Виховуйте інженерів і створюйте стартапи. Поради нобелівського лауреата Україні
Нобелівський лауреат Дан Шехтман дає рецепт успіху і розповідає, як виховати покоління, яке створить успішну націю
27 січня Дан Шехтман, який в 2011 році отримав нобеля за відкриття квазікристалів, прочитав у Києві лекцію на тему Теперішнє — пролог до майбутнього: нові технології, які змінюють державу та суспільство.
Відкриття Шехтмана дозволило отримати новий клас твердих тіл з унікальними фізичними властивостями, що стало проривом у матеріалознавстві. За своє відкриття вчений мусив боротися проти наукової спільноти, яка відстоювала традиційне бачення у цій сфері.
Який шлях і поради пропонує Україні та молодим активним українцям ізраїльський вчений?
1. Країна має розвивати технологічне підприємництво
Світ охопили локальні війни. У них у всіх, відзначає Шехтман, є спільна риса: люди, які змагаються між собою — бідні і злі. З допомогою технологічного підприємництва, на думку нобеліата, можна вирішити проблему безробіття, людей без майбутнього і створити набагато кращий світ.
— Технологічне підприємництво сприяє миру, — говорить він.
Продавати картоплю — це одне, а продавати смартфони — інше, це збільшує доходи на людину. А в умовах старіння нації тільки це може допомогти зберігати ВВП на певному рівні.
Світ потребує більше стартапів. А це означає, що йому необхідно ще більше інженерів, ще більше вчених для цих компаній – що автоматично створює потребу у молоді, яка захоче ними стати.
2. Стартаперів треба «вирощувати» в університетах
Майбутній нобеліат навчався в Техніоні — вищому навчальному та науково-дослідницькому закладі в Хайфі (Ізраїль). Там існує переконання, що коли ти будеш добре вчитися, то після випуску всі компанії захочуть взяти тебе на роботу. Але майбутній вчений задавався питанням: «А що якщо я захочу відкрити власний бізнес?». Як заснувати свою компанію, як захистити свою інтелектуальну власність — на це професори Техніону не могли дати відповіді.
Але Шехтману хотілося таких лекцій. Саме тому в 1986 році він почав курс Технологічне підприємництво. За його баченням, лекції мали читати справжні професіонали, які надихали б студентів до роботи над власними проектами. Зал для першого заняття (найбільший у Техніоні) був ущерть заповнений. Всі хотіли потрапити на цей курс.
Він функціонує вже 29 років, але його схема весь цей час залишається незмінною. Лекторів для свого курсу технологічного підприємництва він ділив на три групи.
Першими були управлінці з успішних технологічних компаній вартістю мільярди доларів. Ці люди мали починати з нуля, щоб студенти могли асоціювати себе з ними.
— В Ізраїлі я можу подзвонити будь-кому, і вони прийдуть, — говорить вчений.
Лекція зазвичай триває 1,5 години. Незважаючи на те, що час таких лекторів дуже дорогий, вони погоджуються і приїздять. Спочатку Шехтман думав якось компенсувати їм витрати на дорогу, але побачивши, що лектори прилітають читати лекції власними гелікоптерами, передумав.
Після приїзду перших трьох поважних в Ізраїлі лекторів все пішло лавиною аж до того, що помічники директорів різних компаній стали дзвонити Шехтману і питати, коли їх шеф може приїхати, щоб прочитати лекцію.
Другою групою лекторів були молоді люди, які працювали найманими спеціалістами, але вирішили врешті звільнитися і створити власні стартапи. Ідея була в тому, що студенти також будуть асоціювати їх з собою.
Третьою групою були професіонали в певних галузях, дотичних до технологічного бізнесу. Наприклад, голова патентного бюро розповідав студентам, як вони можуть захистити інтелектуальну власність. Маркетологи вчили їх розумінню ринку, вибору часу, коли необхідно продавати свій продукт. Сам Шехтман у цьому питанні дотримується думки, що варто не чекати, доки продукт буде досконалим:
— Продавайте, а потім виправляйте — вам потрібний грошовий потік.
Спікери розповідають не тільки про свої успіхи, але й про поразки, адже за статистикою більшість стартапів «прогорає».
3. Шукайте гроші або відкривайте стартап без них
Щодо джерел фінансування стартапів, то вчений теж дотримується тут поділу на три категорії.
Першою є бізнес-ангели. Бізнес-ангели цінні не лише грошима, але й порадами з власного досвіду і своїми зв’язками, наприклад, з гравцями вашого ринку. Для ефективної комунікації з ними підприємці мають знати англійську і звички інших країн.
Другим джерелом фінансування можуть бути стратегічні партнери. Це компанії, найчастіше американські, які інвестують у продукт, який вони зможуть продати. Стратегічні партнери можуть підказати, як покращити продукт, щоб продати його ще краще.
Третім джерелом фінансування є венчурні інвестиційні фонди. Але професор радить бути з ними обережними. Ці структури керують грошима інших інвесторів, яким обіцяють дивіденди за 5-7 років. Але інколи цього часу недостатньо, щоб компанія розвинулася до певного рівня. Згодом вони хочуть отримати свої гроші назад, оскільки такими були домовленості. Тоді все може закінчитися банальним продажем компанії, коли вона ще знаходиться на етапі розвитку.
До речі, в Ізраїлі кошти, що вкладаються у стартапи, не оподатковуються.
Можливо відкрити компанію і без грошей. Коли йдеться про стартапи, щоб залучити когось до роботи на них, пообіцяйте частину акції компанії, радить Шехтман:
— Вартість такої компанії зараз становить нуль. То дайте співробітникам такий відсоток, щоб вони були задоволені.
4. Вчіть дітей науці уже у 5 років
У Ізраїлі недостатньо людей, які хочуть стати інженерами. Але молодь можливо надихнути на цей шлях. Професор переконався, що чим раніше починаєш вчити дітей, тим швидше вони полюблять науку і тим вірогідніше стануть інженерами і вченими.
Наскільки рано потрібно починати? Хімік вважає, що у 5 років.
У Хайфі він разом з місцевою владою розпочав програму, яка охопила 60 дитячих садочків, де дітям у розважальній формі розповідають про наукові речі.
Але Шехтману виявилося цього замало. Йому хотілося охопити всіх дітей в Ізраїлі. Тому він звернувся до телебачення.
Шехтман став ведучим програми Стати вченим з професором Деном. Програма знімалася в лабораторії, де хіміку допомагало троє дітей. Діти не знали, про що саме говоритимуть у тій чи іншій передачі, і кожного разу наукові експерименти були для них відкриттями. Вчений просто пояснював складні наукові факти, наприклад, зміну дня і ночі, сезонів, років.
У процесі перегляду програми вчилися не тільки діти, але і їхні батьки. Програма була дуже популярна.
— Ви можете так само вчити молодих людей, що наука класна, – сказав він у Києві.
5 Не бійтеся помилок і вчіть англійську
Повертаючись до стартапів, вчений називає три фактори успішності їх творців. Першим є відсутність страху перед поразками. В деяких культурах помилка прирівнюється до чогось, чого варто соромитися. В «нормальних культурах» поразка — це нормально, просто треба починати знову. Головне — не мати страху.
Другим фактором, на думку, Шехтмана, є емоційний інтелект:
— Коли ви говорите з кимось, то варто слухати. Маєте слухати, якщо хочете продавати.
Останнім фактором вчений називає англійську мову. Ізраїльтянин стверджує, що потрібно дуже добре говорити англійською.
— Англійська — не моя перша мова, і не ваша. Але це комунікаційна мова, як раніше нею була французька. Прийміть це.
Вчений жартує: в деяких країнах говорять англійською, але такою, що її не зрозуміти. Тому він радить не дозволяти місцевим вчителям вчити дітей – це мають робити носії. І бажано американці.
6. Копіюйте успішні країни і боріться з корупцією
На запитання, чому українці не можуть реалізуватися в рідній країні, вчений відповідає, що не згоден з таким формулюванням. Він зазначає: в Україні є фантастичні шанси для реалізації. Проте багато чого залежить від системи. Деякі люди з Ізраїлю їдуть до США і успішно реалізовуються там. Критеріями успішного середовища у цьому плані хімік називає культуру, менталітет та інфраструктуру.
Розвиток країни — це повільний процес, каже Шехтман. Він наводить приклад Ізраїлю, який був колись аграрною країною.
Для розвитку країни у напрямку технологічного підприємництва потрібно кілька умов. По-перше, освіта, як базова для всіх, так і хороша вища. Три ізраїльські університети входять у топ-100 кращих у світі. Будівництво Техніону розпочалося у 1912 році, тобто за 35 років до отримання Ізраїлем незалежності. Коли країна таки стала незалежною, то вже мала велику кількість інженерів і вчених для свого розвитку.
Ще однієї умовою є хороша урядова політика. Міністри мають розуміти, що за технологічним підприємництвом майбутнє, дивитися на успішні в цьому плані країни і копіювати їх досвід.
Важливими також є вільна ринкова економіка і відсутність корупції. На думку Шехтмана, країн без корупції немає, але все ж в Ізраїлі вона нижче за той рівень, який наразі є в Україні.
7. Інвестуйте у вчителів і даруйте стереомікроскопи
Дуже багато залежить від вчителя. Їх Шехтман називає найважливішими людьми у світі. Він пригадує, як був у Хайфі на одній конференції разом з колишнім президентом Шимоном Пересом. Шехтман вирішив показати Пересу одну цікаву особливість. Він підійшов до студента і запитав: «Який твій улюблений предмет?». Той відповів: «Хімія». «А що викладає твій улюблений вчитель?» — «Хімію». Так само було і з іншими студентами.
— Інвестуйте у вчителів, — радить вчений.
Своїм онукам Шехтман подарував стереомікроскоп:
— Хочете зробити хороший подарунок своїм дітям чи онукам — купіть стереомікроскоп. Хочете зробити подарунок своїй школі чи університету — купіть стереомікроскоп.
Він згадує, що його зацікавлення наукою почалося, коли дідусь свого часу подарував йому збільшувальне скло.
— Починайте рано інвестувати у власних дітей. Купуйте їм те, що дійсно вчитиме їх, — закликає нобелівський лауреат.
Наприкінці лекції, вчений намагався надихнути українську аудиторію на втілення своїх проектів:
— Одна людина може зробити зміни. Інколи зміни — це війна. А інколи — великий успіх.
Роман Повзик
За матеріалами: НВ
Поділитися новиною