейбусах, міських електричках, метро і навіть маршрутках. Карту можна буде поповнювати готівкою в спеціальному терміналі або за допомогою кредитної картки.
Як пояснили в Мінінфраструктури, вже зараз щонайменше 15 українських міст (серед яких Київ, Одеса, Дніпро, Львів) готові приєднатися до нововведення. Очікується, що щорічно е-квитком користуватимуться понад 560 млн пасажирів. А ось як виглядатиме проїзна картка, які види транспорту охоплюватиме і де взяти на це гроші – кожному місту доведеться вирішувати самостійно. Ціна питання для одного міста – 8-15 млн євро залежно від інфраструктури та населення. За ці гроші потрібно розробити програмне забезпечення, закупити і встановити спеціальні валідатори (апарати для зчитування карт) і турнікети. Поки що кожне з міст розраховує впровадити систему за рахунок залучення інвесторів, міжнародних донорів або отримати гроші в кредит від міжнародних організацій.
Деякі міста тим часом уже на низькому старті: наприклад, у Львові вже домовилися про кредит з ЄБРР, а в Харкові спеціально створена робоча група вже розробила концепцію квитка і техзавдання. У жовтні оголосили конкурс на пошук інвестора, який профінансує впровадження е-квитка на всіх етапах: проектування, створення, установка, проведення пуско-налагоджувальних робіт, а також введення системи до експлуатації. Як розповів “Сегодня” директор міськдепартаменту інфраструктури Сергій Дульфан, зараз закінчується оформлення його результатів. “Інвестора знайшли. Якусь частину запланованих робіт за проектом ми встигнемо завершити цього року, але сам запуск електронного квитка відбудеться наступного”, – запевнив Дульфан.
В Одесі про впровадження е-квитка заговорили ще три роки тому. Тоді чиновники говорили, що програма схвалена, єдина заковика була в пошуку підрядника. У грудні 2015 року в одному з трамваїв в тестовому режимі навіть встановили валідатор для оплати проїзду, але на цьому перехід на єдиний квиток і закінчився. Однак у мерії Одеси “Сегодня” запевнили, що процес триває, і вже 2017-го городяни і туристи зможуть скористатися єдиним квитком в будь-якому виді транспорту. “Протягом тижня-двох буде готова пакетна пропозиція з усіма технічними подробицями проекту. Потім її розгляне група профільних фахівців”, – пояснив нам радник мера Одеси Сергій Дубенко.
У Дніпрі теж заявляють, що зробили напрацювання і навіть готові стартувати ще цього року, але чекають закону: “Це можливість відстежити пасажиропотоки і вивести значну частину перевезень з тіні – до 20%, а це масштаб, який можна порівняти з 3-4% бюджету міста”, – вважає заступник мера Дніпра Яніка Мерило.
Квиток може стати універсальним
Експерти зазначають, що е-квиток в перспективі може стати універсальнішим і істотно полегшити життя городян. “Картка може використовуватися не тільки для проїзду, а й бути карткою жителя даного міста. Функціональність може бути різною – пропуск в школах, оплата за паркування і прокат велосипедів, отримання пільг і дисконтів міста (аптеки, музеї, ресторани тощо) , доступ до електронних послуг і можливість підписати документи з ЕЦП. Картка городянина не дублює державну ID-картку, оскільки функції квитка на останній не передбачені”, – вважає Мерило.
За попередніми підрахунками Мінінфраструктури, єдиний квиток допоможе підвищити доходи перевізників на 25% (за рахунок скорочення витрат на організацію збору плати за проїзд). При цьому скептики впевнені: незважаючи на заперечення місцевої влади, через нову систему проїзд може подорожчати. “Проїзд перманентно дорожчатиме, але переважно через ціни на бензин і електрику. Звичайно, на відміну від роботи з готівкою, електронна система вимагає витрат на адміністрування, але в довгостроковій перспективі це додасть не більше 2-3 копійок до вартості квитка” , – пояснив нам транспортний експерт Роман Хіль.
Ірина Крикуненко
За матеріалами: Сьогодні
Поділитися новиною