ОСАЦВ одужує — Finance.ua
0 800 307 555
0 800 307 555

ОСАЦВ одужує

Особисті фінанси
459
Ринок “автоцивілки” знову зростає: збільшується як кількість залучених премій, так і обсяг виплат потерпілим. Однак невирішених проблем ще багато – МТСБУ назвало компанії, які не платять роками, і без законодавчих змін вирішити проблеми ринку буде непросто.
Вперше після анексії Криму та початку АТО на сході країни кількість укладених договорів ОСАЦВ почала зростати. У січні-червні 2016 року страховики продали 3,589 млн полісів, що на 0,1% більше, ніж за аналогічний період минулого року. Про це йдеться в повідомленні Моторного (транспортного) страхового бюро (МТСБУ). При цьому обсяг отриманих премій зріс одразу на 21,7% – до 1,714 млрд грн. Поліс коштував клієнтам в середньому 477 грн.
Зростають і виплати. Загальний обсяг виплачених страхових відшкодувань за внутрішніми договорами страхування збільшився на 27,3% – до 649,79 млн грн. З них 58,8 млн грн виплачено з використанням «європротоколу» – зростання в 2,2 разу.
  • Лідери кульгають *
До 1 липня право продавати “автоцивілку” від свого імені мали 56 страхових компаній. При цьому на топ-10 компаній за кількістю реалізованих полісів і обсягом залучених коштів припало понад 50% ринку. У десятку лідерів увійшли «Оранта», «Провідна», СГ «ТАС», УПСК, «Княжа», «Уніка», СТ «Домінанта», «PZU Україна», «АХА Страхування» і Європейський страховий союз. При цьому на чотири компанії з десяти в МТСБУ скаржилися частіше за інших: «Оранта» (41 скарга), «Провідна» (21), УПСК (11) і Європейський страховий союз (10).
Більшість цих компаній, крім Європейського страхового союзу і СТ «Домінанта», є також лідерами за кількістю врегульованих страхових подій і обсягом виплат. У десятку також увійшли «Київський страховий дім» і «Арсенал Страхування». Однак лише чотири компанії – «PZU Україна», СГ «ТАС», «Княжа» і «Уніка» – врегулюють страхові події в установлений законом термін 90 днів. У МТСБУ уточнюють, що при розрахунку враховувалися виключно майнові збитки, а термін виплати розраховувався з дня ДТП до дати останньої виплати за страховим випадком. У «PZU Україна» цей показник становить 63 дня, у СГ «ТАС» – 65, у «Княжа» – 84, а в «Уніка» – 90. З топ-10 за обсягом виплат лише «Оранта» відмовилася оприлюднити цей показник.
У МТСБУ підрахували, що середній термін виплати по ринку становить 154 дні. Лише у 11 СК цей показник вписується в 90-денний термін. «Основна причина досить великого терміну врегулювання по ОСАЦВ полягає в термінах розгляду окремих справ зі смертельними наслідками. Такі справи фізично не можуть «закриватися» швидко, тому і псують загальну статистику», – пояснили FinClub в СК «Альфа Страхування». Середній термін врегулювання у їхній СК – 138 днів, при цьому протягом 90 днів виплату отримують 49,4% потерпілих.
Лідер за швидкостю врегулювання страхових випадків – «Саламандра» (55 днів), до трійки входять «Аско-Донбас Північний» (58 днів) і «PZU Україна» (63 дні). Найдовше платять Українська охоронно-страхова компанія (516 днів), «Аска» (515 днів) і Українська транспортна страхова компанія (371 день).
УОСК ще в лютому перейшла під контроль Нацкомфінпослуг. Планувалося, що до вересня буде реалізований план фінансового оздоровлення і компанія відновить платоспроможність. Однак наприкінці липня в Нацкомфінпослуг неофіційно говорили, що, найімовірніше, терміни будуть зміщені: до вересня СК не встигне розрахуватися за накопиченими майже за два роки боргами.
Курс на одужання
В цілому ситуація в сегменті ОСАЦВ виглядає не такою критичною, як ще один-два роки тому. За даними «світлофора», лише шість СК отримали незадовільні оцінки: «Еталон», «Київ Ре», «Страховий капітал», УОСК, УТСК – за показником «рівень скарг від потерпілих і страхувальників», а «Аска», УОСК і УТСК – за якістю врегулювання збитків.
І хоча більшість клієнтів як і раніше надають перевагу страховикам, які пропонують дешеві поліси, ситуація поступово змінюється. «Збільшення вартості ремонту автомобіля, а відтак і зростання середнього розміру збитку змушують клієнтів приймати рішення про купівлю полісів ОСАЦВ не лише щоб уникнути штрафів. Вони при купівлі дивляться не тільки на ціну, а й на імідж обраної компанії», – вважають в СК «Альфа Страхування».
Проблеми ринку накопичувалися роками. «Основні порушення очевидні – терміни виплат. Це свідчить про те, що менеджмент страхових компаній вільно трактує законодавство України і не спроможний налаштувати нормальну роботу відділів виплат. Також затримки пов’язані і з недоліком резервів – 40% платежів іде на комісії агентам», – впевнений голова правління громадського об’єднання «Український страховий омбудсмен» Юрій Чуніхін.
У такій ситуації деякі компанії йдуть з ринку ОСАЦВ. Як повідомляв FinClub, «Аско-Медсервіс» припинила продаж своїх полісів. Дані МТСБУ свідчать, що у компанії є заборгованість перед фондами бюро.
«Проблемними» зонами є шахрайство і зловживання клієнтів виплатами за «європротоколом» і відсутність єдиної бази страхових подій. «Низка компаній, зокрема і наша, впроваджують власну систему на підставі своїх даних», – заявили в департаменті врегулювання збитків СК «Альфа Страхування». Учасники ринку підключаються до системи обміну інформацією «Пошук», що дозволяє зменшити кількість шахраїв на ринку.
17 страховиків, на частку яких припадає понад 50% ринку, намагалися без законодавчих змін запустити механізм прямого врегулювання. Але навіть для такої приватної ініціативи, як виявилося, необхідний дозвіл Антимонопольного комітету. Його досі не отримано.
Руденко Вікторія
За матеріалами:
Фінансовий клуб
Якщо Ви помітили помилку, виділіть необхідний текст і натисніть Ctrl+Enter , щоб повідомити про це.

Поділитися новиною

Підпишіться на нас