Утилізувати старий автомобіль: чому це так складно зробити в Україні — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

Утилізувати старий автомобіль: чому це так складно зробити в Україні

Технології&Авто
1853
В Україні найстаріші автомобілі в Європі. Середній вік українських авто виріс в 2016 році до 19,6 років. Одна з причин: в Україні ніде утилізувати непотрібні машини. За словами експертів, за час дії закону про утилізацію транспорту жодної машини не перероблено. Навіщо утилізувати старий транспорт і чому в Україні не підтримується переробка авто.
Закон є, утилізації – немає
В Україні 27% автомобілів старші за 30 років і 47% автомобілів віком від 10 до 30 років. Чим старіший автомобіль, тим більше шкоди навколишньому середовищу він завдає: до ґрунту потрапляють свинець, ртуть, машинна олива, залишки паливно-оливних речовин, іржі. 2013 року в Україні набув чинності закон про утилізацію транспортних засобів, згідно з яким в країні повинна була з’явитися мережа утилізаційних центрів. Планувалося, що держава відшкодовуватиме вартість утилізації підприємствам і для цього на всі нові автомобілі ввели утилізаційний збір. Але вже 2015 року новий податок скасували через тиск автомобілістів і бізнесу, а система так і не запрацювала, хоча ліцензію на утилізацію авто 2015-го отримало понад 280 підприємств по Україні.
“Після набуття чинності закону, ми отримали ліцензію. Ми все зареєстрували, склали договори – 70% планували здавати на Запорізький автозавод для переробки. Грошей з бюджету немає, а машину потрібно розбирати і перевозити. Ми й відмовилися від ліцензії”, – пояснює гендиректор “Харків-Авто” Сергій Семерня.
За словами директора Всеукраїнської асоціації автомобільних імпортерів і дилерів Олега Назаренка, коли скасували утилізаційний збір, закон вирішили просто не чіпати. Через відсутність джерела фінансування на утилізацію за два роки дії закону ще не перероблений жоден автомобіль.
“На сьогодні в Україні не утилізовано жодного автомобіля. Ми намагалися потрапити на ліцензовані утилізаційні центри, там нічого про утилізацію не знають”, – говорить Олег Назаренко.
Українці роблять з шин клумби
До того ж в українців немає стимулу позбавлятися старих машин. Наприклад, у Франції, якщо громадянин не здасть автомобіль на утилізацію, йому загрожує штраф 75 тис. євро і два роки ув’язнення. Норвежці платять 350 доларів при купівлі авто, гроші повертаються при здачі транспорту на утилізацію. У Німеччині виробник повинен використовувати не менше від 95% матеріалів, які піддаються переробці. А в Україні старий автомобіль, в кращому випадку, розбирають, щось здають на металобрухт, а з шин роблять клумби або облаштовують ними дитячі майданчики.
“Українець навіть найстаріший автомобіль не викине на вулицю. Єдине, в чому є потреба утилізації – це шини та акумулятор. Інші елементи автомобіля люди розтягують на запчастини, решту – здають на металобрухт, щось викидають, а шини – на клумби пускають”, – зазначає Олег Назаренко.
За словами експертів, ті утилізаційні центри, які є, – не відповідають жодним нормам. До того ж закон забороняє таким підприємствам брати з українців гроші. Але, як розповів співробітник утилізаційної компанії “Сучасний центр утилізації”, вони приймають автомобілі, але платить клієнт. За його словами, в середньому підприємство утилізує 10 машин на рік. Це обходиться власнику автомобіля в середньому у вісім тисяч гривень – все залежить від параметрів автомобіля.
Еколог і експерт реанімаційного пакету реформ Алла Войцеховська зазначає, в країні є законодавство про утилізацію, але немає інструментів для його реалізації.
“Підприємства, які утилізують автомобілі, перш за все, займаються утилізацією акумуляторів. Таких підприємств в Україні мало. Є проблема з відсутністю технологій, обладнання для утилізації небезпечних відходів”, – зазначає еколог.
Після ухвалення закону до утилізації транспорту повинна була приєднатися і корпорація “Богдан”. За словами прес-секретаря компанії Сергія Красулі, “Богдан” відмовився від ліцензії на утилізацію, оскільки в Україні немає процедур і умов для переробки автомобілів, а населення не готове позбавлятися просто так автохламу. До того ж, в законі не регламентовано, в яких умовах автомобіль вже не може експлуатуватися, і коли підлягає утилізації.
“Це боляче вдарить по певній категорії населення і викличе невдоволення, але у всіх розвинених країнах цей шлях проходили. Експлуатація старих несправних авто небезпечна для життя”, – говорить Сергій Красуля.
Що робити?
2013 року планувалося видавати українцям сертифікат на 12 тис. грн на покупку нового вітчизняного авто за здачу старої машини на утилізацію. Але це все залишилося на рівні ідеї. В “Богдані” вважають, власник автомобіля повинен утилізувати машину за свій рахунок, коли транспорт вийде з експлуатації в результаті зносу або ДТП.
“Правильніше, коли власник платить за утилізацію при необхідності: в результаті ДТП або зносу. Але такий підхід вимагає жорсткого контролю, оскільки існує ризик отримати завалені брухтом лісосмуги. Для стимулювання продажів нових авто потрібен інший підхід, при якому власник отримує компенсацію у вигляді знижки на нову машину, наприклад, українського виробництва”, – говорить Сергій Красуля.
Голова організації “Жива планета” Світлана Берзіна зазначає, в Україні немає правил поведінки з небезпечними відходами взагалі, а не тільки з автомобілями, що вийшли з експлуатації. А всі спроби змінити ситуацію залишалися на рівні ідей. Через це в Україні всього 6-7% території – природно-заповідний фонд, і понад 12% – в критичному екологічному стані під несанкціонованими звалищами.
“У нас взагалі не працює законодавство в сфері поводження з відходами. Є спроби прийняти програму про поведінку з відходами, але для цього потрібна політична воля. Про це говорять міністри, але коли питання доходить до справи, то все загальмовується”, – відзначає вона.
У Міністерстві екології зазначають, що через відсутність обладнання на підприємствах реально працювати з 280 може 20. Але інформації про те, скільки утилізовано автомобілів за час дії закону, в відомстві не знають і переводять стрілки на Міністерство економічного розвитку і торгівлі. Зі свого боку, Мінекономіки перенаправляє до Міністерства екології та природних ресурсів.
Віталій Андронік
За матеріалами:
Сьогодні
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас