Tesla на небесах. У Німеччині розробили електричний літак
Літак, який не потребує пального, що згоряє, вирішить проблему забруднення повітря і дорогих авіаквитків у Європі.
Задум німецьких інженерів з Аерокосмічного центру в Кельні на перший погляд має воістину наполеонівський розмах. Вони збираються одним пострілом убити двох зайців — знизити ціну на квитки для перельотів на короткі відстані й істотно скоротити викиди парникових газів, одним з головних винуватців яких є цивільна авіація.
Розроблений німецькими інженерами літак HY4, який вже охрестили «небесною Tesla», приводиться в рух виключно електроенергією. В якості джерела енергії для його гвинтового двигуна використовуються паливні елементи з мембранами протонного обміну.
Силову установку для HY4 було створено спільними зусиллями інженерів Аерокосмічного центру, вчених з Ульмського університету, а також співробітників авіабудівної компанії Pipistrel і компанії з виробництва водневих установок Hydrogenics.
Принцип роботи такої установки відомий давно. Паливні елементи працюють на суміші водню і кисню, виробляючи електроенергію і виробляючи в якості побічного продукту воду. Перші такі двигуни використовувалися в космічній індустрії в 1960-х, однак незабаром відмовилися від них через їх малу потужність.
Однак, космос — це одне, а польоти в атмосфері — зовсім інше, стверджують розробники HY4.
Паливні елементи виробляють 80 кВт енергії і здатні розігнати електричний літак до 200 км/год. Втім, розробники говорять про те, що крейсерська швидкість HY4 буде 145 км/год.
Дальність польоту літака складе від 700 до 1400 км. Більш точні дані будуть отримані після масштабних льотних випробувань літака, які намічені на літо 2016 року, заявляють розробники.
4-місний літак має ще одну унікальну рису. Його корпус виконаний у вигляді довгого крила з двома роздільними гондолами на дві особи кожна. Між ними розташований двигун.
Корпус електричного літака виконаний з легких сплавів, завдяки чому його маса порівнянна з масою звичайного легкового автомобіля і становить приблизно 1,5 т.
Автори проекту вважають, що поява HY4 може відкрити нову еру в цивільній авіації. Двигуни з паливними елементами на основі протонного обміну недостатньо потужні для того, щоб приводити в рух великі авіалайнери, однак для невеликих літаків їх можливостей цілком вистачає. Слідом за 4-місними HY4 можуть бути створені й більші електричні літаки, здатні перевозити десятки пасажирів.
Вартість квитків на такі літаки буде нижчою, ніж на звичайні, через меншу собівартість польотів. А нульові викиди парникових газів у разі, якщо електричні літаки стануть масовими, можуть істотно вплинути на екологію в Європі, зазначають автори проекту.
Це далеко не перша спроба вчених та інженерів спільними зусиллями зробити цивільну авіацію більш економічною, а найголовніше — більш «зеленим».
Ось уже кілька десятиліть ведуться активні розробки в галузі біопалива, яке дозволило б знизити шкідливі викиди традиційних реактивних літаків. Деякі авіакомпанії світу вже намагаються використовувати біопаливо у своїй повсякденному діяльності. Так американська Alaska Airlines починаючи з 2011 року здійснила понад 100 звичайних рейсів, у яких в якості пального використовувався склад з переважанням рослинної олії. Торік такі експерименти почала проводити фінська авіакомпанія Finnair.
Головною проблемою біопалива поки залишається його висока вартість. Знижуючи шкідливі викиди таким чином, авіакомпанії змушені підвищувати вартість авіаквитків.
Найвідоміший електричний літак сучасності – Solar Impulse, який, використовуючи лише енергію сонця, в даний момент здійснює навколосвітню подорож
HY4 не є першою спробою зробити літак на електроенергії. Ось уже кілька років привертають увагу преси експерименти швейцарців Андре Боршберга і Бертрана Пікара з розробки літака на сонячних батареях. Їхнє дітище під назвою Solar Impulse вже довело свою ефективність. Літак вдало здійснив переліт з одного узбережжя США на інше, а також через Атлантику. На початку 2015 року Solar Impulse вирушив у кругосвітню подорож, але був змушений перервати її череї проблеми з бортовими акумуляторами.
Втім, творці Solar Impulse не приховують, що їхні експерименти носять більшою мірою науковий і дослідницький характер. Літак на сонячній енергії поки що є надто малопотужним і тихохідним для використання в комерційних цілях.
Михайло Зароков
За матеріалами: НВ
Поділитися новиною